تشخیص وجود شپشک در قناری

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)  

 

۱: ﺭﯾﺨﺘﻦ ﭘﺮﻫﺎ ﻭ ﺧﺎﻟﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﺮﻫﺎﯼ ﺑﺪﻥ ﻗﻨﺎﺭﯼ ﻫﺎ
۲: ﭘﻒ ﮐﺮﺩﻥ ﻗﻨﺎﺭﯼ ﻭ ﮐﻢ ﺗﺤﺮﮐﯽ ﻭ ﺧﺎﺭﺵ ﭘﺮﻫﺎ
۳: ﻻﻏﺮ ﺷﺪﻥ ﻗﻨﺎﺭﯼ

راه های تست وجود شپشک

شپش ها شب ها به شکار میروند و از این رو روزها در گوشه های قفس، منافذ و مکان های تاریک مخفی میشوند، اگر حمله شپش ها در مراحل پیشرفته تر باشد میتوان به آسانی آن ها را در داخل ظرف دان ها، گیره نگه دارنده کف دریا و گوشه های قفس به راحتی یافت. شپشک ها به صورت دانه های سیاه کوچکی هستند و با فشار دادنشان کمی از خونی که تغذیه کرده اند را با قرمز شدن مشاهده میکنید.

اگر در مراحل حاد نباشد میتوانید با گذاشتن تله آن ها را به دام بیاندازید. شپشک ها شب ها از راه نی های زیر پای قناری به آن ها دسترسی پیدا میکنند، اگر از نی های پلاستیکی استفاده میکنید شب قبل از خاموشی یک طرف آن را باز بگذارید، شپش ها بعد از مکیدن خون قناری به دنبال مکان های تاریک و امن برای پنهان شدن میگردند و داخل نی ها برایشان جای مطلوبی است. اول صبح نی پلاستیکی را از قفس بردارید و روی یک برگه سفید بکوبید تا شپش ها روی کاغذ بریزند، همان طور که عرض کردم شپش ها به صورت دانه های سیاه کوچکی هستند که با فشار دادن آن ها روی کاغذ و قرمز شدن کاغذ میتوانید به وجود آن ها پی ببرید. راه دیگری که بیشتر هم استفاده میشود استفاده از دستمال کاغذی سفید رنگ در مسیر شپشک ها میباشد.

شب قبل از خاموشی باید دستمال کاغذی سفید را لوله کرده و روی دو طرف نی ها قرار دهید. صبح دستمال رو باز کنید و ببینید آیا شپشک داخلش هست یا نه.

البته این تست ها رو باید چند روز پشت سر هم انجام بدید تا از وجود یا عدم وجود شپش مطمئن شوید.

برای پیشگیری میتوانید از اسپری ضدعفونی کننده نانو بیوساید استفاده کرده و قناری های خود را ایمن نمایید.

برای دیدن محصول ضد عفونی کننده اینجا را کلیک نمایید

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید