غذای مناسب سگ ها

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)   

غذای سگ خانگی

غذای مناسب برای هرسگ متفاوت است و به نژاد و وزن آنها بستگی دارد ولی در کل و به طور عمومی باید یک بیستم وزن یک سگ بهش غذا داد و این غذا باید ترکیب مناسبی از سبزیجات و گوشت باشد.

اگر شما قصد این را دارید که سگ یا گربه ای را در خانه نگه داری کنید، حتما باید اطلاعات کامل و جامع درباره نحوه تغذیه آن داشته باشید تا به مشکلی برنخورید. با ما همراه باشید تا یک سری از اطلاعات تغذیه ای سگ ها را در اختیار شما قرار دهیم.

تمام موجودات زنده برای ادامه حیات احتیاج به غذای مناسب و سالم دارند. غذای سالم و مناسب باعث شادابی و سرحالی و سلامت حیوان خواهد شد، شما میتوانید با دیدن یک سگ وضعیت سالم و یا ناسالم بودن غذای او را تشخیص دهید. این امر با دیدن وضعیت پوشش و درخشندگی پوست و موی حیوان قابل تشخیص است. در ابتدا از تمیز بودن غذا مطمئن شوید زیرا غذاهای آلوده منشا بسیاری از بیماری های خطرناک است و میتواند سلامتی حیوان شما را تهدید نماید.

غذاهایی که شما برای او انتخاب می کنید باید ترکیب درستی از کربوهیدرات ها و پروتئین ها، چربی ها و ویتامین ها و مواد معدنی باشد و این ترکیب به سن و نژاد و محل زندگی حیوان شما بستگی دارد. وعده غذایی که ترکیب متعادلی نداشته باشد، میتواند اثر بدی روی رشد حیوان داشته باشد و حتی ممکن است حیوان شما را دربرابر بیماری ها ضعیف کند.

 

چه مقدار غذا به سگ ها بدهیم؟

مقدار غذا به شرایط جسمی سگ بستگی دارد، مثلا مقدار غذا برای سگ های پیر یا جوان متفاوت است. برای سگ هایی که فعالیت زیادی دارند، با سگ هایی که فعالیت کم دارند و همیشه در گوشه ای نشسته اند، سگ های آبستن،دوره شیردهی، شرایط آب و هوایی و خیلی موارد دیگر که در انتخاب اندازه غذا موثر است ولی برای یه راه حل کلی می توان گفت به ازای هر کیلو گرم از وزن بدن سگ ۲۸ گرم غذای خشک مناسب است، سگ های پیر غذای کمتری احتیاج دارند، یک سگ نگهبان به غذای بیشتری احتیاج دارد، همینطور سگ های باردار و یا سگ هایی که در دوران شیردهی به سر میبرند.

مناسب ترین غذا برای سگ

هیچ وقت برای یک سگ بالغ گوشت چرخکرده نخرید و استفاده نکنید زیرا دارای درصد چربی بالایی است. ازگوشت ها با چربی کمتر استفاده کنید و سعی کنید همیشه ترکیبی از چربی، پروتئین، ویتامین و فیبر در اختیار سگ قرار دهید. استخوان های کوچک که تیز هم هستند را به سگ ها ندهید و با جگر سفید برایشان غذا درست نکنید زیرا، جگر سفید علاوه بر اینکه ارزش غذایی ندارد، معمولا دارای کیست های انگلی هستند که باعث آلودگی سگ می شود، مصرف بیش از اندازه پای مرغ نیز باعث ایجاد یبوست در سگ خواهد شد. میتوانید از سنگدان مرغ، اسکلت و کله مرغ استفاده کنید و هنگام طبخ میتوانید از پیاز، سیر و یا سبزیجاتی مانند اسفناج هم استفاده نمایید تا غذایی باب طبع سگ خود را پخت نمایید.

برنج و سبزیجات

درست است که سگ ها حیواناتی گوشت خوار هستند ولی برنج غذایی با هضم راحت است که، پختن آن با مرغ مورد علاقه سگهاست. درضمن برای سگ هایی که دچار مشکل گوارشی شده اند، مصرف کته با ماست پیشنهاد می شود، سبزیجات منبع مهمی از ویتامین ها هستند و سگ ها میتوانند از سبزیجات مواد غذایی مورد احتیاج خود را استخراج کنند، هویج، کلم و سیب زمینی پخته برای جیره غذایی سگ ها مناسب است.

پختن غذای سگ

پختن مواد غذایی باعث کاهش آلودگی میشود و هضم آنها را برای سگ ها راحت تر می کند. بنابراین خطرات برخی از بیماری ها را کاهش می دهد، گوشت خام معمولا حاوی انگل توکسوپلاسما است و بعضی از طیور خام حاوی میکروب سالمونلا است، بنابراین توصیه میشود غذای خام را در اختیار سگ خود قرار ندهید. در ضمن غذای منجمد شده را نیز ابتدا گرم کنید، بعد به سگ خود بدهید زیرا باعث مشکلات گوارشی خواهد شد.

 

تعداد وعده غذا در طول روز

توله های کوچک تر نیاز به وعده بیشتری نسبت به سگ های بالغ دارند. وقتی سن آنها به ۹ ماه رسید، سگ ها به یک وعده غذایی بزرگ در صبح و وعده غذایی کمتر در عصر احتیاج دارند و یا میتوان دو وعده غذایی کم در صبح و عصر داد باید زمان غذا دهی به سگ ها تقریبا ثابت باشد و تغییر نکند. هیچ وقت به گفته ی بعضی افراد که توصیه میکنند یک روز در هفته را به سگ ها غذا ندهید، گوش نکنید چرا که این کار علاوه بر گرسنگی کشیدن سگ ها ممکن است به آشغال خوری یا عصبی شدن و حمله به اعضای خانواده  بیانجامد.

 

نکاتی در ارتباط با غذا دادن به سگ‌ها

غذای سگ بهتر است هنگام غزوب داده شود.

با کاهش تعداد وعده‌ها میزان غذا در یک وعده باید افزایش یابد.

آب تازه باید همیشه در دسترس سگ باشد.

غذا باید سر یک ساعت مقرر جلوی سگ گذاشته شود و ۲۰-۱۵ دقیقه بعد برداشته شود تا سگ عادت کند.

به سگ بالغ حدود یک بیستم وزنش در روز غذا بدهید.

ظرف غذا و آب باید از جنس استیل باشد و هر روز شسته شود.

از مکمل های ویتامینه و مواد معدنی در جیره غذایی سگ خود استفاده نمائید.

در مواقع بیماری، جیره غذای سگ بر اساس نظر دامپزشک تهیه شود.

برای دیدن محصولات سگ اینجا را کلیک  کنید.

 

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید