تولید مثل قناری (قسمت اول)

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)   

با سلام خدمت پرورش دهندگان قناری محترم مجله اینترنتی دام پخش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مرحله حساس و پر سود صنعت پرورش قناری، شما عزیزان را به مطالعه این مقاله که حاوی نکات اصلی و مهم در بخش تولید مثل و جوجه کشی قناری می باشد دعوت می کند.

باید توجه داشت که جوجه کشی از قناری رسمی یعنی قناری هایی که بومی ایران شده اند و با شرایط آب و هوایی کشور عزیزمان خو گرفته اند بسیار راحت تر از نژادهای دیگر قناری می باشد و برای شروع فعالیت در این بخش بهتر است ابتدا از قناری های رسمی جهت جوجه کشی استفاده نمایید. این حرفه به زمان و فضای زیادی نیاز ندارد و اگر در آن موفقیت لازم را داشته باشید می تواند درآمد خوبی برای شما به همراه داشته باشد به خصوص در زمینه پرورش قناری های دارای نژادهای پر طرفدار و خاص میتوانید کسب و کار چند میلیونی خود را داشته باشید.

بعضی از پرورش دهندگان برای راحتی بیشتر از دستگاه جوجه کشی قناری برای تبدیل تخم های نطفه دار قناری خود استفاده می کنند، که توصیه می شود از دستگاه جوجه کشی با کیفیت و مناسب استفاده گردد.

ماشین جوجه کشی که در ظرفیت های گوناگون در بازار وجود دارند، تخم های قناری را به صورت ۳۶۰ درجه می چرخاند و دما و اکسیژن لازم برای تخمهای قناری های رسمی و هم نژاد دار را مهیا و تنظیم می کند.

زمان جفت گیری قناری ها از دی ماه تا خرداد ماه می باشد و باید توجه داشت که بهترین زمان برای جفتگیری فصل بهار که هوا خنک و ملایم تر است می باشد. برای داشتن بیشترین موفقیت در جوجه کشی از قناری ها باید به تغذیه و انتخاب بهترین والدین قبل از این کار توجه ویژه داشت.

همانطور که گفته شد زمان جفت گیری قناری ها، از زمستان تا آخر فصل بهار است و بعد از آن زمان استراحت یا به اصطلاح پر ریزی قناری شروع می شود که زمان بسیار مهمی در تولید قناری محسوب می شود و قناری ها را برای داشتن یک دوره خوب در آینده آماده تر می کند.

بهتر است قبل از آشنا کردن قناری نر و ماده به آنها تخم مرغ آب پز، دان های مقوی که مخلوطی از کتان و ارزن و تخم شلغم هستند داده شود تا هم به این غذاها عادت کنند و هم باعث تقویت آنها شود. در ضمن دادن مکمل های ویتامینه و مغز بادام و فلفل دلمه ای هم در این مدت توصیه می شود.

در فصل جفتگیری، قناری های نر و ماده را با قرار دادن قفس هایش کنار یکدیگر بیشتر با هم آشنا میکنیم تا قناری ماده، نرخود را انتخاب و بیشتر با آن خو بگیرد و به اصلاح جفت ها شناسایی شوند.

این روش به این صورت پیش میرود که ابتدا قناری ها را به گونه ای قرار می دهیم که در ابتدا نتوانند همدیگر را ببینند و فقط از طریق صدا با هم آشنا شوند در این زمان قناری نر با تمامی قوا به خواندن ادامه میدهد در طول این مدت تمایل پرنده نر برای غذا مقداری کاهش می یابد. در بعضی مواقع خواندن بیش از اندازه باعث ایجاد یاس در پرنده نر میشود که این باعث کم شدن آواز خوانی پرنده میگردد و اصطلاحا گفته میشود که نر از مستی زیاد جمع شده و یا پس رفته است، از دیگر علائم آماده شدن قناری نر تغییر شکل و برآمدگی در مخرج می باشد. ماده ها هم بی تاب شده و با جمع آوری کاغذ و الیاف موجود رفتار لانه سازی را از خود نشان میدهند، گاهی ماده به پرکنی از پرنده دیگر و یاحتی از خود اقدام مینماید و در جواب خواندن نر سوت میکشد و این سوت کشیدن موجب تحریک بیشتر نر میشود. در بعضی مواقع قناری ماده در اثر مستی زیاد حتی بدون نر تخمگذاری مینماید که به این تخمها، تخم هرز گفته می شود.

سپس بعد از چند روز قفس آنها را روبروی هم قرار میدهیم تا براساس نشان دادن علاقه هر جفت پرنده شناسایی شود و سپس در تاریکی (شب) پرنده نر را به قفس پرنده ماده می بریم تا جفتگیری آغاز شود. تغذیه در این زمان مقداری تخم مرغ و هویج رنده شده به همراه تخم شاهدانه می باشد.

بعد از قرار گرفتن دو پرنده در کنار هم در صورت انتخاب جفت مناسب حدود ۵ روز یک دعوای ملایمی بین آنها ایجاد می شود که باید توجه کرد که اگر نزاع بیش از این زمان باشد و یا اینکه قناری ماده یا نر در کف قفس کز می کند باید هر چه سریعتر دو پرنده را از هم جدا کنیم و نشانه آن است یکی از آنها یا هردو هنوز آماده جفتگیری نیستند.

زمانی جفتگیری موفقیت آمیز خواهد بود که:

۱- هر دو پرنده نر و ماده آمادگی لازم را داشته باشند.

۲- به یکدیگر علاقه نشان بدهند (که با نزدیک کردن دو قفس درصد موفقیت افزایش می یابد.)

بعد از موفقیت در این مرحله قناری ماده شروع به لانه سازی میکند این در حالی است که قناری نر هم به لانه سازی کمک می کند ولی کار بیشتر توسط پرنده ماده انجام گیرد. یک یا دو روز مانده به تخمگذاری پشت پرنده برآمده شده و خیلی سخت روی میله های قفس حرکت میکند و مقعد متورم می شود در این حالت حیوان استرس فراوان دارد و نباید با جابه جایی یا سرکشی بیش از حد مزاحم آنها شویم. با اولین تخمگذاری قناری ماده سبک تر حرکت می کند.

گاهی پرورش دهندگان تخم ها را به آرامی با یک تخم مصنوعی عوض میکنند تا حیوان ماده تمامی تخمهایش (بین ۳ الی ۵ عدد) را بگذارد. بهتر است تخمهایی را که از زیر ماده برمیدارید در محلی خنک و درون ظرفی از ماسه نرم نگهداری کنید و روزانه یک تا دو بار آنها را بغلطانید. بعد همه تخم ها را در جای خود قرار بدهید تا همه جوجه ها در یک زمان متولد شوند و اختلاف در رشد جوجه اول و آخر کمتر شود و با این کار جوجه های یک دست تر و احتمال له شدن جوجه های جوان زیر جوجه ها ی قوی تر از بین میرود.

جوجه ها بعد از ۱۴ روز از تخم خارج می شوند، بهتر است روز سیزدهم آب برای آب تنی مادر در قفس قرار دهید یا با یک دستگاه بخور ساز رطوبت محیط را افزایش بدهید تا با این کار پوسته تخم راحت تر شکسته شود.

جوجه قناری ها در ابتدا بسیار کوچک و ناتوان هستند و به حمایت والدین خود نیاز دارند پس تا چهار روز به آنها دست نزنید و سعی کنید محیطی آرام و بدون استرس برای این خانواده مهیا نمایید. در این مدت حتما مقداری دان نرم، سبزی تازه و دانه های مقوی در اختیار والدین قرار دهید تا بهتر بتوانند جوجه های خود را تغذیه کنند.

در صورتیکه مادر در تغذیه جوجه ها کوتاهی می کند باید بوسیله تغذیه با برگ نازک کاهو و ایجاد فرصت برای آبتنی تحریک و تشویق نمایید.

بر اساس تغذیه و نوع نژاد از روز ۱۷ تا ۲۲ جوجه ها از لانه خارج میشوند و به بررسی محیط اطراف می پردازند.

ادامه مقاله را در مجله خبری دام پخش دنبال کنید.

برای دیدن محصولات مربوط به پرندگان اینجا را کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید