بیماری ماشین گرفتگی یا ماشین زدگی در سگ

دکتر مهدی جعفری   (دامپزشک)   

 

بیماری ماشین گرفتگی یا ماشین زدگی در سگ

این یک مشکل بزرگ و شایع  در بین سگها می باشد زمانی که  با وسیله نقلیه جابه جا می شوند .

که با آگاهی از ایجاد آن و علائم مربوط به آن می توانیم به میزان زیاد مانع از ایجاد بیماری و یا کاهش میزان شدت و علائم آن در سگها در طول سفر شویم.

از نشانه های آن میتوان به استفراغ و یا ترس سگ از سوار شدن به وسیله نقلیه اشاره کرد. این بیماری در سگهای جوان که تجربه کمتری در سوار شدن به وسیله و مسافرت طولانی دارند بیشتر دیده میشود. چون گوش داخلی آنها به این تکانها عادت ندارد و یا هنوز تکامل لازم را پیدا نکرده اند.

گاهی عوامل نامساعد دیگر مانند سرعت زیاد ، نبود تهویه مناسب و طولانی شدن سفر این حالت را حتی در سگهای بالغ بالای یک سال هم  تشدید می کنند.

سگهایی که فقط یک یا دو بار در سال سوار ماشین میشوند اضطراب و استرس زیادی از خود نشان میدهند که باعث حالت استفراغ و حتی اسهال در آنها میشود.

که بهترین درمان برای جلوگیری از بیماری ماشین گرفتگی یا ماشین زدگی در سگها کاهش استرس می باشد.

 

تشخیص ماشین گرفتگی در سگ ها

از علائم و نشانه های ایجاد شده میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. ناله کردن
  2. ترشح غیرعادی بزاق
  3. بیحالی و عدم فعالیت
  4. استفراغ
  5. اسهال

اگر این علائم را مشاهده کردید و یا احساس کردید که احتمال ایجاد آنها در سگ شما وجود دارد، باید توقف کرده و به حیوان اجازه بدهید که کمی قدم بزند.

 

چگونه مشکل ماشین گرفتگی در سگ ها را به کمترین حد ممکن برسانیم؟

 

یکی از بهترین راه ها انجام چند سفر کوتاه با ماشین قبل از انجام یک سفر طولانی تا با این کار استرس سگ را کاهش بدهیم. ابتدا از سوار کردن حیوان به خودرو خاموش به همراه تشویقی مناسب شروع کنید و به مرور در مراحل بعدی  با سواریهای چند دقیقه ای آن را برای سفرهای طولانی تر آماده کنید. ممکن است عادت کردن و آماده شدن سگ شما برای یک سفر طولانی تر حدود چند روز و گاهی چند هفته به طول انجامد.

استفاده از باکس مناسب برای حمل کردن سگ در مسافرت با قطار ، هواپیما و حتی ماشین بسیار سودمند می باشد.

برای دیدن انواع باکس ها با استاندارد مسافرت اینجا را کلیک نمایید.

چند نکته که اگر رعایت شود میتواند از شدت این بیماری در حیوان شما بکاهد ،غذا ندادن به مدت دوازده ساعت قبل از مسافرت یا زمان استفاده از خودرو می باشد .معده خالی حالت تهوع را در حیوان کم میکند ولی به یاد داشته باشید آب تازه باید همیشه در دسترس حیوان باشد.

بهترین کار دیگر این است که همیشه از یک باکس و یا کمربند ایمنی مخصوص برای کنترل سگ در ماشین استفاده نمایید. سگ‌های نگران ممکن است از خود حرکات غیر قابل پیش بینی و خطرناکی بروز دهند و یا در حادثه رانندگی دچار آسیب جدی شوند.

نکته دیگر که باید به آن توجه شود تهویه مناسب خودرو و خنک و آرام نگه داشتن فضای داخل ماشین می باشد، گاهی پخش یک موسیقی آرام میتواند به شما و حیوان خانگی شما کمک زیادی کند.

 

بهتر است برای سرگرم نگه داشتن حیوان از یک اسباب بازی جذاب یا چیزی که سگ شما آن را دوست دارد استفاده کنید.

به طور کلی برای کاهش و یا جلوگیری از ماشین زدگی سگ خود باید وقت زیادی را صرف کنید و کاملا آرام و صبور باشید و تمامی موارد گفته شده را رعایت کرده و از وسایل و اصول ایمنی برای داشتن یک سفر ایمن و لذت بخش هم برای خود و همراهتان بهره لازم را ببرید.

برای بازدید از محصولات مرتبط اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید