چطور باید به گربه ام قرص و شربت بدم؟

دکتر مهدی جعفری   (دامپزشک)   

 

با درود

احتمالا برای شما که یک گربه خانگی ملوس را در خانه نگهداری میکنید پیش آمده است که بخواهید برای درمان و حتی دادن ویتامین و مکمل های مورد نیاز گربه خود ،بخواهید به آن قرص یا شربت بخورانید . وقتی که میخواهید این کار را انجام بدهید متوجه مشکل این کار خواهید شد گربه شما به محض متوجه شدن ماجرا به علت بو مزه بد بعضی از این قرص و شربتها دیگر با شما همکاری نمیکند و سعی میکند مانع این کار شود و گاهی دارو و مکملهای را بیرون میریزد و باعث شکست درمان میشود.

روش دادن شربت به گربه (خوراند شربت به گربه)

دادن شربت از دادن قرص و حتی آمپول زدن به گربه های سخت تر پس بر اساس تجربه و خلق و خوی گربه خودتان یکی از موارد زیر را امتحان کنید

  • اضافه کردن شربت به خوراک و غذای گربه (البته اگه با این روش موفق شدید خیلی خوش شانس هستید)

ابتدا مقداری دارویی را که میخواهید به گربه بدهید در یک سرنگ بکشید ، و مقداری پوچ یا کنسرو مورد علاقه حیوان خود را در یک ظرف بریزید و شربت را خوب با آن مخلوط کنید. اگر بوی شربت زیاد نباشد ، گربه شما ممکن است آن را بخورد و گرنه به سراغ روش بعدی برید.

  • روش مستقیم یا به اصطلاح ، روش زورکی  ، هر چند دشوار و ناخوشایند است ولی چاره ای برای آن پیدا نمیشود.

باید خیلی مراقب باشید چون احتمال دارد مقدرای از دارو وارد ریه گربه شما شود و باعث خفگی  و یا پنومونی استنشاقی شود.

برای انجام این کار گربه را به اتاقی منتقل کنید که فرد غریبه یا چیزی حواس آن را پرت نکند و مزاحم حیوان نشود. البته بهتر است از یک نفر هم کمک بگیرید. گربه خود را روی یک سطح بلند که به شما تسلط کافی را بدهد قرار دهید. و سر حیوان را به آرامی نگه دارید و سر سرنگ را از گوشه دهان وارد و در فضای بین دندانها و لپ گربه قرار دهید. این کار را سریع انجام دهید تا گربه شما فرصت مداخله و امتناع را پیدا نکند. مواظب باشید سر حیوان را به عقب خم نکنید چون احتمال وارد شدن شربت به ریه را افزایش میدهید. و مایع را به سمت لپ حیوان نه به سمت گلویش تخلیه کنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا گربه شما فرصت قورت و بلع شربت و دارویش را داشته باشد.

در تمامی این مراحل دهان حیوان را با دست بگیرید تا گربه مجبور شود شربت را قورت بدهد و بیرون نریزد. اگر گربه دارو را داخل دهانش نگه داشته است به سمت بینی و صورت او فوت کنید تا دارو و شربت را قورت بدهد.

روش دادن قرص به گربه (خوراند قرص به گربه)

ابتدا باید از دامپزشک خود بپرسید که این نوع قرصی که میخواهید به گربه خود بدهید آیا میتواند به همراه غذا مصرف شود یا باید با معده خالی استفاده شود . بعد بر اساس روش تجویز یکی از مراحل زیر را انجام دهید.

  • مخفی کردن قرص داخل تشویقی گربه یا غذای گربه

این روش برای گربه هایی که باید به مدت طولانی از یک قرص استفاده کنند بسیار مناسب می باشد.

بهترین نوع تشویقی برای مخفی کردن قرص استفاده از تشویقی مدادی است چون نرم بوده و به خاطر بوی شدید به خوبی میتواند بوی قرص را خنثی نماید.

برای قایم و مخفی کردن قرص همیشه از تشویقی های نرم استفاده کنید. وسط آنها را برش داده و قرص را داخل آن جاسازی کنید. چند ساعت به گربه خود غذا ندهید تا گرسنه شود و با توجه کمتر و ولع بیشتر غذا را بخورد.آن را زیر نظر بگیرید تا از خورده شدن قرص اطمینان حاصل نمایید.

 

  • روش مستقیم یا به اصطلاح ، روش زورکی

بهتر است از قرص خوران استفاده نمایید. مثل روش خوراندن شربت به روش مستقیم ، گربه را به جای خلوت و آرامی برده و همان شرایط و کمک را برایش فراهم کنید. با دو انگشت وسط و شصت را دور دهان گربه در انتهایی ترین قسمت دهان قرار بدهید و فشار دهید تا دهانش را باز کند. قرص را خیلی سریع به وسیله قرص خوران یا دست به ته گلوی گربه بیندازید. و دهان را بسته و به همان حالت نگه داشته تا قرص قورت داده شود.

توجه: اگر گربه همکاری خوبی ندارد و احتمال آسیب به شما وجود دارد بهتر است آن را با  پتو یا حوله مقید کنید و از یک نفر به عنوان کمک استفاده کنید. و بعد از دادن دارو مدتی آن را زیر نظر بگیرید تا در صورت مشاهده علائمی مانند بی حالی و یا استفراغ آن را هر چه سریعتر به دامپزشک نشان بدهید. و اگر در هیچ روشی موفق نبودید از دامپزشک بخواهید تا با شما کمک کند یا نوع دارو و روش استفاده از آن را تغییر بدهد.

برای مشاهده محصولات گربه ها اینجا را کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید