بیماری ناشی از کمپیلوباکتر در گوسفندوبز

بیماری ناشی از کمپیلوباکتر در گوسفندوبز

گونه های کمپیلو باکتر ، باکتری‌های گرم منفی، بدون اسپور، منحنی یا مارپیچی میله‌ای هستند که در دستگاه گوارش طیف وسیعی از حیوانات به صورت فلور میکروبی وجود دارند که می‌توانند باعث بیماری مرتبط در گاو، خوک و طیور شوند. کمپیلوباکتریوز در گوسفند توسط کمپیلوباکتر fetus ssp ایجاد می شود .

 بیماری ناشی از کمپیلوباکتر در گوسفندوبز

تصویر شماره ۱:گونه های کمپیلو باکتر ، باکتری‌های گرم منفی، بدون اسپور، منحنی یا مارپیچی میله‌ای

شروع بیماری کمپیلوباکتریوزدر گوسفند و بز عموما با یک دوره سقط جنین همراه است که باعث ایجاد طوفان های سقط جنین باکتریایی و مرده زایی می شود. در کشور بریتانیا، سقط جنین کمپیلوباکتریایی معمولا پس از سقط جنین انزوتیک و توکسوپلاسموز به عنوان عامل سقط در رتبه سوم قرار دارد و حدود ۵ درصد از موارد سقط را در بر می گیرد. درکشور نیوزیلند، Campylobacter spp. و سالمونلا برندنبورگ مهمترین ارگانیسم‌هایی هستند که باعث سقط جنین در گوسفند می‌شوند و در آمریکای شمالی، Campylobacter spp. یکی از علل مهم سقط جنین نشخوارکنندگان کوچک است (هازلت و همکاران، ۲۰۱۳؛ شاهین و همکاران، ۲۰۰۸).

 بیماری ناشی از کمپیلوباکتر در گوسفندوبز
تصویر شماره ۲: سقط جنین ناشی از کمپیلو باکتر در گوسفند

کمپیلوباکتر spp. یک پاتوژن مشترک بین انسان و دام هستند زیرا معمولاً با شیوع بیماری های منتقله از طریق غذا در انسان در ایالات متحده آمریکا، انگلستان و سایر کشورهای صنعتی مرتبط هستند .
مهمترین عامل خطر برای گونه های کمپیلوباکتر انسانی. تصور می شد که عفونت ناشی از استفاده و مصرف فرآورده های خام طیور باشد، با این حال، اکنون تعداد فزاینده ای از شواهد مولکولی وجود دارد که نشان می دهد اهمیت منابع غیر طیور دست کم گرفته شده است (استنلی و جونز، ۲۰۰۳). با این وجود گونه های پرندگان به عنوان میزبان طبیعی کمپیلوباکترهای گرمادوست هستند،.
گونه‌های کمپیلوباکتر نسبت به سایر عوامل نسبتا کمتر در سقط گوسفندان دخیل هستند و عمدتا در مناطقی که به صورت غیر بهداشتی و متراکم گوسفندداری انجام می‌شود متداول تر است و معمولاً به صورت رخداد طوفانی بروز می کند.
منبع آلودگی : منبع آلودگی معمولا آب و غذای آلوده می باشد و از طریق ترشحات و مواد سقطی و بعضا پرندگان لاشه خوار بیماری به سایر نقاط منتقل می‌شود و لی با این حال همواره بایستی گله از لحاظ عامل سقط کمپیلو باکتر یایی چک و کنترل شود .
چرا که با مخلوط شدن گله آلوده با گله سالم و تازه وارد ممکن است در مرحله اول یک طوفان سقطی ایجاد شود ولی گفته شده است که میش های آلوده و سقط داده مادام‌العمر واکسبنه میشوند هر چند که در انگلستان گزارش شده که هر ۵-۴ سال یکبار یک موج از سقط کمپیلو باکتر بروز می نماید که می تواند دلیل کاهش ایمنی با گذشت زمان باشد .
معمولاً ضایعات ماکروسکوپی مشخص در جفت دیده نمی شود ولی در کبد جنین نواحی خاکستری و نکروزه دیده می‌شود که از علائم کمپیلوباکتر می باشد .

تشخیص :

معمولاً تشخیص از طریق رنگ آمیزی گسترش گرفته شده از جفت و محتویات جنین با رنگ گرم و مشاهده باکتری های میله ای خمیده و گرم منفی انجام می گیرد ولی دقیق ترین روش ، روش آزمایش PCR می باشد .

 بیماری ناشی از کمپیلوباکتر در گوسفندوبز
تصویر شماره ۳: تصویر میکروسکوپ الکترونی کمپیلو باکتر

کنترل و پیشگیری از کمپیلوباکتریوز

بره زایی در فضای باز
در مزارعی که بره زایی در فضای باز انجام می دهند باید مراقب بود، زیرا گونه های کمپیلوباکتر می تواند برای چند روز در ترشحات رحم و غشای جنین زنده بماند.
سقط جنین ۷ تا ۲۵ روز پس از عفونت رخ می دهد و به دلیل وجود تعداد زیادی ارگانیسم در مواد سقط شده به سرعت گسترش می یابد. جداسازی میش های سقط شده و دفع صحیح بستر آلوده و مواد سقط شده برای محدود کردن گسترش بیماری حیاتی است (Mearns, 2007).
از آنجایی که ارگانیسم از طریق بلع غذا و آب آلوده پخش می شود، حیوانات حساس باید از مناطق مشکوک خارج شوند (Mearns، ۲۰۰۷).
هنگامی که یک شیوع سقط جنین به دلیل کمپیلوباکتریوز رخ می دهد، احتمال جلوگیری از سقط جنین محدود می شود و باید با دامپزشک مزرعه صحبت شود.
اگر گله عاری از بیماری باشد، سهام خریداری شده نباید در طول بارداری با گله مخلوط شود (Mearns، ۲۰۰۷).
برای جلوگیری از سرایت بیماری به گله های مجاور و ناقلان حیات وحش باید اقدامات بهداشتی انجام شود، زیرا عفونت به راحتی روی وسایل نقلیه و چکمه ها قابل انتقال است. ارگانیسم ها می توانند در ترشحات رحمی در مرتع و بستر برای چند روز زنده بمانند
به دلیل اینکه انتشار از طریق آب و خوراک می باشد معمولا آنتی‌بیوتیک به خوبی جوابگو نمی باشد ، معمولاً بهترین کار جداسازی میش های سقط کرده و کاهش تراکم و ترجیحاً تعویض خوراک و محل نگهداری دامها می باشد .

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید