نکات مهم و کاربردی در پرورش وتغذیه قناری

پرورش و تغذیه قناری

نویسنده : دکتر احمد روغنی – دامپزشک

قناری ها پرندگان کوچک و نازی هستند که این خصوصیات از آنهایک حیوان خانگی فوق العاده ای می سازد. برای اطمینان ازاینکه آنها در کنار شما زندگی طولانی و سالمی داشته باشند مهم است که شما برای آنها یک رژیم غذایی سالم و مناسب و با کیفیت در نظر بگیرید ، این رژیم غذایی باید شامل غذاهای مناسب با سن پرنده وحتی بعضا مناسب برای جنس پرنده باشد که به طریقی مناسب به پرنده داده شود. این رژیم غذایی بایستی شامل مجموعه ای از غذاهای  دانه ای ، مکمل های غذایی و میوه ها وسبزیجات لازم باشد به گونه ای که به شما این  اطمینان رابدهد ، پرنده شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کرده است .

 

قناری

 

تغذیه قناری وانتخاب غذاهای مناسب برای قناری

به قناری خود دانه های مخصوص قناری  را بدهید. رژیم غذایی قناری به طور معمول شامل دانه هایی است که بایستی انواع میوه ها و سبزیجات نیز در رژیم آنها در نظر گرفنه شود. انواع مختلفی از  دانه های مخلوط برای تغذیه قناری وجود دارد ، که اکثر آنها شامل دو تا پنج نوع مختلف دانه هستند. با این حال ، بیشتر آنها دارای ارزن هستند ، که قناری ها معمولاً عاشق آن هستند. از آنجا که قناری ها تمایل دارند بیشتر ارزن را در مخلوط دانه بخورند ترجیحا از دانه های مخلوط در خوراک قناری خود استفاده کنید.

 

قناری ها بهتر است علاوه بر مخلوط خوراک دانه ای خود ، از رژیم غذایی  پلت یا گلوله ای با کیفیت خوب نیز بهره مند شوند چون رژیم غذایی فقط با دانه می تواند منجر به کمبود مواد مغذی و بیماری های کبد ، کلیه و بیماری های قلبی و همچنین چاقی شود که همه آنها می توانند طول عمر حیوان خانگی شما را به شدت کاهش دهند. رژیم های پلت ، به دقت تنظیم شده اند تا نیازهای خاص قناری شما را برآورده کند. اگر پرنده شما به خوراک پلت عادت ندارد ، می توانید آن را با خوراک دانه ای مخلوط کنید تا با گذشت زمان ، پرنده شمابه آرامی به خوراک پلت عادت کند .

در صورت امکان و در دسترس بودن از رژیم های خاص قناری که با بعضی مواد مغذی خاصی غنی شده اند ، مانند غذاهای حاوی ویتامین A که رنگ برخی از قناری های قرمز ، نارنجی و زرد را تقویت می کنند استفاده کنید .

روش عادت دادن قناری از رژیم دانه ای به رژیم پلت

انتقال رژیم غذایی قناری از گلوله ها باید به تدریج  وبا برداشتن دانه ها به آرامی انجام شود. همیشه پلت ودانه رابه صورت  تازه تهیه کنید ، طی چند هفته ، به تدریج مقدار دانه های خود را کاهش دهید تا زمانی که پرنده شما فقط پلت بخورد و به آن عادت کرده باشد

نکته ۱ : این نکته رامتوجه باشید که اگر دانه ها را به طور ناگهانی حذف کنید ، پرنده شما ممکن است به خوردن پلت عادت نداشته باشد و غذا نخورد.

نکته ۲ :  اگر به پرنده خود مخلوطی از دانه ها و پلت بدهید ممکن است فقط دانه ها را بخورد. برای تغذیه با پلت به پرنده دوستدار دانه ، باید صبور باشید وآنچه را که به آنها می دهید در طول ۴ تا ۸ هفته تغییر دهید. توجه داشته باشید که این تغییر باید بسیار تدریجی باشد و ممکن است زمان زیادی طول بکشد .

 

قفس قناری مصرف میوه و سبزیجات در خوراک روزانه قناری

قناری شما باید روزانه علاوه بر خوراک دانه ای با پلت با سبزیجات تازه ، میوه و غلات نیز تغذیه شود. همچنین می توانید خوراک تخم مرغ یا تخم مرغ پخته را به عنوان یک منبع خوبی از پروتئین و ویتامین A (حتما زرده را نیز در اختیار داشته باشید) به پرنده خود بدهید. به یاد داشته باشید که ویتامین A موجود در میوه ها و سبزیجات قرمز و نارنجی (هویج ، سیب زمینی شیرین) ، رنگ قناری های رنگ روشن را افزایش می دهد. قناری ها اغلب از سبزیجات برگ دار لذت می برند که می توان آنها را در دسته های کوچک و یا به صورت ریز خرد شده به قناری ها داد.

نکته ۳ :همیشه در نظرداشته باشید غذاهای تازه ای را که در مدت ۲۴ ساعت مصرف نشده اند از قفس بیرون بیاورید وحذف کنید .

 

اگراطمینان دارید که پرنده شما از رژیم غذایی متعادل استفاده می کند ، تنها مکمل مورد نیاز شما کلسیم است. کلسیم معمولاً می تواند به صورت یک بلوک معدنی عرضه شود.

استفاده از شن وماسه در خوراک قناری

در مورد اینکه آیا شن و ماسه در واقع به هضم غذای قناری شما کمک می کند یا نه ، بحث هایی وجود دارد. برخی آن را جزء ضروری هضم می دانند ، در حالی که برخی دیگر معتقدند که ممکن است بیش از آنکه به آن کمک کند ، باعث اختلال در سلامتی پرنده شود. اگر تصمیم دارید از ماسه در خوراک پرنده خود استفاده کنید ، سعی کنید ازپودرهای مخصوص قناری که شامل پودراستخوان، صدف و سنگ آهک است استقاده کنید.   لازم است  با دامپزشک خود دراین مورد حتما صحبت کنید .

برای متابولیسم بهینه کلسیم ، پرنده شما حداقل ۴-۳ ساعت در روز به مقداری اشعه Uv نیاز دارد  ، شما می توانید در صورت مناسب بودن دما به پرنده خود اجازه حمام آفتاب بدهید .

استقاده از میوه وسبزیجات در خوراک قناری

 

قناری با سبزیجاتبه پرنده خود حتما میوه و سبزیجات بدهید. میوه ها و سبزیجات باید حدود بیست درصد رژیم غذایی قناری شما باشد، این به این معنی است که شما فقط باید روزانه یک یا دو قطعه کوچک به آن بدهید . همه میوه ها و سبزیجات را قبل از دادن به قناری خود کاملا بشویید. میوه ها و سبزیجات جدید قناری خود را به طور منظم به او بدهید. برای اینکه پرنده خود را هیجان زده و علاقه مند به رژیم غذایی خودش بکنید ، می توانید میوه ها و سبزیجاتی را که به او می دهید  بعضا تغییر دهید مثلا میوه یا سبزی جدیدی راانتخاب کنید تا هر هفته به قناری خود بدهید و ببینید آیا پرنده آن را دوست دارد یا خیر. برخی از آنها برای پرنده هیجان انگیز خواهد بود و برخی دیگر نه ، اما سرگرم کننده است که ببینیم کدام یک را دوست دارد .

اگر قناری شما میوه یا سبزیجاتی را که امروزبه او ارایه می دهید را دوست ندارد ، دلسرد نشوید و همچنان سعی کنید میوه ها و سبزیجات مختلف را به پرنده خود ارایه بدهید ، حتی اگر در گذشته آنها را رد کرده باشد .

میوه ها و سبزیجات قدیمی را در قفس پرنده خود رها نکنید ، توجه کنید میوه ها و سبزیجات باید یک ساعت بعد از تغذیه  از قفس پرنده خارج و حذف شوند.

 

میوه ها و سبزیجاتی که قابل مصرف برای قناری هستند :

۱-         تکه های سیب

۲ – گیلاس بدون هسته

۳ –  نخود فرنگی تازه

۴ –  خیار

۵-   کدو تنبل

۶-   کلم پیچ

۷-   کاهو سبز تیره

۸-   چغندر

۹ –  اسفناج

۱۰ – سیب زمینی شیرین

۱۱-  هویج

ارایه برنامه منظم تغذیه  برای قناری

قناری های خود را با یک برنامه منظم تغذیه کنید. مهم است که هر روز در ساعت مشخصی به پرنده خود غذا بدهید. برنامه های منظم و قابل اطمینان به آنها کمک می کند تا احساس امنیت و آرامش کنند.

بهترین زمان مناسب برای تغذیه قناری در صبح و بلافاصله پس از برداشتن پوشش قفس و یا روشن شدن هواست (در صورتی که با نور طبیعی کار می کنید ) . این یک برنامه مشخص برای پرنده شما ایجاد می کند.

در بسیاری از موارد ، پرنده شما از روز قبل خوراک دانه ای یا پلت خود رادر دانخوری اضافه دارد. بهتر است خوراک باقی مانده از روز قبل را صبح جمع آوری کنید تا بتوانید هر روز ظروف غذای پرنده خود را تمیز کنید.

مقدار کافی غذا به قناری خود بدهید. به طور کلی ، هر قناری باید روزانه معادل حدود یک یادو قاشق چایخوری دانه بخورد. اگر پرنده خود را با دان پلت تغذیه می کنید ، باید از پیمانه مناسب که از طرف کارخانه سازنده مشخص شده است استفاده کنید ویا برای تعیین اندازه قسمت های مناسب با دامپزشک خود مشورت کنید .

 

استفاده ازمکمل های غذایی در رژیم قناری

به قناری خود مکمل های غذایی مخصوص قناری بدهید. با دامپزشک خود در مورد مکمل هایی که ممکن است به سلامت پرنده شما کمک کند صحبت کنید. اگر پرنده شما از دان پلت استفاده می کند ، احتمالاً نیازی به مکمل ندارد. با این حال ، یک پرنده دانه خوار ممکن است به مواد مغذی بیشتری نیاز داشته باشد.

وجود مکمل دررژیم غذایی پرنده ، می تواند بسیار مهم باشد به خصوص زمانی که پرنده شما در حال تغییر درشرایط زندگی است ، مانند زمانهای تخمگذاری . در هنگام تخم گذاری ،قناری ماده ممکن است به مکمل کلسیم بیشتری نیاز داشته باشد تا دچارکمبود آن نشود.

توجه داشته باشید  اگراز مکمل های محلول در آب استفاده می کنید ، احتمالاً پرنده شما بدلیل تغییر مزه آب ؛ آب کمتری خواهد نوشید.

 

کیفیت آب مصرفی قناری

آب تمیز و تازه همیشه باید در دسترس باشد و باید هر روز عوض شود. تمام آب باید در حالت عاری از فلور ، کلر و فلزات سنگین باشد. اگر از آب لوله کشی استفاده می کنید وبه  میزان املاح آن مشکوک هستید می توانید آن را بجوشانید تا هم مقداری از املاح سخت آن رسوب کند و هم در صورت کلره بودن ، کلرزدایی نیز بشود .  ضمنا اگربه آب مصرفی از لحاط تمیزو بهداشتی بودن مشکوک هستید آن راکلرینه کنید ،البته

می توانید  به جای این کار، آب را به مدت حداقل۲۰ دقیقه  بجوشانید .

هرگزاز آب مقطربرای آب مصرفی پرنده خود استفاده نکنید زیرا آب مقطر  فاقد مواد معدنی  واملاح ضروری برای عملکردهای مهم بدن بوده و باعث ایجاد عوارض و کمبودهای کشنده در پرنده شما خواهد شد .

توصیه می شود ظرف آب پرنده را روزانه از قفس خارج نموده و پس از شستشو با یک قطعه دستمال کاغذی تمیز خشک نموده و سپس با استفاده از محلول های ضد عفونی کننده مخصوص حیوانات خانگی، آنرا ضدعفونی نمایید.

 

,

قاعده اصلی هر چه بزرگتر باشد بهتر است! قناری ها بسیار فعال هستند و دوست دارند تا آنجا که ممکن است در قفس  رفت و برگشت کنند. به یاد داشته باشید که پرندگان به صورت افقی پرواز می کنند ، نه به صورت عمودی مانند هلیکوپتر! باید برای آنها قفسی را انتخاب کنید که به آنها اجازه حرکت طبیعی را بدهد. فاصله بین میله های قفس نباید بیش از ۸/۳ اینچ تا ½ اینچ باشد.هرگزبرای قناری خود  قفس گرد خریداری نکنید.برای کف قفس از کاغذهای نسبتا زبر استفاده کنید تا از ایجاد ضایعات ناخن در پرنده جلوگیری نماید .

محل نگهداری قفس قناری :

قفس باید در اتاقی قرار گیرد که پرنده در آن احساس راحتی بکند. با این حال ، پشت قفس باید در مقابل یک دیوار قرار گیرد تا پرنده احساس امنیت نماید. ازقرار دادن قفس در نواحی پرپیچ و خم و هر مکانی که در آن، درطول روز بیش از حد آفتاب مستقیم به آن می تابد ، خودداری کنید. اگر پرنده شما مدتی را خارج از قفس خود می گذراند ، با استفاده از یک پرده شیشه های پنجره را بپوشانید تا از برخورد احتمالی با شیشه ها جلوگیری کنید، ضمنا مطمئن شوید که پنکه سقفی خاموش است. قفس پرنده خود را در آشپزخانه قرار ندهید ، زیرا بخار پخت و پز و حتی مقدار کمی دود می تواند کشنده باشد. میانگین دمای اتاق برای پرنده شما خوب است و از ۳۰ درجه تجاوز نمی کند. هرگز در حضور پرنده جهت دفع حشرات از اسپری حشره کش استقاده نکنید .

 

اجزای متریال و انواع مختلف باید در قفس گنجانده شوند ، مانند رول پلاک چوبی ، شاخه های طبیعی ، طناب پنبه ای یا سیمان مخصوص ناخن. داشتن اندازه های مختلف سیمان مخصوص ناخن، باعث تمرین پا می شود و از زخم ها و مشکلات مربوط به پا جلوگیری می کند. از سوهان های پوشیده از کاغذ سنباده استفاده نکنید زیرا برای پای پرندگان بسیار ساینده هستند.

حداقل از سه کاسه تمیز برای پرنده خود در قفس استفاده کنید: یکی برای آب شیرین ، یکی برای خوراک پلت یا دانه  و دیگری برای میوه و سبزیجات.

پرنده شماقطعا از پوشاندن قفس در طول شب بسیار خوشحال خواهد شد. این روکش می تواند هرگونه نور اضافی را مسدود کرده و محل خواب امن تری را برای پرنده ایجاد کند. مراقب باشید از پارچه هایی برای پوشش قفس پرنده خود استفاده نکنید که پرنده شما بتواند چنگال یا منقار خود را در آن فرو کند و یا رشته هایی را از آن بیرون بکشد و ببلعد.

قناری ها از چیدن اسباب بازی های کوچک ساخته شده از نوارهای چرمی یا رشته های محکم لذت می برند.

 

قفس قناری شما باید روزانه بررسی شود. مدفوع و غذای فاسد شده باید به طور مداوم از کاسه ، فنجان و میله های قفس پاک شود تا ازبروز مشکلات سلامتی جلوگیری شود. کاغذ قفس را می توان هر روز تغییر داد. کل قفس باید حداقل هر ماه یکبار با یک ضد عفونی کننده مناسب کاملاً ضدعفونی  شود.

 

می توان همه پرندگان را باید به آرامی با یک بطری آب که فقط برای این کار اختصاص داده شده است ، مه پاشیی نمود. علاوه بر مه پاشی ، یک ظرف کم عمق (۲تا۳ اینچ عمق) برای حمام پرندگان باید حداقل دو بار در هفته در قفس به پرنده هاارائه شود.

دو قناری نر را با هم در یک قفس قرار ندهید ، زیرا احتمالاً با هم دعوا می کنند. این پرنده وقتی در قفس به تنهایی نگهداری شود ، بسیار خوب عمل می کند.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید