چرا گوسفند نژاد افشاری به عنوان بهترین نژاد جهت پرورش در ایران توصیه می شود؟

دکتر احمد روغنی – دکتری دامپزشکی

به گزارش واحد علمی مجله دام پخش، شغل گوسفند داری یکی از شغل های مهم و پردرآمد در دنیا و بخصوص در کشور ما ایران می باشد. نژاد افشاری یکی از نژادهای سودآور و درآمدزا در ایران بوده و از لحاظ رشد بره ها، دوقلوزایی، تولید پشم، تولید گوشت و تولید قوچ های قدرتمند نسبت به سایر نژادهای گوسفند در ایران پاسخ بهتری برای پرورش داده است، در نتیجه مورد توجه دامداران زیادی قرار گرفته و خرید و فروش آن چند سالی است که رونق زیادی پیدا کرده است. از دیگر خصوصیاتی که باعث شده نژاد افشاری مورد توجه بسیاری از دامداران قرار گیرد خصوصیت دنبه، رشد مناسب بره ها در پرواربندی، قیمت مناسب نژاد افشاری،بالا بودن درصد دو قلوزایی، قوچ های قوی و کاربلد و از همه مهمتر مقاوم بودن گوسفند نژاد افشاری به سرما و گرما می باشد که همگی این خصوصیات این نژاد را به یک نژاد ایده آل و با صرفه برای پرورش تبدیل نموده است. گروه علمی مجله دام پخش ضمن سپاس از مطالعه این مقاله، شما را به خواندن ادامه این مقاله دعوت می نماید:

  • گوسفند نژاد افشاری اصالتا مربوط به کدام منطقه جغرافیایی می باشد؟

گزارشات واصله مشخص نموده است که شهر زنجان به عنوان محل اولیه جغرافیایی و تولید اولیه این نژاد بوده و سپس به سایر استانهای کشور مانند اصفهان، آذربایجان، همدان و غیره وارد شده و مورد تکثیر و تولید مثل قرار گرفته است.

  • چگونه نژاد افشاری را از روی مشخصات ظاهری بدن تشخیص بدهیم؟

۱- تشخیص از روی رنگ بدن: رنگ غالب در حیوانات بالغ این نژاد مابین رنگ قهوه ای تیره تا قهوه ای نزدیک به رنگ سیاه می باشد.
۲- دنبه: یکی دیگر از خصوصیات این نژاد که آن را از سایر نژادهای گوسفند متمایز می کند، داشتن یک دنبه بزرگ همراه با یک دنبالچه بلند می باشد.
از سایر خصوصیات بارز و مشخصه ظاهری نژاد افشاری، میتوان به گوشهای دراز و کشیده، گردن دراز، پشم انبوه روی دنبه و دنبالچه، بدون پشم بودن زیر شکم و پاها، دماغ بدون انحنا برخلاف سایر نژادها و وجود قوج هایی با گردن ضخیم و ستبر اشاره نمود.

  • میش های نژاد افشاری در هر شکم زایمان قادرند چند بره به دنیا بیاورند؟ آیا میش افشاری چند قلوزا است؟

میش افشاری در صورتیکه نژادش خالص بوده و به خوبی تغذیه شده و واکسن های مورد نیاز و درمانهای انگلی را به موقع دریافت نماید و در زمان جفت گیری از قوچ های قوی و سرحال نژاد خود بهره ببرد به حداکثر پتانسیل ژنتیکی خود خواهد رسید و حتی تا سه قلو زایی و بیشتر هم ممکن است در یک زایمان داشته باشد و حتی قادر است با نژاد های چندقلوزایی مانند رومانوف هم رقابت کند.

در پایان مقاله یکبار دیگر به طور خلاصه علل برتری گوسفند نژاد افشاری و دلایل انتخاب آن در امر پرورش گوسفند را به اختصار بررسی می نماییم:

۱- پرواربندی مناسب بره ها و سرعت رشد و ضریب تبدیل مناسب آنها از لحاظ اقتصادی
۲- مقاومت نژاد افشاری در برابر شرایط سخت محیطی و آب و هوایی بخصوص تحمل هوای بسیار سرد
۳- توان بالای تولید شیر، گوشت، پشم و همچنین کیفیت بالای گوشت تولیدی در بره های این نژاد
۴- بالا بودن مقاومت بدنی در برابر بیماریها و امراض مختلف، البته به شرط واکسیناسیون به موقع و همچنین دارا بودن توان راهپیمایی طولانی مدت
۵- قدرت باروری بالا در میش نژاد افشاری و قابلیت چند قلوزایی بالا
۶- دارا بودن قوچ های قوی و کاربلد

۷- فراوان بودن و قیمت مناسب در بازار

 

برای اطلاع بیشتر از محصولات دامی اینجا کلیک کنید.

 

 

 

 

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید