چگونه می توان عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص داد؟

دکتر احمد روغنی – دکتری دامپزشکی

 

 ۹ راه تشخیص عسل تقلبی از عسل طبیعی

راه تشخیص موم عسل طبیعی چیست؟

چگونه عسل طبیعی خرید کنیم؟

 روش تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی چیست؟

روش تشخیص بره موم طبیعی چگونه است؟

 روش خانگی تشخیص عسل طبیعی از تقلبی چگونه است؟

ویژگی عسل طبیعی و تفاوتهای آن با عسل تقلبی

تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی یکی از دغدغه های مردم هنگام خرید عسل می باشد. معمولا راهکارهای مختلف و متفاوتی برای این کار در سایتها و کانالهای مختلف ارایه می شود که بعضا کاربردی و باارزش بوده و بعضی دیگر جنبه تبلیغاتی و مشتری جمع کن برای سایت یا کانال دارند. به همین دلیل سعی کرده ایم در این مقاله به تعدادی از روشهای کاربردی و ارزشمند در زمینه تشخیص فوری عسل طبیعی از عسل تقلبی اشاره نماییم تا انشالله برای کاربران مفید واقع شود. البته این نکته را باید همواره مورد توجه قرار داد که بهترین و دقیق ترین روش تشخیص عسل تقلبی ارسال عسل به آزمایشگاه تشخیص عسل می باشد که با روشهای دقیق آزمایشگاهی تشخیص آنرا ممکن می سازند.

۹ راه تشخیص عسل تقلبی از عسل طبیعی

۱- عطر و بوی عسل طبیعی

یکی از بهترین روش‌های تست عسل طبیعی نسبت به موارد دیگر شناسایی بوی عطر گل از عسل می‌باشد. اگر درپوش ظرف عسل مدتی بسته باشد، هنگام باز کردن درپوش عسل بو و رایحه خوشایند گل و گیاه عسل طبیعی را می‌توانید استشمام کنید، در حالی‌ که عسل تقلبی و مصنوعی بوی گل و گیاه خاصی نمی‌دهد و در بعضی موارد هیچ عطر و بویی احساس نمی‌شود. شما حتی با چشیدن عسل طبیعی می‌توانید بوی آن را دهان خود احساس کنید.

۲- تشخیص عسل طبیعی با استفاده از ضخامت عسل

عسل طبیعی به دلیل ضخامت زیاد، به‌کندی از یک‌ طرف ظرف به ‌طرف دیگر آن حرکت می‌کند در حالی‌ که عسل تقلبی بسیار سبک بوده و به ‌سرعت جابه‌جا می‌شود.

۳- مزه و طعم عسل

مزه و طعم عسل طبیعی پس از میل کردن مدت ‌زمان کوتاهی احساس می‌شود ولی در عسل‌های تقلبی به دلیل اینکه از شیرین‌کننده‌ها برای تولید عسل استفاده می‌شود، شیرینی و طعم آن مدت ‌زمان زیادی در دهان باقی می‌ماند.

۴- تشخیص عسل طبیعی از طریق میزان غلظت طبیعی آن

یکی از روش‌های شناسایی عسل طبیعی این است که اگر آن رابین انگشتان خود قرار دهید غلظت آن، احساس می‌شود، درحالی‌که عسل تقلبی به دلیل استفاده از شیرین‌کننده و افزودنی‌های زیاد، تقریباً رقیق است. زیرا در صورت غلیظ‌تر کردن آن در مدت کوتاهی شکرک می‌زند.

۵- ته نشین شدن عسل در آب یا تست عسل طبیعی با آب

توجه داشته باشید عسل طبیعی بدون اینکه در آب حل شود، در ته لیوان ته‌نشین می‌شود درحالی‌که عسل تقلبی به ‌سرعت در آب حل می‌شود و ته‌نشین نخواهد شد.

۶- شفافیت عسل

یکی از روش‌های کاربردی برای تشخیص اصل بودن عسل، توجه به شفافیت آن است، از پشت شیشه عسل تقلبی به ‌راحتی می‌توانید اشیاء را ببینید درحالی‌که دیدن نور و اشیاء از پشت شیشه‌ی عسل طبیعی غیرممکن است.

 

  تشخیص عسل طبیعی با نان تست
  تشخیص عسل طبیعی با نان تست

۷- تشخیص عسل طبیعی با نان تست یا تست عسل طبیعی با نان

یکی دیگر از روش‌های شناسایی عسل طبیعی این است که مقداری از آن را بر روی یک ‌تکه نان بمالید، عسل در همان حالت باقی خواهد ماند، درحالی‌که عسل تقلبی به دلیل رطوبتی که دارد نان را خیس خواهد کرد.

۸ – تشخیص عسل طبیعی با کاغذ

کافی است چند قطره از عسل را روی کاغذ بریزید، به ‌هیچ‌ عنوان جذب کاغذ نخواهد شد، درحالی‌که عسل تقلبی به ‌سرعت روی کاغذ جذب می‌شود.

۹- تشخیص عسل طبیعی با حرارت دادن

یکی از راه‌های تشخیص اصل بودن عسل، حرارت دادن است، زمانی که عسل طبیعی را حرارت می‌دهید، به‌ سرعت گلوله می‌زند منتها حباب نمی‌دهد، درحالی‌که عسل مصنوعی به دلیل قند و رطوبت و همچنین آب اضافی، به ‌سرعت حباب می‌دهد.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید