آموزش رفتن سگ به مکان موردنظر به همراه فیلم

دکتر مهدی جعفری   (دامپزشک)   

آموزش رفتن سگ به مکان موردنظر

سگ ها موجودات باهوش و آموزش پذیری هستند و اگر شما کمی زمان برای آنها بگذارید به راحتی می توانید تمام آموزش های لازم را به او بدهید و اگر از روش های درست استفاده نمایید، سگ شما هم از فرمانپذیری لذت خواهد برد.

استفاده از تشویقی

در وهله ی اول و مهمترین قسمت آموزش استفاده از تشویقی است، این موضوع را درنظر بگیرید که، تشویقی یک خوردنی خوشمزه است که سگ شما بسیار آن را دوست دارد. حالا این تشویقی می تواند میوه ی مورد علاقه، تکه ای از غذای مورد علاقه و یا تشویقی های آماده در پت شاپ ها باشد، نکته دیگر در استفاده از تشویقی این است که بهتراست از تکه های ریز برای آموزش استفاده شود تا بتوانید با تکرار زیاد یک تکنیک را به او آموزش دهید به عنوان مثال اگر از تشویقی های بزرگ استفاده نمایید بعد از یکبار تکرار، سگ مشغول خوردن تشویقی شده و این زمان طولانی باعث می شود کل آموزش از یاد او برود.

استفاده از کلمات دستوری ثابت

برای گرفتن نتیجه ی درست از آموزش بهتر است همیشه از کلمات دستوری ثابتی استفاده نمایید به عنوان مثال اگر برای آموزش رفتن به مکان استراحت از کلمه ی دستوری برو سرجات استفاده کردید تا آخر همین کلمات را به عنوان دستور استفاده نمایید و دفعه بعد بهش نگید برو تو خونه یا برو تو لونه یا هردستور دیگر ….. و مطمئن باشید سگ از شما پیروی نمی کند.

تنبیه نکردن

یکی از مهمترین نکات آموزش صبور بودن و تنبیه نکردن است. سگ شما مانند بچه ی تازه متولد شده است که هیچ چیز نمی داند و برای آموزش به او باید حوصله و زمان داشته باشید. اگر سگ شما بعد از دو روز آموزش باز هم بعضی اوقات به دستور شما عمل نکرد، عصبانی نشوید و دعوایش نکنید. این عصبانیت شما تاثیر منفی روی او میگذارد و باعث ایجاد استرس و در طولانی مدت باعث ناهنجاری های رفتاری خواهد شد، سگ ها موجودات بسیار حساسی هستند و علاقه زیادی به صاحب خود دارند، از اینکه با کارهای اشتباهشان شما را ناراحت کنند، بسیار آزرده خاطر می شوند بنابراین اگر میخواهید حیوان شاد و سالمی داشته باشید، او را تنبیه نکنید.

آموزش برو سرجات

خالا که مقدمات آموزش را  فراگرفتیم بهتر است درباره آموزش نیز بدانیم.

برای آموزش سگ و ترغیب او به رفتن به مکانی که شما برای او در نظر گرفته اید باید اول جایش را برایش مشخص کنید میتواند یک راحت خواب، تشک مخصوص، باکس یا خانه باشد. بگذارید برود داخلش، آن را بو بکشد و با آن آشنا شود بعد از این مرحله شما یک تشویقی را گرفته و به جای او نزدیک کنید، وقتی سگ برای خوردن تشویقی آمد جمله دستوری را تکرار نمایید به عنوان مثال می گوییم برو سرجات و دوباره وقتی سگ از جای خود آمد بیرون یک تشویقی دیگر را به جای او نزدیک کنید و بعد از آمدن سگ دوباره تکرار نمایید برو سرجات.

این مرحله باید چندین بار تکرار شود تا سگ آموزش ببیند بعد از چندین بار تکرار، آموزش را تمام کنید و عصر همان روز یافردای آن روز دوباره مراحل آموزش را تکرار نمایید.

این مراحل ساده در فیلم زیر آمده است:

 

 

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید