معرفی نژاد گربه اسفینکس

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)   

ویژگی های گربه نژاد اسفینکس | Sphynx

گربه اسفینکس طاس و بدون مو است و پوست پراز چین و چروکی دارد که حتی بعضی اوقات به خاطر این ظاهرش میگویند این نژاد زشت است اما این موضوع فقط برای کسانی صدق می کند که درک کمی از زیبایی دارند و در عوض این نژاد آنقدر عاطفی است که باعث جذب مردم می شود.

اسفینکس بدن عضلانی دارد. بینی، پا، گوش و دم پوشش کمی از کرک دارد. قفسه سینه پهن، شکم گرد، پاهای عضلانی و پنجه های بیضی شکل، دم انعطاف پذیر، باریک، بلند است.گوش های بزرگ، چشم لیمویی شکل و سیبیل و ابرو بصورت پراکنده دارد و در همه رنگ ها از جمله سفید، سیاه، قرمز، شکلاتی دیده می شود.

این گربه بسیار اجتماعی است بنابراین اگر شما قصد دارید که در طول روز اسفینکس را تنها بگذارید بهتر است سگ یا گربه ی دیگری را هم کنارش بگذارید.

 

عمر گربه نژاد اسفینکس  Sphynx

طول عمر : ۸ تا ۱۴ سال

وزن گربه نژاد اسفینکس | Sphynx

وزن: (۲.۷-۵.۴) کیلوگرم.

 

شخصیت گربه نژاد اسفینکس | Sphynx

گربه ی نژاد اسفینکس، بسیار تمایل به توجه انسان دارد،کاملا کنجکاو و پرانرژی است و به محیط اطراف خود سرک می کشد تا همه جا را زیر نظر گرفته و بررسی کند، بالا رفتن از درختان و بازی با پازل های مختلف از جمله علاقه مندی های این گربه باهوش است.

مشکلات و سلامتی گربه نژاد اسفینکس | Sphynx

گربه نژاد اسفینکس و گربه نژاد مخلوط با او به مشکلات ژنتیکی و طبیعی دچار می شوند این مشکلات به شرح زیر است:

پیگمنتوزا کهیر، یک بیماری پوستی است که باعث زخم های متعدد در بدن می شود.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، یک شکل از بیماری های قلبی است که در برخی از نژادهای گربه ارثی است ولی در گربه اسفنیکس ارثی بودن این بیماری، ثابت نشده است.

نحوه مراقبت از گربه نژاد اسفینکس | Sphynx

بدن اسفینکس طاسی شکل است و با این حال باید پوست او را با لوسیون های مخصوص گربه ها البته بدون عطر یا با بوی ملایم یا در صورت عدم دسترسی با روغن مرطوب نگه دارید، هفته ای یک بار او را به حمام برده و بین چین و چروک های بدنش را کاملا با شامپو های نرم کننده شستشو دهید.

مسواک زدن دندان برای همه ی حیوانات خانگی واجب است تا به بیماری پریودنتال دچار نشوند و پیشنهاد ما این است که دندان های اسفینکس را روزانه مسواک کنید، ناخن هایش را دو هفته یک بار کوتاه نمایید، ترشحات کنار چشم را با پارچه ای نرم و مرطوب تمیز نمایید و همیشه این نکته را رعایت کنید که برای اینکه عفونت پخش نشود بهتر است برای هر چشم از پارچه ای جداگانه استفاده نمایید.

باید گوش های اسفینکس هفته ای یک بار بررسی شود، اگر کثیف باشند با پارچه ای مرطوب و نرم یا می توانید پارچه را با مخلوطی از سرکه سیب طبیعی و آب گرم مرطوب نمایید و گوش را تمیز کنید.

بهتر است این نژاد از گربه را داخل محیط خانه نگه دارید، برای جلوگیری از بیماری های منتشر شده به وسیله گربه های دیگر و حمله سگ ها به آنها

اسفینکس موجوداتی سرمایی هستند و پیشنهاد ما این است که این گربه را همواره گرم نگه دارید به عنوان مثال در فصل سرما او را با لباس های گرم بپوشانید

 

میزان سازگاری گربه نژاد اسفینکس | Sphynx با افراد و حیوانات خانگی

اسفینکس بسیار فعال و اجتماعی است او به بازی کردن علاقه وافری دارد و از بازی کردن لذت می برد. بسیار باهوش بوده و آموزش ها را سریع یاد می گیرد. با گربه های نژادهای دیگر و سگ ها رفتار دوستانه ای دارد البته معرفی حیوانات خانگی به هم باید در شرایط کنترل شده و آرامی انجام گردد.

برای مشاهده محصولات گربه ها اینجا را کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید