کاربرد روغن ها و چربی ها در جیره طیور گوشتی (اسیدهاب چرب و گلیسرول )

کاربرد روغن ها و  چربی ها در جیره طیور گوشتی (اسیدهاب چرب و گلیسرول )

خیلی از افراد ممکن است از خودشان سوال کنند که چرا باید در جیره مرغ هایم از روغن استفاده کنم ؟یا اینکه نقش روغن ها در خوراک طیور چیست؟میزان استفاده از روغن ها در جیره چقدر است ؟و از همه مهمتر اینکه چه نوع روغنی در جیره استفاده کنم و از کجا میتوانم یک روغن با کیفیت پیدا کنم ؟ ما دراین مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد. لطفا تا پایان مقاله با ماهمراه باشید .

به طور کلی وقتی صحبت از استفاده از چربی و روغن ها در جیره طیور به  میان می آید منظوربه کار بردن  ترکیبات اسید چرب با گلیسرول می باشد.امروزه بکار بردن اسیدهای چرب و روغن ها در جیره طیور گوشتی عمدتا بعنوان منابع انرژی و برای صرفه جویی در مصرف سایرمنابع انرژی و بهبود در جذب ویتامین های محلول در چربی استفاده می شود . معمولا در انتخاب روغن ها و یا منابع اسید چرب مصرفی بایستی دقت زیادی بعمل آورد چراکه روغن های حرارت دیده و یا اکسید شده و با تهیه شده از منابع ناشناس اغلب باعث مسمومیتهای شدید و ایجاد عوارض مختلف بخصوص افزایش موارد آسیت و نارسایی در کبد و ایجاد کبد چرب در جوجه ها خواهد شد .

 

گونه های مدرن جوجه های گوشتی برای رشد سریع انتخاب می شوند و از ۳۶ تا ۴۹ روز پس از یک دوره جوجه کشی ۲۱ روزه به بازار عرضه می شوند. برای یک جوجه سالم زنده، تمام مواد مغذی لازم برای رشد و نمو باید توسط مرغ از طریق تخم بارور شده تامین شود. استراتژی‌های تغذیه فعلی برای بهبود رشد، سلامت و بهره‌وری جوجه‌ها پس از جوجه‌آوری مورد هدف قرار می‌گیرند.

امروزه نژادهای با رشد سریع در جوجه مرغ های گوشتي جهت دستيابي به پتانسيل ژنتيکي خود براي رشد سريع، نيازمند جيره هاي متراکمي به لحاظ مواد مغذي هستند و در اين بين، يکي از مهمترين اجزاء جيره، انرژي مي باشد. براي بالانس جيره ها و تأمين نيازمندي هاي انرژي، استفاده از چربي ها و روغن ها در جيره هاي غذايي طيور الزامي بوده، و در اين ارتباط مکمل هاي چربي مي توانند به جيره طيور اضافه شوند.

به طور کلي، چربي­ها و اسيدهاي چرب موجود در ساختمان خوراک طیور، داراي نقش­ هاي فيزيولوژيکي عمده اي مي­ باشند: اين مولکول­ ها بلوک ساختماني لازم براي تشکيل فسفوليپيدها و گليکوليپيدها را فراهم آورده که اين مولکول­هاي آمفي پاتيک از اجزاء مهم غشاهاي بيولوژيکي هستند. همچنين مشتقات اسيدهاي چرب (نظير هورمون­ها)، به عنوان تنظيم کنندگان پییام رسانهای داخل سلولي مطرح مي ­باشند و در نهايت، اسيدهاي چرب نقش مهمي در بحث انرژي زايي دارند. گزارشات نشان داده است که جوجه­ هاي تغذيه شده با روغن آفتابگردان و روغن کانولا بازده خوراک بهتري را نسبت به طیور تغذيه شده با پيه داشتند. در جوجه مرغ هایی که با روغن آفتابگردان يا روغن کانولا تغذيه شده بودند، نسبت به جوجه مرغ هایی که با پيه يا روغن زيتون، تغذيه شدند، چربي محوطه بطني و مقدار کلسترول عضله ران به طور معني داري کمتر بود. همچنين مشاهده شد که اسيدهاي چرب اشباع در چربي محوطه شکمي طیور اخير بالاتر است. کريش گسنر و همکارانش گزارش نمودند که در عضله ران جوجه ­هاي تغذيه شده با روغن آفتابگردان و روغن کانولا، نسبت به جوجه­ هاي تغذيه شده با پيه و يا روغن زيتون، محتواي چربي بالاتر و ميزان پروتئين کمتري وجود داشته است. ويل و استوگارسيا (۱۹۹۶) در تحقيقات خود نشان دادند که اسيدهاي چرب روغن آفتابگردان، رسوب کمتري در چربي محوطه بطني جوجه­ هاي گوشتي نسبت به روغن پيه در سطوح مختلف چربي داشتند . آزمايشات نشان مي ­دهند که تغذيه با يک رژيم غذايي حاوي سطح بالاي چربي و در نتيجه انرژي بالا، باعث افزايش فعاليت آنزيم آسپارتات آمينوترانسفراز در مقايسه با يک رژيم غذايي کم انرژي شد. در مقابل، رژيم غذايي با انرژي و چربي کم، باعث فعاليت کمتر آنزيم ليپوپروتئين ليپاز و رسوب چربي کمتر در مقايسه با رژيم­ هاي غذايي پر انرژي گرديد .

مجله علمی دام پخش در این مقاله شمارا با ترکیبات روغن با کیفیت آشنا نموده و در صورت تمایل می توانید ازاینجابابزرگترین شرکتهایی که با کیفیت ترین ترکیبات روغن را برای مصرف جوجه های گوشتی تهیه مینمایند آشنا شوید .

چربی ها به عنوان یکی از بهترین منابع تامین کننده انرژی در جیره غذایی طیور مطرح اند و بالاترین سطح انرژی قابل سوخت ساز را در بین سایر مواد غذایی دارند. علاوه بر تامین انرژی افزودن چربی در جیره طیور موجب بهبود جذب ویتامینهای محلول در چربی، بهبود خوش خوراکی، تغلیظ وتراکم جیره و بهبود کیفیت دان پلت در خوراک طیور و همچنین موجب کاهش سرعت عبور مواد غذایی در دستگاه گوارش طیور خواهد شد از این رو موجب بهبود قابلیت هضم سایر اجزاء جیره طیور نیز می شود .

معمولا اسید چرب آزاد به اسیدهای چربی که با گلیسرول پیوند ندارند  گفته می شود..

 

سطح انرژی قابل متابولیسم چربی­ها تحت تاثیر طول زنجیره کربنی اسید چرب، تعداد پیوند دوگانه، تعداد، نوع و محل قرار گیری اسیدهای چرب بر روی گلیسرول، سایر اجزا جیره، مقدار چربی در جیره، سن، جنس وگونه طیور بستگی دارد.

در طیور ترکیب چربی لاشه تحت تاثیر چربی جیره غذایی می­باشد. قابلیت هضم ظاهری اسیدهای چرب غیر اشباع در سنین اولیه بالاتر از قابلیت هضم ظاهری اسیدهای چرب اشباع است. براساس اطلاعات به دست آمده از عملکرد جوجه ها، پرندگان تغذیه شده با جیره حاوی روغن عملکرد بهتری در مقایسه با پرندگان تغذیه شده با جیره بدون روغن دارند و افزودن چربی به جیره طیور موجب بهبود و تغییر در کیفیت لاشه پرنده خواهد شد.

چربی ها مواد آلی محلول در حلال آلی غیر قطبی (نظیر اتر و کلروفرم) و غیر محلول در آب می باشند که به چهار گروه، ساده، ترکیبی، مشتق شده و ترپنوئیدها تقسیم بندی می شوند.

چربی­های ساده عبارتند از استر اسیدهای چرب با برخی الکل­ها از جمله گلیسرول و یا کلسترول. چربی های ساده را می توان به سه گروه تری گلیسرل، استروئیدها و واکس­ها تقسیم بندی نمود. تری گلیسریدها عبارتند از استر اسید چرب با گلیسرول که بیش از ۹۰ چربی موجود در جیره طیور را شامل می­شود. استروئیدها چربی های غیر قابل صابونی اند که در حضور دما و قلیا هیدرولیز نمی­شوند و از این رو از اسیدهای چرب آنها صابون تولید نمی­شود. استرئول های بیشترین استرئوید موجود در طبیعت است که کلسترول استروئید اصلی بافت حیوانی است (Ferreira, 1999). واکس ها استر اسید چرب با الکل های بلند زنجیراند که در طبیعت به عنوان پوشش محافظتی از برگ، ساقه، پوست، حشرات، پر، مو و موم زنبور عسل کاربرد دارند. آنها ارزش تغذیه ای ندارند و به شدت آبگریز بوده و توانایی هضم در شیرابه گوارشی طیور را ندارد (Ferreira, 1999).

 

چربی های ترکیبی عبارتند از استر دو اسید چرب با یک گروه شیمیایی دیگر از قبیل کولین یا سرین. مهمترین گروه این ترکیبات عبارتند از فسفولیپیدها که حاوی فسفر در ساختار چربی اند و یا گلایکو لیپدها که حاوی قند در ساختار چربی اند (Leeson & Summers, 2001).

 

چربی های مشتق شده عبارتند از استر اسید چرب، گلیسرول و الکل ناشی از تجزیه سایر چربی ها  (Ferreira, 1999).

ترپنوئید محصول از تکرار واحدهای ایزوپرن می­باشد این گروه شامل کاروتنوئید، گزانتوفیل، ویتامین A، ویتامین K می­باشد  (Ferreira, 1999).

طیور توانایی ساخت تمام اسیدهای چرب را نداشته و از این رو به برخی اسیدهای چرب ضروری گفته می­شود. لینولئیک اسید (۱۸:۲) و لینولنیک اسید (۱۸:۳) به عنوان متابولیت های ضروری شناخته شده اند با این حال اسید لینولئیک اسید تنها اسید چرب ضروری است که بایستی از طریق غذا تامین شود (National Research Council, 1994).

افزایش طول زنجیره کربنی اسید چرب موجب افزایش نقطه ذوب اسید چرب و افزایش تعداد پیوند دوگانه موجب کاهش نقطه ذوب اسید چرب می­شود. اسیدهای چرب ترانس نقطه ذوب بالاتری نسبت اسیدهای چرب سیس دارند. هرچه طول رنجیر اسید چرب بلندتر و تعداد پیوند دوگانه کمتر باشد محلول بودن آن در آب کمتر می­باشد. توجه به ویژگی­های اسید چرب هر منبع چربی از جمله طول زنجیره کربنی، تعداد و موقعیت باند دوگانه ضروری بوده زیرا شاخص ها بر میزان قابلیت هضم و در نتیجه بر میزان انرژی قابل سوخت و ساز حاصل از روغن تاثیر به سزایی خواهد داشت.

منبع : شرکت تهران مکمل پارس

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید