معرفی و روش نگهداری از سگ پامرانین

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)   

تاریخچه

زیستگاه این نژاد مناطق پامرانین می باشد و نزدیکترین خویشاوند آنها سگ شکاری الک هوند نروژی، سگ شیپرک بلژیکی، اشپیتز آلمانی، سگ سورتمه ی آمریکایی، ساموید و دیگر گونه های اشپیتز می باشند. گوشهای تیز و صورتی سه گوش دارند پوشش بدنی آنها ضخیم و مانند خز می باشد. چشمهایی مشکی و براق دارند. در ابتدای اصلاح نژاد این نوع از سگ، جثه ها درشت، با وزن حدود ۱۵ کیلوگرم بوده اند و به کاری که روی این نژاد صورت گرفته اندازه آنها به حدود یک و نیم تا سه و نیم کیلو رسیده است.

افراد مشهوری مانند میکل آنژ، مارتین لوتر، نیوتن و موتزارت از این نوع از نژاد سگ نگهداری میکردند.

پامرانین های اولیه به رنگهای سفید، سیاه یا شکلاتی پرورش می یافتند. اما امروزه رنگهای نارنجی هم به آنها اضافه شده است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند.

اندازه و رنگ سگ پامرانین

حدود ۱۸ تا ۲۰ سانتی متر قد دارند و وزن آنها بین ۵/۱ تا ۵/۳ کیلو می باشد.

زیبای یک سگ پامرانین به پوشش بدنی آن و طیف رنگهای زیبای آنهاست و موهای بلند دور گردن و سینه آنها، ظاهری زیبا و باشکوهی به آنها میدهند.

تنوع رنگی این نژاد فوق العاده است و رنگهای مشکی، مشکی و برنز، آبی، آبی و برنز، شکلاتی، شکلاتی و برنز، کرمی، کرمی و برنز، کرمی مشکی، نارنجی، نارجی مشکی، قرمز، قرمز مشکی، مشکی سموری (سر موهای مشکی روی زمینه ی نقره ای، طلایی، خاکستری، حنایی یا قهوه ای) راه راه با پایه رنگ طلایی، قرمز یا نارنجی با خط های مشکی) و سفید دارند. حتی بعضی از آنها که سفید هستند و قسمتهای رنگی روی بدنشان دارند و اصلاحا به آنها پامرانین های نیمه رنگی گفته میشود هم در بین این همه رنگ دیده میشود.

خلق وخو

آنها سگهای باهوش، سرزنده، باوفا، شجاع  و عاشق روابط و دوستان جدید هستند. به خوبی با افراد خانواده و بچه ها و حیوانات خانگی دیگر کنار می آیند. خیلی زیاد پارس میکنند که باید به آنها آموزشهای لازم داده شود و باید به آنها مطیع بودن و اطاعت از دستورات شما را یاد بدهید. البته رفتار آنها به عواملی مانند آموزش، ژنتیک و محیط بستگی دارد و بهتر است رفتار مادر، خواهر و برادر آن را بررسی کنید تا بهتر با خلق و خوی سگ خود آشنا شوید. یک سگ خوب باید رفتاری دوستانه، اجتماعی و آرام داشته باشد. البته شما باید آن را تربیت کنید با پشتوانه ژنتیکی رفتاری خوب.

وضعیت سلامت

این نوع از نژاد سگ مانند بقیه سگها به مراقبت و نگهداری مناسب احتیاج دارند و باید آنها را با  یک برنامه منظم به دامپزشک نشان دهیم تا از بروز بیماری ها و مشکلاتی که ممکن است در آینده برای آنها ایجاد شود پیشگیری کنیم. سگ پامرانین سگ مقاوم و سالمی می باشد ولی مانند بقیه نژادها به بعضی از بیماریها و ناهنجاریها مستعد می باشد. که چند مورد مهم را برای شما عزیزان بیان میکنیم.

  • حساسیت ( آلرژی )

باید آنها را مدام از نظر بروز حساسیت های احتمالی بررسی کنیم و در صورت مشاهده حساسیتهای پوستی یا تنفسی به دامپزشک ارجاع دهیم.

  • صرع (Epilepsy)

بعضی از پامرانین ها به صرع و تشنج دچار میشوند. که باید توسط دامپزشک های عزیز و زحمت کش بررسی و درمان شوند.

  • بی قوارگی لگن و دیسپلازی مفصل ران

عواملی مانند ژنتیک، شرایط محیطی و تغذیه آنها را به این بیماری مستعد میکنند.

  • بیماری‌های چشمی

آنها مستعد به آب مروارید (کدورت قرنیه)، خشکی چشم ( التهاب ملتحمه و کراتینه شدن قرنیه چشم keratoconjunctivitis sicca)، مشکلات مجاری اشکی(ریزش اشک بیش از حد ) می‌باشد.

  • مشکلات دندانی

پامرانین ها دندان و لثه حساسی دارند و اگر بهداشت دهان آنها را رعایت نشود به راحتی دچار مشکل می گردند پس مسواک زدن، رعایت بهداشت دهان و دندان و تغذیه مناسب آنها را جدی بگیرید.

  • در رفتگی کشکک زانو

مفصل زانو از جای خودش خارج میشود و باعث ایجاد درد در حیوان میشود.

  • نارسایی نای و مشکلات تنفسی

کارکرد نای مختل میشود و باعث ایجاد سرفه های خشک و ناراحت کننده در حیوان میشود. قلاده های گردنی این مشکل را تشدید میکنند و با آموزش مناسب و استفاده از قلاده کمری میتوان از ناراحتی حیوان خود بکاهیم.

مراقبت از سگ پامرانین

آنها سگهای فعال و سرزنده ای هستند و به بازی و پیاده روی های کوتاه نیاز دارند. در هنگام پیاده روی باید توجه زیادی به آنها شود چون بدن آنها به گرما حساس بوده و نباید زمان و مسافت پیاده روی را افزایش داد چون دمای بدن آنها بخاطر جثه کوچکشان افزایش می یابد و در نباید در روزهای گرم در محیط خارج خانه با آنها بازی و یا پیاده روی کنیم. مناسب ترین قلاده برای آنها در موقع ورزش و پیاده روی قلاده کمری می باشد. مراقب باشید که اگر از قلاده های گردنی استفاده میکنید آن را تنگ نبندید و همیشه به اندازه یک انگشت آن را شل تر ببندید.

در کل مواظب باشید که دما و رطوبت بالای محیط آنها را به راحتی مبتلا به گرما زدگی و تشنج گرمایی میکند.

آنها عاشق بازی هستند و خیلی دوست دارند که اسباب بازی های متنوعی داشته باشند تا حوصله آنها را سر نبرد. آنها عاشق یادگیری و آموزش هستند پس همیشه سرگرمی های فیزیکی و ذهنی برای آنها مهیا کنید تا بتوانند خود را به چالش بکشند.

باید توجه داشت که توله سگ پامرانین بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. پس مراقب بچه های کوچک در خانه که هنوز روش برخورد درست را با آنها نمیدانند، باشید. باید به بچه ها روش برخورد صحیح با آنها را آموزش دهید. نباید موقع غذا خوردن به آنها نزدیک شوند یا دم و گوش آنها را بکشند. هیچگاه آنها را با بچه ها تنها نگذارید.

آنها با سایر حیوانات خانگی دیگر رفتار خوبی دارند بخصوص اگر با آنها بزرگ شده باشد و در ضمن به خاطر اینکه آنها تصور درستی از جثه خود ندارند به راحتی توسط حیوانات دیگر مورد آسیب قرار میگیرند. چون به تصور خودشان میخواهند قدرت خود را به دیگر حیوانات نشان بدهند.

حداقل ماهی یک مرتبه آنها را حمام ببرید و حتما از شامپو مخصوص حیوانات خانگی استفاده کنید. حداقل سه بار در هفته با استفاده از برس مخصوص آنها را شانه بزنید. شما با این کار علاوه بر جمع آوری موهای اضافه و جلوگیری از پخش شدن آنها در محیط خانه، باعث میشوید که روغن طبیعی پوست آنها روی مویشان بشیند و با این کار پوست و مو سالم و پوشش مناسبی برای آنها بوجود می آورید. مسواک زدن را بصورت منظم انجام بدهید. حداقل هفته ای یک مرتبه دندان آنها را مسواک بزنید. همواره ناخنهای آنها را کوتاه نگه دارید.

تمیزکاری و رعایت بهداشت را بصورت یک کار لذت بخش برای آنها انجام بدهید و جایزه و تشویقی را فراموش نکنید.

برنامه منظم رفتن نزد دامپزشک، برای بررسی کامل آنها را داشته باشید.

هیچگاه آنها را در مسیر تردد و یا رختخواب خود قرار ندهید چون بسیار حساس و آسیب پذیر هستند و باید جای خواب مناسب و نرم را برای آنها فراهم نمایید.

ریزش موی آنها معمولی است و سگ نر معمولا موهای زیر بدن خود را سالی یک بار از دست میدهند و ماده های عقیم نشده در فصل جفتگیر و بعد زایمان مو های این ناحیه را از دست میدهند.

به خاطر جثه کوچک همیشه در معرض پرنده های شکاری و حیوانات دیگر هستند و هدف خوبی هم برای دزدها هستند پس همیشه مراقبت آنها باشید.

تغذیه سگ پامرانین

میزان غذای مورد نیاز آنها حداکثر نصف لیوان در روز، غذای خشک می باشد. که در دو نوبت به آنها داده میشود. البته فاکتورهایی مانند اندازه، سن، متابولیسم و فعالیت در تعیین اندازه دقیق نیاز غذایی آنها موثر هستند. همیشه از غذاهای باکیفیت استفاده کنید در ضمن بهترین انتخاب غذا برای آنها از نوع خشک می باشد که به سلامت دندان و لثه آنها هم کمک میکند و تمامی نیازهای بدن آنها را تامین میکند.

مراقب باشید که سگ شما به یک غذای جدید حساسیت غذایی نشان ندهد و با احتیاط غذای آنها را عوض کنید و بهتر است به صورت آزمایشی و بسیار کم از یک غذا استفاده کنید تا واکنش سگ خود را به آن غذا متوجه شوید.

برای بازدید از محصولات مرتبط اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید