بررسی کاتالوگ واکسن بیماری بورس عفونی _گامبورو موسسه رازی

تهیه و تنظیم: دکتر احمد روغنی دامپزشک

مقدمه:

اين بيماري تحت عنوان بیماری بورس عفونی یا (Infectious Bursal disease ,IBD) ناميده مي شود. یروس بیماری گامبورو از خانواده ویروسهای آربو ویروس و ویروسهای R.N.A می باشد و دارای دو سروتیپ می‌باشد. که تنها سروتیپ شماره ۱ این ویروس در طیور بیماری‌زا است. ویروس دارای دو جایگاه آنتی ژنی مختلف می باشد که عامل اصلی مرگ و میر حدودا ۶۰ درصد ی در گله های طیور میباشند. این  ويروس نسبت به حرارت بسیار مقاوم بوده و حرارت ۵۶ درجه را ۵ ساعت و ۶۰ درجه را بيشتر از ۹۰ دقيقه تحمل می كند ولی در ۷۰ درجه در عرض نيم ساعت از بين می رود.

به گزارش واحد خبری مجله علمی دام پخش به نقل از سایت موسسه تحقیققاتی رازی بروز بيماری گامبورو در سنين ۶-۳ هفتگي و در ارتباط مستقیم با رشد بورس فابريسيوس می باشد. اين بافت نقش مهم و اساسی در  سطح ایمنی بدن طیور دارد. فعالیت آن درسن ۱۰ هفتگي به حداكثر رسیده و سپس كم كم تحليل می رود  و فعالیت آن پس از چند ماه تقريباً به صفر می رسد. ویروس بیماری گامبورو با تاثیر مستقیم بر روی بورس ونکروز بافت آن باعث نابودی لنفوسيتهای توليد شده در بورس فابريسيوس ( B.cells) می شود. نحقیقات اخیر نشان داده ویروس با ایجاد نکروز در بافتهای لنفوییدی تیموس و طحال نیز باعث کاهش شدید لنفوسیت های (T.cells)  -t) می گردد. نابودی لمفوسيت های B در بورس که نقش تولید آنتی بادی برعلیه انواع باکتریها و ویروسها را در سیستم ایمنی هومورال بعهده دارند باعث کاهش شدید آنتی بادی ها در سطح بدن و در داخل سیستم گردش خون شده و باعث كاهش شدید توان سیستم ایمنی در جوجه می گردد. نتيجه این اتفاق حساسيت شدید جوجه ها  به انواع آلودگی های ویروسی به خصوص نیوکاسل، آنفلوانزا و برونشیت و بیماریهای باکتریایی مانند: سالمونلا و كلي باسيلوز و…. می گردد.

در صورتیکه درگیری با ویروس بین سنین ۵-۳ هفتگی در گله ایجاد شود با توجه به اینکه انتقال و جابجایی لنفوسیتهای B هنوز به طور کامل از بورس انجام نشده ویروس با تخریب بورس تاثیر زیادی بر روی تضعیف سیستم ایمنی خواهد گذاشت. این ضعف سیستم ایمنی حتی اگر بیماری با علایم کلینیکی خفیف نیز در گله بروز نماید باز هم اتفاق خواهد افتاد اما اگر این آلودگی از سنین ۳۵ روزگی به بعد در گله اتفاق بیافتد باتوجه به اینکه تا این زمان احتمالا بیشتر سلولهای B از بورس به داخل سیسنم گردش خون و ارگانهای لنفاوی دیگر انتقال یافته اند تاثیر کمتری بر روی سیستم ایمنی خواهد داشت هرچند که ممکن است علایم بالینی بیماری در بورس و سایر ارگانهای مرتبط به وضوح دیده شود.

بررسی کاتالوگ واکسن بیماری بورس عفونی طیور _گامبورو موسسه رازی

 

بسته بندی و دز واکسن: (۱۰۰۰ ، ۲۵۰۰ و ۵۰۰۰ دزی)

نام  واکسن: واکسن بورس عفونی طیور (گامبورو)

سویه واکسن: اینترمدییت، سویه IBD07IR

نوع واکسن: (زنده – لیوفیلیزه)

گروه هدف: فقط برای مصرف پزشکی

ترکیب واکسن گامبورو موسسه رازی (بیماریبورس عفونی):

این واکسن محتوی ویروس اینترمدییت بورس عفونی (گامبورو) سویه IBD07IR کشت داده شده در تخم مرغ SPF جنین دار می باشد. هر دز واکسن دارای حداقل عیار ۵۰EID 103 ویروس IBD07IR می باشد.

موارد مصرف واکسن گامبورو موسسه رازی: این واکسن برای ایمن سازی فعال علیه بیماری بورس عفونی (گامبورو) در مرغان بومی و گله های صنعتی طیور توصیه می شود.

دز و نحوه مصرف: تجویز زیر نظر دکتر دامپزشک و طبق دستورالعمل زیر انجام گیرد،

دستورالعمل مصرف واکسن گامبورو (بورس عفونی طیور) به روش خوراکی، اسپری و قطره چشمی.

۱ – روش قطره چشمی:

برای فراوری هر ۱۰۰۰ دز از واکسن لیوفیلیزه در ۲۵ میلی لیتر محلول نمکی فیزیولوژیک یا آب مقطر استریل کاملا حل شده سپس با استفاده از یک قطره چکان استاندارد یک قطره در چشم هر پرنده چکانده شود. این روش بهترین شیوه برای اطمینان از مایه کوبی انفرادی بوده و بر دیگر روش ها برتری دارد.

۲ – روش آب آشامیدنی:

واکسن در آب آشامیدنی حل شود. میزان رقت به سن پرنده بستگی دارد. به این صورت که ۱۰۰۰ دز از واکسن برای مایه کوبی پرندگان تا ۱۰ روزه بایستی در حدود ۱۰ لیتر آب خنک، تمیز و عاری از کلرین یا دیگر مواد شیمیایی ضد عفونی کننده کاملاً حل شود. برای هر یک روز سن اضافی پرنده یک لیتر آب اضافی در نظر گرفته شود. بهتر است هنگام مصرف واکسن، شیر بدون چربی به نسبت ۵/۲ گرم در یک لیتر به آب آشامیدنی اضافه شود.

۳ – روش اسپری:

هر ۱۰۰۰ دز واکسن در ۳۰۰-۱۰۰ میلی لیتر محلول نمکی فیزیولوژیک یا آب مقطر خنک، تمیز و عاری از مواد ضد عفونی کننده حل شود. میزان رقت به سن پرنده و نوع دستگاه اسپری بستگی دارد.

توصیه های لازم در زمان مایه کوبی با واکسن گامبورو موسسه رازی:

با توجه به عیار آنتی بادی مادری، واکسن را می توان از سن یک هفتگی به بعد تجویز نمود. در موارد خاص با نظر دامپزشک می توان پرندگان را در یک روزگی مایه کوبی کرد. بر اساس وضعیت بیماری در منطقه ممکن است به واکسیناسیون یادآور نیاز باشد.

توصیه های لازم در زمان مایه کوبی با واکسن گامبورو:

  •  قبل از مایه کوبی از سلامت گله اطمینان حاصل شود.
  •  حتی الامکان پرندگان یک گله همزمان مایه کوبی شوند.
  •  این واکسن را با هیچ یک از واکسن های زنده دیگر مخلوط نکرده و فاصله زمانی مایه کوبی دو واکسن متفاوت رعایت شود.

موارد منع مصرف:

پرندگانی که از نظر کلینیکی بیمار و یا در اثر حمل و نقل، ضعیف شده اند و یا علائم بیماری دارند نباید مایه کوبی شوند.

احتیاطات لازم در مورد مصرف واکسن گامبورو موسسه رازی:

۱ – واکسن از شبکه توزیع رسمی اخذ شود.

۲ – تلقیح واکسن پس از انقضای تاریخ مصرف ممنوع می باشد.

۳ – واکسن حل شده بایستی حداکثر در مدت ۲-۱ ساعت مصرف شود.

۴ – پرندگانی که به روش آشامیدنی مایه کوبی می شوند بایستی ۲-۱ ساعت قبل از مایه کوبی از دسترس به آب محروم شوند.

۵ – هرگز واکسن در معرض نور مستقیم خورشید و یا حرارت قرار نگیرد.

۶ – از آنجایی که این واکسن محتوی ویروس زنده است، ویال های خالی و یا ویال هایی که بازشده اند باید به شیوه مناسب معدوم شوند.

عوارض جانبی: ندارد

شرایط نگهداری: در دمای ۲+ تا ۸+ درجه سانتی گراد در محل تاریک نگهداری شود.

بسته بندی: این واکسن در ویال های قهوه ای با برچسب مشخصات عرضه می شود.

منبع: سایت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی.

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید