استفاده از پروبیوتیک ها در صنعت پرورش طیور

دکتر احمد روغنی – دکتری دامپزشکی

 

استفاده از پروبیوتیک ها در صنعت پرورش طیور :

امروزه ثابت گردیده است که رشد صحیح و قابل قبول در جوجه های گوشتی و ثبات تولید در گله های تخمگذار، همگی منوط به داشتن دستگاه گوارش سالم و پایدار در طیور می باشد. وجود پرزهای سالم در روده و افزایش سطح جذب در آنها، باعث رشد اصولی و یا تولید با ثبات در گله های پرورشی خواهد شد.

امروزه با توجه به پیشرفت صنعت طیور در دنیا و افزایش هزینه تولید و نوسانات قیمت نهاده‌های خوراک طیور در بازار، استفاده از روش های صحیح و اصولی تغذیه و کنار گذاشتن روش‌های سنتی جزء جدایی ناپذیر تغذیه طیور گردیده است و مرغدارانی که همگام با علم روز و استفاده از مشاوران خبره، در راه کاهش هزینه های خوراک و بازدهی بیشتر گام برندارند، دیر یا زود از چرخه اقتصاد مرغداری عقب خواهند ماند و یا حذف خواهند شد .

پروبیوتیک‌ها میکروب‌های زنده ای هستند که به صورت مستقیم به خوراک دام و یا آب مصرفی دام و طیور اضافه می‌شوند و با حضور در دستگاه گوارش به خصوص با روده ها، با رقابت با باکتری های مضر مانند ایشر یا کلی، سالمونلا و کلستریدیوم ها که از عوامل مهم ایجاد اسهال های گوارشی و اختلالات در جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش طیور هستند، باعث کاهش جمعیت آنها در روده شده و تعادل را به محیط لومن روده بر می گردانند .

باکتری های موجود در فرآورده های پروبیوتیکی، با افزایش ترشح اسید لاکتیک و ماده باکتریوسین، باعث کاهش جمعیت باکتری های مضر در روده شده و با افزایش سطح پرزهای روده و افزایش سطح جذب، افزایش فرآیند رشد و تولید در گله ی طیور را در پی دارند .

باکتری موجود در پری بیوتیک ها جدا از رقابت بر سر دریافت مواد غذایی در روده با باکتری مضر، با افزایش ترشح ترکیبات مختلف به خصوص اسید لاکتیک، باعث ایجاد شرایط نا امن برای رشد باکتری بیماریزا شده و باعث کاهش جمعیت آنها می شوند چرا که باکتری های بیماری زا در شرایط قلیایی روده قادر به رشد هستند .

اما پروبیوتیکها چگونه عمل می کنند؟

  1. با افزایش فعالیت آنزیم های گوارشی و متابولیسم مواد مغذی
  2. اتصال به جایگاه های موجود در سلولهای بافت پوشش روده ای
  3. چسبیدن به میکروارگانیسم بیماری زا و کمک به حذف آنها از بدن
  4. پیشگیری از اسهال ویبوست

انواع پروبیوتیک ها به صورت محلول و پودر در بازار موجود هستند .
در دستگاه گوارش پرندگان برای استفاده از یک پروبیوتیک بهتر است از ابتدای دوره مصرف آنها شروع گردد تا مانع استقرار باکتری های گرم منفی و کلستریدیوم ها در روده طیور گردند .

برای اطلاعات بیشتر از محصولات و داروهای طیوری اینجا کلیک کنید.

شما هم اگر در این زمینه تجربه ای دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید