دلایل پارس کردن سگ ها

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)   

اگر شما به عنوان حیوان خانگی یک سگ را انتخاب کردید باید بدانید که سگ ها حیوانات پر سر و صدایی هستند و تمام خواسته های خود را با واق زدن عنوان می کنند. بنابراین این قضیه را قبول کنید که واق زدن جزیی جدا نشدنی از سگ هاست ولی باید بدانید سگ ها به دلایل مختلف اقدام به پارس کردن می کنند مطمئن باشید آن ها قصد آزار شما را ندارند باید دلایل مختلف این کار را در نظر بگیرید تا بتوانید از روی پارس کردن آنها متوجه منظورشان شوید و زندگی بهتری با هم داشته باشید.

بعضی از نژادهای سگ ها نیز بیشتر از بقیه پارس می کنند و این نژادها اصولا برای همین موضوع پرورش پیدا می کنند تا واق بزنند و مردم را از خطر آگاه کنند و از آنها  محافظت کنند.

اولین و مهمترین قدم برای ارتباط با سگ ها این است که دلیل و معنای پارس کردن آنها را بدانید.

  • اعلام وضعیت خطر:

همه ی سگ ها وقتی احساس خطر بکنند پارس میکنند در حقیقت با این کار اعلام می کنند من اینجا هستم و ای خطر از من بترس و برو … این نوع واق زدن معمولا تیز، بلند و استوار است. شما با دانستن این موضوع می توانید به او کمک کنید که اگر خطر واقعی باشد از شما حفاظت بکند و اگر غیر واقعی باشد به عنوان مثال غریبه ای در حال عبور باشد به او بفهمانید که همه ی غریبه ها خطرناک نیستند واین خطر غیر واقعی است.

 

  • استرس و اضطراب:

همه ی سگ ها وقتی مضطرب می شوند پارس می کنند صدای این مدل پارس بلند و تیز است و در ادامه به ناله مبدل می شود. این صدای پارس باید برای شما هشداردهنده باشد تا بفهمید که سگ شما دچار استرس و اضطراب شده است. معمولا با کنار او بودن نوازش کردن و حس امنیت دادن به او می توانید او را آرام بکنید و نگذارید این حالت ها زیاد دوام داشته باشد. دلیل استرس او را بیابید و در از بین بردن این عامل کوشا باشید.

  • توجه خواستن:

این پارس کاملا مشخص است و نیاز به دقت ندارد زیرا وقتی این پارس را بشنوید کاملا متوجه می شوید که سگ شما خواستار توجه است و با پارس کردن به شما می گوید که: دوست من، به من نگاه کن من اینجا هستم. این پارس ها معمولا شبیه صدای بچه ها در حال گریه و زاری است.

 

  • هیجان خوب:

معمولا این نوع پارس کردن در سگ های جوان و بازیگوش و توله ها بیشتر شنیده می شود صدای این مدل پارس به صدایی شاد و با ضرب تند است و نشان دهنده ی هیجان زیاد در سگ هاست، وقتی خیلی خوشحال هستند و میدانند قرار است با هم بازی کنید یا به پیاده روی و گردش بروید یا سوار ماشین شوید و هرکار دیگری که آنها دوست دارند، این صدای پارس را زیاد می شنوید.

  • واکنش به سگ های دیگر:

این یک سناریوی آشناست. سگی در پایین خیابان پارس کردن را آغاز می کند و یک به یک سایر سگ های همسایگی شما به او می پیوندند.

 

  • بی حوصلگی و خستگی:

صدای پارس یک سگ بی حوصله، مانند سگی است که فقط پارس می کند تا صدای خود را بشنود. گرچه به نظر آزاردهنده می رسد، ولی در عین حال غمگین و ناراحت کننده است.

سگ های بی حوصله معمولا برای آزاد کردن انرژی اضافی و یا گاهی از سر تنهایی پارس می کنند. آن ها معمولا به یک فعالیت و احتمالا به یک همراه، نیاز دارند.

 

پارس کردن بدون دلیل:

اگر سگ شما بی دلیل پارس می کند و مطمئن هستید که این کار او دلیل خاصی ندارد حتما باید مداخله کنید و درمان شود زیرا این وضعیت ممکن است بدتر شود و بدون کمک شما رفع نمی شود.

پیشنهاد می شود سگتان را به دامپزشک و یا رفتارشناس حیوانات نشان دهید و او را معالجه نمایید بدون مشورت با پزشک او اصلا از قلاده های شوکر یا پوزه بند استفاده نکنید. این مدل قلاده ها اگر بدون نظارت متخصص این کار استفاده شود، شاید به صورت موقت مشکل را رفع نمایند ولی اثرات بدتری در دراز مدت خواهند داشت. در بیشتر اوقات شما می توانید با انگیزش های روانی و ورزش های پر فعالیت و آموزش های پایه پارس کردن های او را تحت کنترل بگیرید فقط کافیست با سگ خود وقت بگذرانید و دلیل پارس های او را بفهمید و با آرامش او را تحت کنترل قرار دهید.

برای بازدید از محصولات مرتبط اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید