برنامه واکسیناسیون سگ ها

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)   

واکسیناسیون سگ ها

یکی از مهمترین کارهایی که صاحبان سگ پس از ورود او به خانه باید انجام دهند برنامه بهداشت و سلامت او هست، به این صورت که به دامپزشک مراجعه کرده و چکاپ کلی شود، برنامه واکسیناسیون او را از صاحب قبلی گرفته و چک نمایید و اگر نیاز به واکسن داشت حتما اقدام شود، واکسیناسیون سگ ها تاثیر مستقیم روی سلامت آن ها خواهد داشت بنابراین این موضوع باید اهمیت ویژه ای برای شما داشته باشد.

اولین واکسیناسیون سگ ها

اولین زمانی که یک سگ نیاز به واکسن دارد در دو ماهگی است، شاید سوال پیش بیاید چرا از دو ماهگی؟

جواب راحت است توله های زیر دو ماه ایمنی خود را از شیر مادر دریافت می کنند، بنابراین در مقابل میکروب های محیط اطراف خود بیمه می شوند ولی بعد از دو ماهگی که از شیر گرفته می شوند از نظز ایمنی بسیار ضعیف بوده و نیاز به واکسن خواهند داشت و طبیعی است که اگر توله زودتر از مادر جدا شود بهتر است در هفته ششم به او واکسن بزنید، اولین واکسن را از هفته ششم تولد تا هشتم فرصت خواهید داشت بزنید، واکسن دو ماهگی در انواع واکسن ها سه گانه، چهارگانه، پنج گانه و شش گانه تزریق می شود و از بیماری های مانند دیستمپر، پاروویروس، پاراآمفولانزا،هپاتیت و…. محافظت می کند.

البته این نکته مهم است که دامپزشک مجرب این واکسن ها را بزند و واکسن ها تازه باشند.

واکسیناسیون سگ ها در ۳ ماهگی

بعد از تزریق اولین واکسن سگ در دو ماهگی، نوبت بعدی تزریق واکسن در سه ماهگی است. این واکسن در هفته دهم تا دوازدهم تولد زمان دارد.  واکسن هاری در این برهه ی زمانی به او تزریق می شود و تکرار واکسن هایی که در دو ماهگی به او زدید، تکرار واکسن ها بسیار پر اهمیت است و نباید به این موضوع فکر کنید که با همان یک بار حیوان در مقابل بیماری ایمن می شود.

واکسن های یادآوری

بعد از تزریق واکسن چندگانه در دو ماهگی و سه ماهگی، باید هرسال این واکسن ها تکرار شود، تاریخ واکسن ها را به خاطر داشته باشید و یک سال بعد از تزریق واکسن سه ماهگی، یعنی در ۱۵ ماهگی سگ تزریق می شود و دوباره یک سال بعد تکرار میشود و همینگونه ادامه خواهد داشت.

واکسن هاری نیز باید تمدید شود و زمان تمدید آن به واکسنی مربوط است که دفعه اول تزریق شده است بعضی از برندهای واکسن هاری تکرار شش ماهه و بعضی از آن ها تکرار یک ساله دارند.

این اطلاعات را از دامپزشک خود بگیرید که باید زمان بعدی هاری کی باشد و در تقویم خود یادداشت بفرمایید که دچار اشتباه نشوید.

 

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید