جویدن کفش توسط سگ

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)  

اگر شما در خانه سگ داشته باشید صد در صد با این صحنه رو به رو شده اید که سگتان مشغول جویدن کفش هایتان هست و اگر توله است یا کفشتان قدیمی است به خاطر کار بامزه شان کلی می خندید و فیلم می گیرید ولی اگر همین توله بزرگ شود و این کار در او به صورت عادت دربیاید و او تمام کفش هایتان را بجود یا در مهمانی کفش های گرانقیمت مهمان ها را بجود آنوقت دیگر کار سگ شما بامزه نیست و یک رفتار ناهنجار به حساب می آید و حتی ممکن است از طرف بقیه متهم به بی ادب بودن شود و این برای شما بسیار سنگین خواهد بود.

ما در این مقاله با هم گپ و گفتی درباره ی این عادت بد و در عین حال بامزه ی سگ ها خواهیم داشت با ما همراه شوید:

یکی از مهمترین قانون های زندگی سگ ها این است که، اگر می خواهید رفتاری را در سگ نهادینه کنید، باید از تولگی آموزش بدهید….. این قانون به شما می گوید که، هر چند جویدن کفش های قدیمی و از کارافتاده شما در تولگی بسیار زیبا، با مزه و خنده دار است، نباید اجازه دهید این کار را انجام دهد.

مخصوصا که خنده ی شما برای او بهترین و زیباترین تشویقی به حساب می آید، بنابراین او این کار را برای خوشحالی شما دوباره انجام خواهد داد.

تغییر رفتار سگ در بلوغ:

قانونی که گفتیم همیشه برقرار هست ولی اگر عادت بدی در سگی نهادینه شده است به این معنا نیست که دیگر کاری از دست ما برنمیاید و همیشه این رفتار بد خواهد بود.

از اینجا به بعد کار شما بسیار سخت خواهد ولی غیر ممکن نیست. بنابراین صبر و حوصله به خرج دهید در آموزش مداومت داشته باشید و کاملا جدی باشید.

طریقه کنترل رفتار جویدن کفش سگ ها:

یکی از بهترین و کاربردی ترین کار برای آموزش دادن این است که موقعیت هایی که کار نامطلوب انجام می شود حذف شود به عنوان مثال تمام کفش ها را برداشته و داخل باکس و جعبه قرار دهید تا دسترسی به آنها نداشته باشد و به تمام اعضای خانواده نیز تاکید کنید که همین کار را انجام دهند.

در عوض اسباب بازی جویدنی مناسبی برایش تهیه کنید و بگذارید آن را بجود و در این حین او را کاملا تشویق نمایید.

باید انرژی او را در جهت دیگری تخلیه کنید و حواسش را به بازی های دیگر پرت نمایید ولی اگر روزی مشاهده کردید که دوباره او مشغول جویدن کفش هست اصلا پرخاش و دعوا نکنید زیرا این رفتار شما نتیجه ی عکس خواهد داد و در مراحل بدتر حتی باعث ناهنجاری های رفتاری از جمله بی ارادگی در ادرار، زوزه کشیدن و …. خواهد شد که در نتیجه ی استرس دعوای شما برای کاری که قدیم انجام می داده و تنبیه نمی شده است و حالا به یکباره برای انجام دوباره ی آن تنبیه شده است به وجود می آید.

 

خیلی سریع کفش را ازش بگیرید و از دستور نه استفاده نمایید و اسباب بازی جویدنی را در اختیارش بگذارید و حواسش را به بازی دیگری پرت نمایید.

هر دفعه این اتفاق افتاد شما این کار را تکرار کنید و بگذارید این عادت از بین برود و البته با یک دفعه نمیتوانید این آموزش را انجام دهید باید در انجام آن مداومت داشته باشید و هیچ گاه از اشتباهاتش خسته نشوید.

مطمئن باشید شما خواهید توانست بهترین سگ را آموزش دهید زیرا شما جزء آن دسته افراد هستید که برای تربیت دوست پشمالویتان کلی تحقیق و مطالعه می کنید و این یکی از نشانه های صاحبان با خرد و تواناست.

برای بازدید از محصولات مرتبط اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید