بیماری سفیدک ماهی یا ایک (لکه سفید)( Ich یا White Spot )

دکتر مهدی جعفری   (دامپزشک)   

 

این بیماری به صورت لکه های ریز و به شکل دانه های نمک خشک که بر روی بدن و باله ماهی پاشیده شده باشد دیده می شود و یکی از بیماریهای رایج آکواریوم آب شیرین  است که مخصوص یک گونه و نژاد خاص ماهی نبوده و میتواند بیشتر آنها را آلوده کند .

عامل ایجاد این بیماری انگلی به نام ايکتيوفتيريوس مولتي فيلييس (Ichthiophthirius multifiliis) می باشد که از خون ماهی تغذیه می کند ، و به سرعت تکثیر میکند و بعد از بدن ماهی جدا شده و به شکل یک توده ژله ای در حال ازدیاد شدن در آکواریوم باقی می ماند و باعث آلودگی بقیه ماهی ها میگردد. از عوامل ایجاد شدن این بیماری میتوان به دمای پایین آب آکواریوم و حتی نوسان دمای آب و عدم رعایت قرنطینه و اضافه کردن ماهی آلوده به انگل به آکواریوم اشاره کرد.

 

علائم بیماری ایک یا سفیدک

بارزترین علائم نقاط سفید روی بدن و باله های ماهی است . اشتهای ماهی کم شده و تنفس سریع تر می شود و تحرک ماهی کاهش می یابد و گاهی خود را به دکور و اجزا آکواریوم می کشد و در صورت درمان نشدن ،ماهی ضعیف شده و تلف میگردد.

 

درمان :

باید در نظر داشت باید به اصول پیشگیری توجه لازم گردد چون اگر این انگل وارد آکواریوم شما گردد مدت زیادی مهمان شما و ماهی های شما خواهد بود و به سختی به طور کامل از سیستم پاک می شودهر چند درمان علائم بیماری و نابودی انگل کار راحتی به نظر برسد .

برای درمان  بیماری سفیدک ماهی یا ایک (لکه سفید) دو روش وجود دارد

۱-استفاده از دارو برای نابودی انگل

  • محلول کیناکرین هیدروکلراید  و نمک طعام  (برای مثال برای داشتن یک لیتر آب برای حمام کردن ماهی باید  ۱۱ میلی گرم و۱ قاشق چای خوری نمک بدون ید به آب اضافه گردد.)
  • متیلن بلو (Methylene blue) با دوز توصیه شده روی بر روی بسته بندی
  • پرمنگنات پتاسیم
  • سولفات مس  توجه داشته باشید که دوز مصرفی سولفات مس بسیار پایین است. ( یک میلی گرم در ۲۰۰۰ لیتر آب )

مصرف داروهایی مانند مالاشیت گرین ، فرمالین به دلیل سمی بودن توصیه نمی شوند.

۲- بالا بردن دما

بالا نگه داشتن دمای آب توسط بخاری آکواریوم تا سی درجه سانتی گراد به مدت ده روز تا کلیه انگل ها ونوزادهای آنها کشته شوند. باید توجه داشت که این روش درمانی برای ماهیهایی مانند ماهی قرمز ، کوی و موارد مشابه که دمای بالا را نمیتوانند تحمل کنند مناسب نیست و باید از سایر روشهای درمانی برای آنها استفاده شود. بالا بردن دما

برای دیدن محصولات مربوط  به آبزیان اینجا را کلیک نمایید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید