معرفی نژادهای قناری

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)   

 

قناری یکی از پرطرفدارترین پرندگان زینتی به حساب می آید. این پرنده ی زیبا بسیار خوش آواز است و به همین دلیل مشهور است. نژادهای قناری بسیار متنوع هستند و در این مقاله سعی شده است به معرفی این نژاد ها بپردازیم که در واقع خوش آوازترین پرندگان زینتی محسوب می شوند.

 

  • نژاد موزاییک

از سال ۱۹۵۰ در هلند به نام موزاییک رواج پیدا کرد. پرهای پرنده قرمز و سفید است که در نوع نر آن معمولاً پرهای قرمز روی بال ها و سایر قسمت ها کاملاً چشمگیر است و بسیاری از انواع ماده ها معمولاً روشن ترند. در رنگ آمیزی جنس نر و ماده این نژاد اختلاف چشمگیری وجود دارد که برای هر شخص مبتدی به راحتی قابل تشخیص است.

 

  • قناری لیزارد

این قناری در سال ۱۹۴۵ در انگلستان متولد شد. لیزارد معنی مارمولک دارد و نام  این نژاد از نقش مارمولکی شکل روی پرهای این پرنده گرفته شده است، که مانند فلس های روی هم خوابیده است. در واقع به علت تیره تر بودن وسط پر و روشن تر بودن حاشیه آن مانند فلس دیده می شود. در بعضی از انواع این قناری هلال هایی به رنگ های سفید، زرد و نارنجی روی سر پرنده کاملاً مشهود است.

 

  • قناری نژاد گلاستر

این نژاد قناری از سال ۱۹۶۰ در انگلستان به وجود آمد. این پرنده جثه کوچک و گرد دارد و طول آن بین ۵/۱۲ الی ۱۳ سانتی متر است. گلستر معمولاً به دو نوع کاکلی و بدون کاکل تقسیم می شود که پرورش دهندگان معمولاً برای تکثیر این نژاد از یک قناری کاکلی و یک قناری بدون کاکل استفاده می کنند.

 

  • قناری نژاد کرست

کرست تقریباً همان خصوصیات گلستر را دارد ولی با جثه بزرگتر. در این گونه قناری تراکم پرها به خوبی قابل ملاحظه است. کرست جزء قناری های پُر پَر به حساب می آید و نژادهایی که دید آنها توسط کاکل و ابرو مسدود می گردد، بیشتر در معرض کور شدن قرار می گیرند. تغذیه کرست با سایر نژادهای قناری اندکی متفاوت است.

  • قناری نژاد لانکشایر

این نژاد قناری هم از دسته گونه های با جثه کشیده به حساب می آید. در این گونه هم دو نوع کاکلی و بدون کاکل وجود دارد و کاکل پرنده فرم متقارن دارد. طول این پرنده درحدود ۲۰ تا ۲۳ سانتی متر است.

 

  • قناری نژاد یورک شایر

این گونه قناری دارای جثه بزرگ بوده و طولش از ۱۷ تا ۲۰ سانتی متر رشد می کند و تقریبا عمود روی میله قرار می گیرد.

دارای کله گرد بوده و ابروهای پهنی دارد. این نژاد در گذشته دارای علاقمندان بسیاری بود ولی در حال حاضر در ایران زیاد مورد استقبال قرار نمی گیرد.

  • قناری نژاد فری پاریسی

زادگاه این پرنده فرانسه است هنوز هم به گفته عده زیادی از پرورش دهندگان قناری، این نژاد یکی از زیباترین انواع قناری است. از لحاظ ابعاد یکی از درشت ترین نژادهای قناری بوده و طولش به ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر می رسد و پرها به حالت سیخ شده می باشد. در این نژاد نیز پرنده به خاطر محدودیت دید در معرض خطر نابینایی می باشد.

 

  • قناری نژاد جیبر ایتالیایی

طول این نژاد قناری بین ۱۴ تا ۱۶ سانتی متر می باشد. پاها عمود بر میله و در نوع اصیل آن، سر با بدن زاویه ۴۵ درجه دارد و در بقیه موارد سر بر بدن عمود است. پرنده بسیار پرتحرک بوده و پاها و سینه عریان دارد معمولاً به نور و دمای بیشتری احتیاج دارند و برای تکثیر و پرورش این نوع باید از قناری پرستار استفاده کرد.

 

برای خرید غذای قناری اینجا را کلیک نمایید

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید