زمان تقریبی افتادن دندانهای شیری در توله سگ ها

دندان سگ

نویسنده : دکتر احمد روغنی – دامپزشک

 

توله سگ من چه زمانی دندانهای شیری خود را ازدست می دهد ؟

امروزه نگهداری از سگ ها و زندگی با آنها بعنوان یکی از اعضای خانواده در سراسر جهان گسترش زیادی پیدا کرده و طبعا با ایجاد انس و خو گرفتن سگ ها با اعضای خانواده و اطرافیان و بالعکس ، بروز هر گونه مشکل در زندگی سگتان، برایتان مهم خواهد بود و سعی در رفع آنها خواهید نمود . نظر به اینکه سگها حیوانات بسیار وفاداری هستند و پاسخ هر مهربانی و محبت را تا ده ها برابربه شما برمی گردانند این انس و الفت در زندگی مشترک با آنها کاملا طبیعی بوده وبسیار دلچسب و آرام بخش می باشد . تصور کنید سگ شما هرروز هنگام سر کار رفتن تا دم در شما را بدرقه می کند و هنگام برگشتن نیز، چنان با شوق وشعف بی نظیر به استقبال شما می آید که انگار صد سال است منتظر شماست . آیا حس خوب بودن به شما دست نمی دهد ؟ آیا لذتی بالا تر از  در آغوش کشیدن سگتان همانجا دم در وجود دارد ؟

امروزه بسیاری از مردم ترجیح می دهند که برای قبول مسسولیت نگهداری از یک سگ، با یک توله یک یا ۲ ماهه این کار را شروع کنند و صدالبته توله ها در زمان کودکی بسیاز ناز و دوست داشتنی تر از دوران بزرگسالی خواهند بود و با بزرگ شدن آنها مسولیت نگهداری از آنها نیز بیشتر خواهد شد .

یکی از اتفاقاتی که در طول بزرگ شدن توله شما رخ می دهد وبسیاری از افراد و صاحبان سگ در زمان برخورد با آن ترسیده و ممکن است نگران سلامت توله خود شوند ریزش دندانها یا افتادن دندانها ی شیری در توله می باشد . در این زمان ممکن است سوالاتی برای صاحب این توله های دوست داشتنی پیش بیاد مثل : چرا دندان های سگ من کنده شده ، چرا دندانهای سگ من لق شده ، چرا سگ من علاقه به جویدن کفش ،مبل ، لوله و یا وسایل دیگر پیدا کرده؟چرا جدیدا سگ من علاقه به گاز گرفتن دست من پیدا کرده؟ پاسخ همه این سوالات یک جمله است و آنهم اینکه : دندانهای شیری در سگ شما در حال افتادن و جایگزینی با دندانهای دایمی می باشند .

توله سگی که در حال گاز گرفتن دست های صاحب خود است قطعا در حال تغییر وضعیت دندانی از شیری به دایمی بوده وتازه دندان درآورده است .

ما در این نوشتار در مجله علمی دام پخش تلاش می کنیم تا شما را با یکسری نکات کلیدی و اساسی در ارتباط با دندان های سگ ها و نقش آنها در سلامت ، رشد و بهبود کیفیت زندگی و شادابی آنها آشنا نماییم ، به همین دلیل اصرار داریم که شما باید اطلاعات مورد نیاز در مورد دندان های سگ خود را از بدو تولد تا پیری داشته باشید  تا بتوانید در زمان تغییر دندانهای شیری به دائمی به توله سگ خود کمک کرده و رفتارهای حیوان در این زمان مانند : گاز گرفتن و جویدن های اجسام و یا بی اشتهایی وریزش احتمالی بزاق را  درک کرده و با کمک وسایل مفید مانند دندان گیر و یا اسباب بازی های دندانی مناسب به کاهش مشکلات توله خود کمک نمایید .

دندان سگ

دندان های سگ شما کی کامل می شود؟

 

رشد دندان در سگها دو مرحله است (Diphydont) یعنی اول دندان شیری رشد میکند ودندان اصلی یا دائمی جایگزین آنها میشود.

توله سگها در زمان تولد هیچ دندانی ندارند و از هفته سوم به بعد دندان های شیری آنها رشد میکند . و تعداد دندانهای شیری آنها به عدد ۲۸ میرسد. توله سگها بعد از هشت ماه، تمامی دندانهای شیری خود را از دست میدهند و صاحب ۴۲ دندان دائمی میشوند البته این زمانها در نژادهای مختلف کمی با هم متفاوت است و سگهای با نژاد بزرگتر زودتر صاحب دندانهای اصلی میشوند.

 

دندان های شیری در توله سگ ها

آیا پاسخ سوالات زیر را میدانید ؟

زمان افتادن یا کنده شدن دندان های شیری در توله سگ ها چه موقع است ؟

آیا قورت دادن دندان شیری برای توله سگ ها خطرناک است ؟

دندان های دایمی در سگ ها کی بیرون می آیندوکی کامل می شوند؟

با ما باشید تا پاسخ سوالات خود را پیدا کنید.

دندان های  شیری در سگ ها

 

در دوران تولگی سگ ها دارای ۲۸ دندان شیری هستند. این دندان ها در هنگام ۶ الی ۸ هفتگی بیرون آمده و رشد می کنند. در این سن سگ ها از دندان برای خرد کردن و یا تکه تکه کردن استفاده نمی کنند تا دندان های اصلی در سن یک سالگی بیرون بیایند. در واقع دندان های شیری سگ ها برای جویدن و خردن کردن مناسب نیست اما وقتی دندان های اصلی آنها بیرون آمد می توانند با آن استخوان را نیز خرد کنند. با مجله علمی دام پخش در این مقاله همراه باشید تاخصوصیات دندان های شیری در سگ وزمان افتادن آنها را یاد بگیرید .

سگها کلا چهار نوع دندان دارند:

 

دندان های پیش (Incisors)

داند های نیش (Canines)

دندان های پیش آسیا (Pre Molars)

دندان های آسیا (Molars)

 

زمان تقریبی افتادن دندان های شیری در توله سگ ها

 

دندان های پیش (Incisors) اولین دندان هایی هستند که در سن سه تا چهار ماهگی شروع به لق شدن کرده و می افتند.

دندان های نیش (Canines) حدود در سن چهار تا پنج ماهگی لق شده و می افتند.

دندان های پیش آسیا (Pre Molars) در شش ماهگی می افتند

دندان های آسیا (Molars) در شش ماهگی می افتند.

توله سگها در سه تا چهار هفتگی صاحب سه دندان پیش ، یک دندان نیش و سه دندان پیش آسیا در هر نیم آرواره خود میشوند.

وقتی دندان های شیری  درسگ ها می افتند، دندان های اصلی جایگزین آن ها می شوند.  برای توله ها این یک چرخه زمانی بسیار سخت است. در زمان بیرون آمدن دندانهای شیری از لثه ، توله ها تمایل زیادی به جویدن دارند که شما باید با فراهم کردن اسباب بازی دندانی مخصوص ، سگ خود را از جویدن اشیا داخل منزل مانند مبلمان های چوبی و… منع کنید.

 

آیا قورت دادن دندان شیری برای سگ ها مشکل ایجاد می کند؟ خیر

قورت دادن دندان شیری در توله ها یک امر بسیار رایج است. معمولا این اتفاق آسیبی به سگ نمی زند و دندان پس از مدتی دفع می شود.

 

چند نکته مهم در رابطه با دندانهای شیری در سگ ها و بهداشت دهان ودندان در آنها

در صورتی که دندان شیری سگ به طور کامل نیافتاد شما باید با دامپزشک خود مشورت کنید. اگر بعضی از دندان های شیری بین دندان های اصلی حبس شده باشد، دامپزشک به راحتی آن ها را از لثه ی سگ جدا کرده و می کشد.

 

مسواک زدن را فراموش نکنید و یک برنامه منظم برای انجام آن داشته باشید.

 

از تولگی حیوان خود را به مسواک زدن عادت دهید در ابتدا میتوانید مسواک را با غذای مورد علاقه حیوان آغشته کنید که توله سگ و یا سگ شما  با روش کار آشنا شود و این کار برایش خوش آیند باشد.

از استخوان مخصوص برای جرمگیری دندانها استفاده کنید.

از اسپری ضدعفونی کننده مخصوص دهان و دندان سگ استفاده کنید.

از تشویقی های دندانی و اسباب بازی های دندانی  استفاده کنید

همواره دهان و دندانهای سگ خود را بررسی کنید تا در صورت مشکل به دامپزشک مراجعه کنید.

از خمیر دندان های معمولی که مصرف انسانی دارند برای سگ استفاده نکنید چون به دهان و دستگاه گوارش حیوان آسیب میزنند .

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید