نژاد برتر سگ و خصوصیات اخلاقی آنها (۳)

دکتر احمد روغنی – دکتری دامپزشکی

 

چه نژادی را بهتره  نگهداری کنم؟

امروزه تصمیم گیری برای نگهداری از یک قلاده سگ در منزل یکی از تصمیم گیری های سخت و مشکل برای خانواده هایی شده که قصد انجام این کار را دارند. یکی از مهمترین دلایل این تصمیم گیری سخت عدم اطلاعات کافی توسط صاحبان سگ از نژادهای سگ و خصوصیات اخلاقی و نحوه برخورد و مواجهه با آنها می باشد و بدینگونه است که یک فرد بدون در نظر گرفتن شرایط زندگی خود و محل سکونت و نحوه زندگی و شرایط اقتصادی خود اقدام به خرید و نگهداری از یک نژاد مثلا ژرمن و یا هاسکی در یک آپارتمان کوچک می نماید. مشکلات این کار معمولا در زمان تولگی تا حدود ۵ ماهگی خیلی نمایان نمیشود لیکن با رسیدن حیوان به سن ۱۲-۸ ماهگی مشکلات یکی پس از دیگری آشکار می شود. مشکلاتی مانند: شیطنت بیش از حد در منزل، سر و صدای زیاد و بعضا آسیب رساندن به دیگران

به همین دلیل پیشنهاد می گردد تا قبل از هر گونه اقدام به خرید سگ و نگهداری از آن در ابتدا این مقاله را مطالعه نموده و پس از اطلاع از خصوصیات نژادهای برتری که در کشور ما بیشترین انتخاب برای  نگهداری از بین آنها انجام می شود، اقدام به مشاوره با یکی از همکاران دامپزشک که در عرصه پت صاحب نظر هستند نموده و سپس نسبت به خرید و نگهداری از یک نژاد خاص اقدام نمایید، ضمنا کارشناسان ما نیز در گروه علمی مجله دام پخش آماده مشاوره و راهنمایی شما در این زمینه خواهند بود. در صورت نیاز به مشاوره در این زمینه با شماره ۰۹۱۳۵۹۶۱۷۲۴ و از طریق گروه  پشتیبانی سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نژاد دوبرمن یا دابرمن:

نزاد دوبرمن یا دابِرمَن سگی است با جثه متوسط، بدنی تو پر، عضلانی و قوی که جهت سرعت زیاد و استقامت طراحی شده است. از لحاظ ظاهری زیبا و از لحاظ رفتار و حرکات نجیب، پرانرژی، مصمم، هوشیار، نترس، مطیع و اشرافی می باشد. یک دابِرمَن اصیل و تربیت یافته ماهیت خود را بعنوان یک دوست و یک محافظ باوفا به اثبات رسانده است. چشمها بادامی شکل، دارای عمق متوسط با حالتی قوی و پر انرژی که رنگ آن از قهوه ای معمولی تا قهوه ای تیره در سیاه رنگ و قرمز و خاکستری و حنایی در سگهای لکه دار متغیر است. گوشهای کوتاه شده را بصورت افراشته نگاه می دارد. دندانها بسیار قوی و سفید هستند و عملکرد آن دقیقاً شبیه به قیچی است.

خلق و خو:

سگی است پر انرژی، دقیق، مصمم، هوشیار، نترس، اشرافی و مطیع و در عین حال مهاجم. هوشیاری، چاوکی و چالاکی عضلات و رفتار وجود آشکاری است که در چشم هر بیننده ای جلب توجه می کند. دابِرمَن سگی باوفا است و بیشتر از هر نژادی اثرات حیوانات نجیب زاده را دارا می باشد. حس شجاعت و کنجکاوی در چشمهای تیره و در هماهنگی با ویژگیهای بدن کاملاً مشخص است.

شرایط نگهداری:

برای نگهداری در آپارتمان مناسب می باشد به شرط آنکه در طول روز به آن اجازه انجام فعالیت بدنی کافی داده شود. اما بهترین مکان برای او یک حیاط متوسط خواهد بود. دابِرمَن نسبت به سرما حساس است بنابراین در مناطق سردسیر، پلیس قادر به کار با این نژاد نمی باشد.

 

نژاد گلدن رتریور:

خلق و خو:

گلدن رتریور سگی جذاب، پر محبت، باهوش و با استعداد آموختن فراوان است. همیشه مهربان است و رفتار خیلی آرامی با کودکان دارد. سگهایی باوفا، شیرین و مشتاق برای خوشنود کردن صاحبانشان هستند. گلدن رتریور فعال و پر محبت و به طور خلاصه سگ مناسبی برای اعضای خانواده است. آموزش دادن به او سرگرم کننده خواهد بود. با غریبه ها و سایر سگها رفتاری دوستانه دارد و خوی تهاجمی ندارد. گلدن رتریور دیدبان خوبی است و ورود غریبه ها را با پارس کردن اطلاع می دهد. در اطراف انسانها بودن او را خوشحال نگاه می دارد و نباید او را برای مدت زیادی تنها رها کرد. گلدن رتریور نام خود را از باز آوردن شکار برای شکارچی کسب کرده است، همچنین قابل ذکر است که این سگ شناگر بسیار ماهری می باشد.

شرایط نگهداری:

این نژاد برای زندگی آپارتمانی مناسب است به شرطی که در طول روز به حد کافی فعالیت بدنی داشته باشد. در داخل خانه پر تحرک است و یک حیاط متوسط یا بزرگ می تواند مکان مناسبی را برایش فراهم کند

نژاد گریت دین:

نژاد گریت دین (به انگلیسی: Great Dane) از انواع اصلی سگ‌های نگهبان، که اصلیتی آلمانی دارد. در این سگ قدرت و نیرومندی و زیبایی توام مشاهده می‌شود. بر خلاف نامش اصلیت این نژاد آلمانی است و هیچ ربطی به دانمارک ندارد. استاندارد این سگ عبارتست از: حداقل قد در نرها ۸۰ و در ماده‌ها ۷۲ سانتی متر و وزن در حدود ۶۰ کیلوگرم. گریت دین به رنگ‌های سیاه (یکدست بدون لکه شفید یا همراه با لکه‌های سفید در زیر گلو ، جلو سینه و پاها) حنایی یا زرد طلایی (با پوزه و ناخن‌های سیاه) آبی فولادی، ابلق (سفید با لکه‌های سیاه) و مخلوط (زرد طلایی رو شن یا تیره، با رگه‌های سیاه پوست) یافت می‌شود. در تمام انواع این نژاد پوشش بدن کوتاه، نرم، چسبنده و درخشان است. گریت دین اساسا سگی است ملایم، مهربان و صبور ولی چنانچه صاحبش مورد تهدید بیگانه قرار گیرد، چهره تهاجمی به خود می‌گیرد. گریت دین نژادی است که اصالت، نجابت، نیرو و ذکاوت را در هم ادغام کرده. یکی از بزرگترین سگهای دنیاست. موهایی زبر و خشن دارد. نگهداری از این نژاد بدلیل جثه بزرگ آن شرایط ویژه ای را طلب می کند. این نژاد به محیط بزرگتری برای زندگی و فعالیتهای بدنی نیاز دارد. میزان تغذیه و خوراک آنها نیز به مراتب از نژادهای دیگر بیشتر است. اصولاً چنانچه آموزش و تعلیم این سگها بدرستی صورت گیرد و سگهای مطیع و آرامی تربیت شوند، می توانند بعنوان سگهای خانگی نگهداری شوند. رنگ پوشش خارجی آن متغایر است و تقریباً به هر رنگی یافت می شوند. رنگ چشم ها معمولاً تیره می باشد اما گاهی اوقات به رنگ آبی نیز یافت می شود.

خلق و خو:

گریت دین نژاد آرام، مهربان، شیرین و با محبت است. بازیگوش و مهربان با کودکان. همه را دوست دارد و ترجیح می دهد که همیشه در اطراف مردم باشد. پارس نمی کند مگر در شرایط خاص. سگی مسئول، باوفا و شجاع است. بدلیل جثه بزرگی که دارد باید از سنین پایین تر مورد آموزشهای لازم قرار گیرد تا بیاموزد که خود را به انسانها خصوصاً کودکان تکیه ندهد. معمولاً نرها با هم جنس خود کنار نمی آید اما اگر از دوران تولگی با سگهای دیگر بزرگ شود می تواند به راحتی با آنها کنار آید. آموزش دادن به آنها می تواند گاهی اوقات مشکل و دشوار گردد. می توان این نژاد را در آپارتمان نگهداری کرد به شرط آنکه اجازه فعالیت بدنی کافی در طول روز به آن داده شود. اصولاً یک حیاط بزرگ می تواند مکان مناسبی را برای زندگی آن فراهم نماید.

نژاد پودل عروسکی:

پودل ها در سه اندازه متفاوت یافت می شوند: ۱- پودل مینیاتور ، ۲- پودل استاندارد ، ۳- عروسکی پیکر هر سه اندازه در رنگهای سفید، سیاه، قهوه ای، کرم و خاکستری وجود دارد. برخی از آنها دارای پوستی صورتی رنگ و برخی خاکستری، نقره ای و کرم هستند. این سگ ذاتا باهوش بوده و توانایی زیادی در آموختن دارد. موها در این نژاد سیمی مانند بوده و شامل یک ردیف موهای فر خورده و ضخیم در سطح و موهای پشم مانند و نرم در زیر می باشد. نژادی است بسیار فعال، باهوش و با ظاهری مغرور. سگی است پر سر و صدا. آرایش موهای آن می بایست صحیح و در صورت شرکت در نمایش بصورت استاندارد صورت گیرد.

خلق و خو:

پودل نژادی شاداب، مغرور و حساس است و استعداد زیادی در آموختن دارد. این نژاد را ه و روش ها را به خوبی می آموزد و برای آموزش در سیرک ایده آل است. برخی از صاحبان این سگ ادعا می کنند که پودل می تواند معنای کلمات را درک کند! پودل از تنها ماندن عذاب می کشد و با غریبه ها زیاد خو نمی گیرد برهمین اساس بهتر است تا در زمان تولگی آنرا اجتماعی کرد. با سایر سگها و حیوانات مهربان است

نژاد ژرمن شپرد:

ژرمن شپرد یا سگ چوپان آلمانی (به آلمانی: Deutscher Schäferhund) یکی از نژادهای سگ است.

سگ چوپان آلمانی یکی از نژادهای اصیل آلمانی است که برای اولین بار در سال ۱۸۹۹ ثبت گردید. سگی باهوش، شجاع و مناسب برای کارهای مختلف از جمله گله داری، نگهبانی، راهنمای نابینایان، همراه خانواده و جستجو و نجات است. قد استاندارد تا جدوگاه در نرها ۶۰ تا ۶۵ سانتی‌متر و در ماده‌ها ۵۵ تا ۶۰ سانتی‌متر است. طول عمر از ۹ تا ۱۳ سال است. اگر این سگ را مرتب به بیرون ببرید می‌توانید در آپارتمان از آن نگهداری کنید. این نژاد را اکثر افراد به دلیل استفاده در فیلم‌هایی نظیر رکس می‌شناسند و همچنین این سگ حضور موثری در صحنه‌های امدادی دارد.

ژرمن شپرد در تمام ایام به دلیل رفتار و ساختار بدنی ممتازش در بین سایر نژادها مورد انتخاب قرار گرفته‌است و حتی ویژگی‌های دفاعی و تربیت‌های اختصاصی آن نیز به معرض قضاوت گذارده می‌شود. مهمترین ویژگی در این نژاد رفتارهای اشرافی، شهامت و توانایی آموختن رفتارها و فعالیت‌های اختصاصی است. اولین ویژگی یک جرمن شپرد خوب، قدرت، چالاکی، عضلات مناسب و هوشیاری است. رنگ در سگهای جرمن شپرد متفاوت است و تقریباً اکثر رنگها قابل قبول هستند. با این وجود رنگهای خیلی کم رنگ یا سفید یک دست قابل قبول نمی‌باشد.

خلق و خو: 

اغلب به عنوان سگ کار از آن استفاده می‌شود. جرمن شپرد سگی باهوش، نترس، مشتاق، شجاع، شاداب و بیقرار برای آموختن است. به شجاعت و وفاداری شهرت دارد. سگی است جدی و به نظرمی رسد. استعداد بسیار خوبی در آموختن دارد. آن‌ها خیلی دوست دارند که همیشه نزدیک اعضای خانواده باشند و بلعکس از غریبه‌ها دوری می‌جویند. جرمن شپرد سگ اجتماع دوستی است و نباید او را برای مدت طولانی تنها گذاشت. تنها زمانی پارس می‌کند که لازم باشد. شمه قوی در محافظت و نگهبانی دارد و بهتر است که از سنین پایین به آن آموزشهای اختصاصی داده شود. با حیوانات دیگر کنار می‌آید و با کودکان بسیار مهربان است. به راحتی می‌توان آن را برای اهداف گوناگون اعم از سگ گله، سگ نگهبان، سگ پلیس، راهنمای نابینایان، ناجی و سگ ارتش تعلیم داد. این سگ ها برای زندگی در آپارتمان مناسبند به شرطی که به آنها اجازه فعالیت روزانه داده شود.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید