نوردهی مصنوعی قناری

دکتر مهدی جعفری   (دامپزشک)   

 

وقتی که از افراد میپرسیم که طول روزشان چند ساعت است؟ ساعت آغاز روز و پایان آنرا بیان میکنند. مثلا میگوند ساعت ۸:۴۵ آغاز و۹:۳۰ تمام میشود. این کار به چند دلیل ایراد دارد. ۱- اگر شخص مخاطب ریاضیاتش خوب نباشد به راحتی نمیتواند طول روز را بدست بیاورد و احتمال هم دارد در جمع و تفریق اشتباه کند. ۲- طول روز قناری های سالن هر پرورش دهنده با پرورش دهنده دیگر ممکن است متفاوت باشد. مثلا شاید من به دلیل اینکه شب کار هستم بخواهم قناری هایم در زمانی که من خواب هستم (روز طبیعی) بخوابند. پس ممکن است روز من از ۱۰ شب شروع شود و تا ۱۰ صبح ادامه پیدا کند. ۳- شما با ارائه یک عدد سریعا به مخاطب خود تفهیم میکنید که در چه فصلی از پرورش قناری قرار دارید. بعضی ها دوست دارند که پاییزشان بهار قناری هایشان باشد و تابستانشان هم زمستانشان. پس سعی کنید که این را تبدیل به یک عادت برای خود بکنید.

 

اجازه بدهید که اجرای برنامه را از پایان جوجه کشی آغاز بکنیم. پس از اتمام جوجه کشی در دو یا سه مرحله (بستگی به خودتان دارد) ساعت را به ۸:۳۰ یا ۹ ساعت نزول میدهیم. مثلا اگر طول روز شما در زمان جوجه کشی ۱۴ ساعت است در یک هفته به ۱۲ و هفته دیگر به ۱۰ و هفته بعد به ۸:۳۰ یا ۹ تغییر میدهیم. وقتی به طول روز مورد علاقه رسیدیم، این روال را تا پایان پرریزی قناری ها نگه میداریم تا هم قناری ها به لک خوبی بروند و هم اینکه استراحت خوبی داشته باشند. خیلی از افراد برای کم کردن استرس پرریزی مقدار نور را هم کم میکنند. یعنی به جای ۴ لامپ از یک لامپ ضعیف استفاده میکنند. که اینهم مورد قبول است اما اجرای آن اجباری نیست.

محصولات پرندگان

 

بعد از اتمام پرریزی و اینکه قناریها استراحت خوبی داشته اند باید آنها را برای فصل جوجه کشی مجدد آماده کنیم.برای این هدف باید یک زمان خاص را درنظر بگیریم ،مثلا اول فروردین(بازهم میگویم این زمان کاملا بستگی به شما دارد) ازآنجایی که ما میخواهیم قناری ها را آرام آرام وبی استرس آماده کنیم ،باید طول روز راهم آرام آرام بالا ببریم تحقیقات نشان داده که هفته ای ۱۵ دقیقه مناسب است بعضی ازافراد سریعتر از ۱۵ دقیقه افزایش میدهند ومشکلی هم نداشته اند.

 

در نتیجه اگر ما بخواهیم قناری ها را برای اوایل فروردین آماده کنیم و در نظربگیریم که طول روزمان در زمان لک ۹ ساعت است بنابر این باید هفته اول دی ماه ۱۵ دقیقه هفتگی روز ها را طولانی کنیم. با این احتساب در اول فروردین طول روز سالن مان ۱۲ ساعت خواهد بود. ۱۲ ساعت طول روز، زمانیست قناری ها آماده شده اند. اما این مدت برای جوجه داری هنوز کوتاه ست. بنابر این ما این روال را تا ۱۳:۳۰ ساعت یا ۱۴ ساعت ادامه میدهیم. وقتی به این زمان برسیم قناری هایمان باید در اوج آمادگی و جوجه دهی باشند.

برای دیدن محصولات مربوط به پرندگان اینجا را کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید