غذاهایی که نباید سگ ها بخورند

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)   

بعضی از غذاهایی که نباید هیچ وقت به سگ داده شود

باید توجه داشت حتی درصورتی که سگها تمایل زیادی به خوردن بعضی از غذاها از خود نشان میدهند، باید به نکات زیر در مورد تغذیه سگ های مهربان و باوفا توجه کنیم. بسیاری از خوراکی‌ها برای سگ‌ها مضر و خطرناک هستند،که برای راهنمایی و دانستن آنها این مقاله را به دقت مطالعه کنید.

۱. ماده شیمایی زایلیتول

آیا می دانستید بعضی از مواد مانند خمیر دندان، آبنبات، غذاهای رژیمی و بعضی از شیرینی‌ها با زایلیتول شیرین شده اند، که در سگ باعث کاهش شدید قند خون و نقص عملکرد کبد (از کار افتادگی) میگردد و با علایمی مانند بی حالی، استفراغ، مشکل در حرکت و حتی تشنج خود را نشان می دهد.

۲. آووکادو

ماده پرسین که در برگ، بذر، ساقه و میوه آووکادو وجود دارد باعث اسهال و استفراغ در سگ‌ها میشود.

۳. الکل

الکل بر مغز و کبد سگ اثر زیان آور ایجاد می کند و ممکن است با نشانه هایی مانند اسهال، استفراغ، مشکلات حرکتی، مشکلات تنفسی، کما و حتی مرگ دیده شود. یک نکته که باید بسیار به آن توجه کرد این است که هرچه جثه‌ی سگ‌ کوچک‌ تر باشد، تأثیر و علایم مسمومیت با الکل بیشتر بروز می کند.

۴. سیر و پیاز

سیر و پیاز به صورت خام، پودر و حتی پخته برای سگ ایجاد مشکل می کند و نشانه‌هایی مانند ضعف، استفراغ و مشکل تنفسی برای سگ مهربان و وفادار شما ایجاد می کند. شاید مقدار کمی پیاز مشکلی ایجاد نکند، اما مصرف زیاد آن حتی برای نخستین بار، می‌تواند سبب بیماری گردد.

۵. چای، قهوه ( کافئین)

کاکائو، شکلات، نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا را از دسترس سگ ‌تان دور نمایید و در صورت مصرف هرچه سریع‌تر آن را پیش دامپزشک ببرید.

۶. انگور و کشمش

این مواد روی کلیه ها اثر تخریبی دارند و دیده شده که مقدار کم آن باعث مشکل در سگ می شود. اولین علایم شامل استفراغ پی ‌در پی است و بعد از یک روزسگ بی‌حال و افسرده می‌شود.

۷. شیر و دیگر لبنیات

شیر و محصولات لبنی باعث اسهال، مشکلات گوارشی و گاهی حساسیت‌های غذایی (خارش) در سگ میشوند.

۸. فندق استرالیایی

تنها شش دانه فندق استرالیالی به صورت خام یا بو داده می‌تواند سگ را مریض کند. علایم این مسمومیت غذایی شامل لرزش ماهیچه‌ها، استفراغ، تب می باشد. پس مواظب مصرف شکلاتهای فندقی باشید.

 

۹. شکلات

انواع شکلات حاوی ماده (تئوبرومین) هستند که برای سگ‌ها خطرناک است. شکلات ممکن است در سگ‌ شما ایجاد اسهال، استفراغ، مشکلات قلبی، رعشه، تشنج و مرگ کند.

۱۰. آشغال گوشت و استخوان

چربی‌های جداشده از گوشت، چه خام و چه پخته، ممکن است به پانکراس سگ‌ها صدمه بزند. گاهی بعضی از استخوانها باعث خفگی و خرده های آن باعث آسیب به رودها و انسداد آنها در سگ شود.

۱۱. خرمالو، هلو و آلو

مشکل این میوه‌ها دانه‌ها و هسته‌ی آنهاست، که باعث انسداد روده میشوند. هسته‌ی این میوه‌ها دارای سیانید است که برای سگ‌ها و همچنین انسان‌ها سمی است.

۱۲. تخم مرغ خام

به علت احتمال وجود باکتری در تخم مرغ خام (سالمونلا و کلی باسیلوز) باید از مصرف این ماده غذایی شدیدا پرهیز شود.

۱۳. ماهی و گوشت خام

مانند تخم‌مرغ خام، ماهی و گوشت خام هم احتمال مسمومیت باکتریایی را افزایش می‌دهند. باید توجه داشت که با مصرف این مواد غذایی احتمال بیماریهای انگلی هم افزایش میاید.

۱۴. نمک

مصرف زیاد نمک، سگ را به‌ شدت تشنه می‌کند، این امر باعث می‌شود سگ به دفعات به‌ سراغ آب برود و همین امر می‌تواند او را به مسمومیت سدیومی دچار کند. از علایم مصرف زیاد نمک در سگها میتوان به اسهال، استفراغ، افسردگی، رعشه، افزایش دمای بدن و تشنج  اشاره کرد. این مسئله حتی ممکن است به مرگ باعث مرگ شود. پس با دوستیهای خاله خرسه و دادن غذاهای شور (چیپس و پفک) به این موجودات پاک آنها را به دردسر نیندازیم.

۱۵. نوشیدنی ها و خوراکی های قندی

مصرف قند زیاد باعث افزایش وزن، خرابی دندانها و دیابت می شود.

۱۶. خمیر تخمیرشده

در سگها خوردن خمیر نان پیش از پخته شدن باعث تورم شکم و ایجاد درد شدید در ناحیه شکم می شود.

۱۷. داروهای شخصی‌تان

همیشه باید داروها را دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی قراردهیم. برای مثل مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند باعث مرگ سگ‌ها شوند.

نکته مهم :همیشه باید شماره دامپزشک سگ خانگی خود را در گوشی تلفن ذخیره داشته باشیم.

 

خوراکی های بی‌خطر برای سگ‌ها

می‌توانید با کمک دامپزشک رژیم غذایی سالمی برای سگ‌‌تان تهیه کنید. درعین‌حال می‌توانید هراز گاهی خوراکی‌های دلپذیر دیگری هم به سگ‌تان بدهید، اما بدانید که باید مقدار کمی از این خوراکی‌ها را در اختیار سگ‌تان قرار دهید.

 

  • گوشت

یک تکه گوشت پخته شده بدون چربی و استخوان بهترین غذا برای سگ ما می باشد.

  • برخی میوه‌ها

تکه‌های سیب، پرتقال، موز و هندوانه برای سگ‌ها لذیذ و مفید هستند. ( دانه‌ها و هسته‌ها را کاملا جدا کنید)

 

  • برخی سبزیجات

تکه‌های هویج، لوبیا‌ سبز، خیار،کدو و سیب‌زمینی پخته‌شده (به هیچ عنوان سیب زمینی خام را نباید به سگمان بدهیم) برای سگها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

  • ماکارونی و برنج سفید پخته‌شده

خوردن ماکارونی و برنج ساده‌ی پخته ‌شده برای سگ‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند. همچنین برنج ساده‌ی پخته ‌‌شده همراه با مرغ پخته می‌تواند در تسکین شکم ‌درد سگ‌ها مؤثر باشد.

برای دیدن محصولات غذای سگ اینجا کلیک نمایید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید