معرفی نژاد آیردل تریر/ Airedale Terrier

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)   

این سگ زیر مجموعه ی سگ های نژاد تریر است و جز سگهای بزرگ تریر به حساب می آید، موهای آیردل تریر به رطوبت مقاوم بوده و با آن تغییر حالت نمی دهد ولی با اینحال باید زمانی را برای شانه کردن موهای او در نظر بگیرید، دارای دست و پاهایی بلند و صاف است و همیشه دم خود را به صورت ایستاده نگاه می دارد، پوشش این سگ بیشتر به صورت قهوه ای است و حتی بعضی اوقات این رنگ قهوه ای تا بالای شانه او نیز ادامه پیدا می کند.

این سگ بسیار شجاع است و با غریبه ها خو نمی گیرد ولی در عین حال با کودکان بسیار مهربان بوده و از آنها دفاع می کند .

آیردل تریر باهوش، پر از نشاط و جنب و جوش و باوفا است. در ضمن این نژاد میتواند به صورت حرفه ای آموزش های خاص را پشت سر بگذارد، آموزش او به سادگی انجام می گیرد زیرا آیردل تریر بسیار باهوش است و هرچه از او بخواهید سریع پاسخ می دهد. او علاقه بسیاری به مسابقات مختلف دارد و در حالت عادی با حیوانات دیگر سازگار است اما اگر در شرایط خاص قرار گیرد و یا احساس خطر کند نسبت به سگ های دیگر حالت تهاجمی می گیرد، همه کار می کند تا توجه شما را به خود جلب نماید، بنابراین آیردل را باید به طور صحیح تربیت کنید که اگر این نژاد را درست آموزش ندهید آن وقت با یک آشوبگر طرف هستید.

 

ویژگی های  آیردل تریر

  • دسته بندی نژاد: سگ  تریر
  • قد: ۵۶ تا ۶۱ سانتی متر             قد در نرها: (۵۶-۶۱) سانتی متر، در ماده ها: (۵۶-۵۸) سانتی متر.
  • وزن: ۲۰ تا ۳۲ کیلو گرم               وزن در نرها: (۲۳-۲۹) کیلو گرم، در ماده ها: (۱۸-۲۰) کیلوگرم.
  • طول عمر: ۱۰ تا ۱۳ سال

 

خصوصیات ویژه آیردل تریر

  • یکی از خصوصیات جالب و منحصر به فرد این سگ، حفر گودال در وسط باغ است و اینکه به تعقیب حیوانات کوچک و در این حین واق زدن، علاقه دارد.
  • این سگ بسیار پرانرژی بوده و باید شما برای تخلیه انرژی او برنامه های ورزشی مفرح ترتیب دهید، در کل اگر برای زندگی آپارتمانی قصد دارید، این سگ را انتخاب کنید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید، آیردل تریر مناسب آپارتمان نبوده و نیاز به خانه دارد.
  • یکی دیگر از خصوصیات این نژاد علاقه به جویدن است. او هرچه را که به دستش برسد می جود، بنابراین اگر قصد دارید او را تنها بگذارید، حتما مطمئن شوید او در لانه و یا جعبه ای با اسباب بازی های امن و محکم قرار دارد .
  • شخصیت آیردل تریر مستقل است ولی در عین خال عضو خانواده بودن را میپسندد، وقتی در کنار صاحبش درخانه است بسیار لذت میبرد. البته در کنارش همانطور که ذکر شد باید حیاط و تفریح هم باشد
  • آیردل تریر با کودکان مهربان است و در نگهداری کودکان قابل اعتماد! ولی همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که هیچ وقت کودک و سگ را بدون نظارت با هم تنها نگذارید.

تربیت درست و اجتماعی شدن یک نیاز ضروری برای این نژاد است در غیر این صورت او به مردم و سگ های دیگر حمله ور میشود، بنابراین سعی کنید توله را از یک مادر آموزش ندیده خریداری نکنید.

این نژاد باید روزانه نظافت شود، بنابراین شما باید همیشه وقتی از روز را به نظافت او اختصاص دهید.

 

تاریخچه نژاد آیردل تریر

این نژاد حدود یک صد سال پیش در کشور یورک شناخته شده است و نژادی از تریرهای باستانی است. اسم این نژاد از نام دره ی مه در انگلستان گرفته شده است، این نژاد ذاتا شکارچی درون آب است و بعدها با جفتگیری با اتر هاند (oter hound) او را تبدیل به شناگر ماهرتری کرد.

 

مشکلات و سلامتی نژاد آیردل تریر

نژاد آیردل تریر در کل نژاد سالمی است، اما آنها نیز مانند بقیه مستعد بعضی از بیماری ها هستند و این نکته مهم است که شما اطلاعات کافی درباره بیماری ها داشته باشید. اگر شما قصد خرید توله این نژاد را دارید، حتما از سالم بودن پدر و مادر این توله مطمئن شوید.

  • دیسپلازی مفصل ران: این یک بیماری ارثی است که در آن اتصال استخوان ران به مفصل ران متناسب نیست و به صورت چسبیده است. در بعضی از سگ ها بصورت درد پا در یک یا هر دو پای عقب مشاهده می شود، اما برخی دیگر علائم ظاهری ندارند. غربالگری اشعه ایکس روش مناسبی برای تشخیص این مشکل است. سگ با دیسپلازی مفصل ران را نباید پرورش داد. بنابراین اگر شما در حال خرید یک توله سگ هستید، حتما از عدم این مشکل در مادر توله سگ، مطمئن شوید.
  • آلرژی: آلرژی یک بیماری شایع در سگ ها است و آیردل از این قاعده مستثنی نیست. سه نوع آلرژی وجود دارد: آلرژی غذایی، که با از بین بردن برخی مواد غذایی خاص از رژیم غذایی سگ مشکل حل میشود؛ آلرژی تماس، که توسط یک واکنش به یک ماده موضعی مانند ملافه، پودر کک، شامپو سگ و دیگر مواد شیمیایی ایجاد میشود؛ و آلرژی استنشاقی، که توسط آلرژن های هوا مانند گرد و غبار و کپک ایجاد می شود. درمان نیز، بستگی به علت مشکل دارد که شامل محدودیت های رژیم غذایی، داروها و تغییرات محیطی است.
  • کم کاری تیروئید: این یک اختلال غده تیروئید است. که باعث صرع، آلوپسی (ریزش مو)، چاقی، بی حالی، هیپرپیگمانتاسیون، پوستی و دیگر بیماری های پوستی می شود. با دارو و رژیم غذایی درمان می شود.
  • پیشرو شبکیه آتروفی(PRA): این بیماری از خانواده بیماری های چشم است که باعث تخریب تدریجی شبکیه چشم می شود. در اوایل بیماری، سگ دچار شب کوری می شود. با پیشرفت بیماری درطول روز هم کور می شوند .
  • Umbilica فتق: اگر فتق کوچک است، می توان آن را بدون درمان رها کرد. برخی از سگهای مبتلا به فتق کوچک، کل زندگی خود را بدون مشکل می گذرانند. فتق بزرگ نیاز به عمل جراحی دارد .
  • بیماری فون ویلبراند با علائمی مانند: خونریزی بینی، خونریزی لثه، خونریزی طولانی مدت از عمل جراحی، خونریزی طولانی مدت در طول چرخه حرارتی و یا پس از whelping دارند و گاهی اوقات خون در مدفوع. اگر این اختلال در سه تا پنج سالگی تشخیص داده شود، می توان آن را درمان کرد. با این حال، می توان آن را با درمان که شامل: سوزاندن و یا بخیه زدن جراحات و اجتناب از داروهای خاص است، کنترل کرد.
  • خونریزی معده و روده: این اختلال باعث استفراغ و اسهال می شود. علت آن ناشناخته است. اسهال و استفراغ و خونریزی نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. این اختلال نیز با آنتی بیوتیک و داروهای ضد زخم درمان می شود.
  • سرطان: مانند انسان، سگ ها می توانند سرطان بگیرند. بسیاری از انواع مختلف سرطان وجود دارد و موفقیت درمان را برای هر سگ متفاوت است. برای برخی از انواع سرطان، تومور با جراحی برداشته، برخی دیگر با شیمی درمانی درمان و برخی از آنها هر دو جراحی و دارو باید درمان شوند.

 

نحوه مراقبت از نژاد آیردل تریر

آیردل تریر دارای انرژی و استقامت زیاد است. او را همیشه به ورزش ببرید او همراه بسیار خوبی برای آهسته دویدن شماست.

آیردل ها بسیار باهوش بوده و آموزش را به خوبی فرا می گیرند و به خاطر می سپارند. با تشویق او، می توانید آموزش را برایش سرگرم کننده کنید و در ضمن شما باید همیشه برای آموزش هر نوع حیوان خانگی بسیار صبور و منعطف پذیر باشید.

 

نحوه تغذیه آیردل تریر

پیشنهاد می شود که روزانه دو وعده غذایی، به اندازه یک و نیم تا دو و نیم پیمانه از غذای خشک با کیفیت به او بدهید. این مقدار غذا بستگی به اندازه و سطح فعالیت سگ دارد. برای اینکه مطمئن شوید سگ شما اضافه وزن ندارد، آزمایش زیر را انجام دهید.

در ابتدا، با نگاه کردن به او شما باید قادر به دیدن کمرش باشد. سپس دست خود را در پشت او و شصت خود را در امتداد ستون فقرات قرار دهید، با انگشتان رو به پایین لمس کنید شما باید قادر به احساس دنده های او بدون نیاز به فشار زیاد باشید.

 

مراقبت از سگ نژاد آیردل تریر

موهای او باید در سال دو بار کوتاه شود ولی در مورد شانه کردن همانطور که در بالا ذکر شد باید روزانه موهایش را  شانه بزنید، ریش آنها خیلی زود کثیف می شود، بنابراین سعی کنید هر روز ریش های او را بشورید. ریزش مو در این نژاد کم است.

در هفته باید دو تا سه بار مسواک بزند، تا از رشد میکروب ها در دهانش جلوگیری شود. البته مسواک زدن روزانه برای از بین بردن بوی دهان بسیار موثر خواهد بود.

ناخن های آیردل تریر را باید یک یا دوبار در ماه کوتاه نمایید و این بستگی به رشد ناخن سگ شما دارد. اگر شما میتوانید صدای پای او را روی زمین بشنوید، ناخن هایش بیش از اندازه بزرگ است و باید کوتاه شود. البته همیشه این نکته را به خاطر بسپارید که در ناخن های پای سگ، رگ های خونی وجود دارد و اگر بیش از اندازه آنها را کوتاه نمایید، باعث خون آمدن پایش می شوید و این خاطره خوبی برای او نخواهد بود.

گوش هایش باید هفته ای یک بار چک شود که درونش قرمز نشده باشد و یا بوی بدی ندهد. پیشنهاد میشود گوش هایش را با یک توپ پنبه ای مرطوب تمیز نمایید.

 

میزان سازگاری نژاد آیردل تریر با کودکان و حیوانات خانگی دیگر

سگ آیردل تریر به عنوان حیوان خانگی بسیار مطلوب بوده و او محافظ خوبی برای کودکان است اما، همانطور که اشاره شد به خاطر فعالیت زیاد و انرژی بالای این نژاد ممکن است برای کودکان دچار دردسر شود. بنابراین همیشه ناظر تعاملات بین آن دو باشید، به خاطر ذات شکارچی بودن این نژاد با حیوانات کوچکتر از خود مثل خرگوش و جوندگان یا گربه سازگاری ندارد.

برای بازدید از محصولات مرتبط اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید