پرورش ونگهداری قورباغه و وزغ بعنوان حیوان خانگی

نگه داری قورباغه و وزغ

ترجمه وتالیف ، دکتر احمد روغنی – دامپزشک

آیا تابحال به پرورش قورباغه فکر کرده اید ؟ آبا می خواهید یک یا چند قورباغه یا وزق بعنوان حیوان خانگی خود داشته باشید ؟ به نظر شما پرورش یک قورباغه کار ساده ای است؟ آیا از تراریوم یا محفظه نگهداری قورباغه اطلاعاتی دارید ؟ آیا دوست دارید که در منزل خو یک نمای کوچک از یک مرداب را شبیه سازی کنید که در تاریکی شب به صدای قورقور قورباغه ها و وزغ ها گوش بسپارید ؟پس در این مقاله با ما همراه شوید تا اطلاعات مناسب و کاربردی در این زمینه را به شما ارایه بدهیم .شاید در پایان این نوشتار شما نیز یکی از علاقمندان به نگهداری از قورباغه ها باشید .

حال قبل از هر جیز باید به این سوالات پاسخ بدهید : آیا فرق وزق و قورباغه را می دانید یا شما هم مثل خیلی از افراد فکر می کنید آنها همگی نوعی قورباغه بارنگ متفاوت هستند؟آیا تابحال این سوال برای شما پیش آمده است که قورباغه ها و وزغها – یک گونه هستند ویا اینکه گونه های مختلفی هستند؟ آیا تا کنون به تفاوتهای ظاهری آنها فکر کرده اید و یا تحقیقاتی در این زمینه انجام داده اید ؟ اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید ما به شما توصیه می کنیم که این مقاله را به دقت مطالعه کنید تا به دانسته های جالبی در باره این موجودات دست پیدا کنید .

مجله علمی دام پخش شما علاقمندان به زندگی این موجودات عجیب و شگفت انگیز را به خواندن این مقاله دعوت می نماید .

تفاوتهای قورباغه ها با وزغ ها

نخستین تفاوت این دو موجود این است که یکی موجودی خشکی زی ودیگری موجودی است آبزی که عمدتا آب را ترجیح می دهد. این دو ممکن است در نگاه اول  بسیارشبیه به هم بنظر برسند اما ما به شما اطمینان می دهیم که کاملاً متفاوت هستند.نگه داری قورباغه ووزغ

البته دقیق تر اینست که این دو موجود هر دو دوزیست هستند یعنی هم قادر به زندگی در آب و هم در خشکی هستند ، اما در این زمینه رفتار متفاوتی دارند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

دومین تفاوت بین وزق و قورباغه تفاوت ظاهری در آنهاست . یکی از تفاوتهای اساسی ظاهری  بین آنها پوست آن دواست به گونه ای که وزغ ها دارای یک پوست زبر و زگیلی ودارای برآمدگی هستند ، در حالی که  پوست قورباغه ها صاف و براق بوده  وظاهری ابریشمی مانند  دارد ، در حالی که پوست وزغها نسبتاًضخیم و حالتی زمخت  دارد .

یکی دیگر از تفاوت های قورباغه ها و وزغ ها ، پای آنها می باشد. قورباغه ها پاهای بلندتری دارند که عضلانی بوده و برای پریدن از آنها استفاده می کنند ، در حالی که وزغها راه رفتن و خزیدن را ترجیح می دهندو به همین دلیل پاهای آنها کوتاهتر و متناسب با بدن آنها تکامل یافته است.

وزغها از لحاظ فرم بدنی مانند قورباغه ها حالت کشیده و ورزشی ندارند بلکه بدنی زمخت وبه حالت چمباتمه ای دارند .

نکته ای جالب در باره وزغها و قورباغه این است که هردوی آنها گردن ندارند ، بنابراین نمی توانند مانند ما سر خود را به اطراف  بچرخانند. در عوض ، آنها از چشم های بزرگ خود برای دیدن در همه جهات استفاده می کنند.

نگه داری قورباغه ووزغدر واقع قورباغه و وزق را اینگونه بایستی تفسیر کرد ، یکی نمونه ای با ظاهر سالم با بدنی باریک و ورزشکاری است ، در حالی که دیگری موجودی زشت ، بد ترکیب و زگیل دار است که ترجیح می دهید به آن دست نزنید. اما این همه ماجرا نیست تفاوتها در اینجا متوقف نمی شود ، بنابراین برای یادگیری بیشتر به مطالعه ادامه دهید!

آیا تا به حال قورباغه ای  در پیاده رویا یا در نزدیکی یک جوی آب  نظر شما را جلب کرده است؟ البته که دیده اید ، ولی قطعا اشتباه کرده اید چون این قورباغه نبوده بلکه یک وزغ بوده است چرا ؟ برای اینکه قورباغه ها به ندرت از حوضچه خود دور می شوند. و اگرهم دور شوند، حداکثر درفاصله اطراف ۱۰ متری اطراف حوضچه خود می چرخند.

اما از طرف دیگروزغ ها ، در برابر محیط های خشک و گرم بسیار مقاوم هستندوتقریبا در همه جا سرگردان هستند و تقریباً از هر چیزی خانه می سازند. آنها نوعی از دوزیستان ساکن زمین هستند که بدون تماس طولانی مدت با آب به راحتی قادربه زندگی کردن می باشند .

نگه داری قورباغه ووزغهر دو قورباغه و وزغ در سراسر جهان زندگی می کنند ، به جز زمین های بایرو منجمد قطب جنوب. هر دو آنها در لمس لزج هستند زیرا می توانند از طریق پوست خود تنفس کنند. مواد لزجی مترشحه  روی سطح پوست ،بدن آنها را مرطوب نگه می دارد و رطوبت کافی  سطح پوست را در محیط های گرم تضمین می کند.  همچنین سطح پوست را در برابر خط و خش و سایر حوادث مضر محافظت می کند.

قورباغه ها نیاز به دسترسی دائمی به آب شیرین دارند ، بنابراین آنها راعمدتا در مرداب ها یا محیط های آبی می بینید. البته در مورد قورباغه هاچند اسثنا هم وجود دارد که یک مورد آن نوعی قورباغه است بنام  قورباغه استرالیایی ، که در نقاط  بیابانی در استرالیا زندگی می کند و برای حفظ رطوبت خود در زمین فرو می رود.

مورد استثنای دوم قورباغه گران چاکواست که در آمریکای جنوبی زندگی می کند ، این قورباغه می تواند به دلیل ماده مومی تولید شده بر روی سطح پوست خود ،در محیط های خشک زندگی کند ، این ماده مومی مانع از تبخیر سریع آب  بدن می شود.

غذا و رژیم غذایی قوربافه ها و وزغ ها

 

نگه  داری قورباغه ووزغ

اکثر قورباغه ها و وزغها حشرات و دیگر موجودات زمینی را می خورند. آنها هرطعمه ای راکه بتوانند در دهان خود جا دهند شامل : عنکبوت ، کرم ، حلزون ، موش ، پرندگان و حتی خزندگان دیگر را می خورند. به طور کلی وزغ ها و قورباغه ها هر چیزی را که حرکت کند می خورند.اگر آنها را در اسارت نگه دارید ، قورباغه ها و وزغها جیرجیرک ، مگس میوه ، کرم و موش را می خورند.

راه اندازی محفظه نگهداری قورباغه و وزغ (تراریوم )

نگه داری قورباغه و وزغتراریوم بهترین محوطه برای نگهداری ازقورباغه ها و وزغها ست . اگر دما ، نور و رطوبت را برای آنها ثابت نگه دارید ، وزغ ها و قورباغه ها از زندگی در این محیط بسیار شادمان خواهند شد. من تراریوم با ظرفیت۱۰ گالنی به ازای هر قورباغه را توصیه می کنم.

بنابراین ، دو قورباغه به ۲۰ گالن فضا نیاز دارند. اگرچه ، اندازه محوطه بستگی به اندازه قورباغه یا وزغ دارد. بهتر است ارتفاع تراریوم برای قورباغه ها مناسب باشد زیرا آنها پریدن را دوست دارند و ممکن است به مشکل بر بخورند ، می توانید کمی پوشش گیاهی درمحوطه آنجا قرار دهید تا قورباغه ها احساس راحتی نموده و احساس طبیعی بودن محیط را پیدا کنند .

مطمئن شوید که میزان رطوبت برای قورباغه ها مناسب باشد چون رطوبت برای قورباغه ها بسیار حیاتی است و قورباغه ها نمی توانند در محیط های خشک زنده بمانند.  ، ولی وزغ ها با رطوبت کمتر نیز سازگار هستند ،

اگر می خواهید قورباغه یا وزغ شما سالم باشد ، هم دما و هم نورپردازی اهمیت دارد.

نحوه روشنایی و نوردهی  برای قورباغه زینتی

نه قورباغه ها و نه وزغها به طور خاص به نور خورشید احتیاج ندارند. آنها مانند لاک پشت ها نیستند که  ویتامین D3 حیاتی را از نور خورشید استخراج می کنند. این دوزیستان با نور مصنوعی هم می توانند به خوبی زندگی کنند. اما شما باید حداقل یک چرخه معمولی ۱۲ ساعته را در روز با استفاده از نور مصنوعی برای آنها شبیه سازی کنید.

در طول شب ، چراغ ها را خاموش کنید یا نور را بسیار کم کنید به گونه ای که نور خارجی ماه رابرای آنها شبیه سازی کنید. قرار گرفتن وزغ ها و قورباغه ها در تاریکی مشکلی ندارد. به هر حال ، آنها شکارچیان شبانه ای هستند که وقتی هوا تاریک می شود به دنبال طعمه می گردند.

– میزان رطوبت برای قورباغه های تزیینی در تراریوم

اینجاست که تفاوتها فاحش می شود. وزغ ها به اندازه قورباغه ها به رطوبت نیاز ندارند. آنها می توانند در محیط های خشک به خوبی عمل کنند. در حقیقت ، وزغ ها در همه جا سرگردان هستند و اغلب آنها را در محیط های خشک و گرم مشاهده می کنید و عمدتا علاقه دارند از آفتاب لذت ببرند.

این ویژگی در وزغ ها  به این دلیل است که ارگانیسم آنها به آب کمتری احتیاج دارد. اما درست برعکس وزغ ها ، قورباغه ها دوزیستانی بشدت آبزی هستند که به رطوبت زیادی احتیاج دارند ، به همین دلیل ما توصیه می کنیم سطح رطوبت را در تراریوم خود بر روی ۱۰۰-۷۵ درصد در طول شبانه روز تنظیم کنید. اینجاست که وجود یک بستر مناسب نقش اساسی بازی می کند.شمابایستی برای اطمینان ازوجود رطوبت مناسب ، لایه زیرین بستر  را روزانه با آب و به صورت اسپری خیس کنید وبرای کنترل رطوبت محیط، یک رطوبت سنج را در محفظه قرار دهید.

برای اینکه قورباغه های شماقادر به حفظ رطوبت بدن خود باشد به یک پوشش گیاهی مناسب ویک سایه  بان احتیاج دارند. آنها در طبیعت معمولا دوست دارند زیر نور خورشید و روی یک محل مرطوب و خیس لم داده و آفتاب بگیرند به گونه ای که رطوبت بدن خود را دست نخورده حفظ کنند.

درجه حرارت محفظه تراریم نگهداری قورباغه و وزغ

وزغها می توانند در دمای بیش از ۸۵ درجه فارنهایت مقاومت کنند اما قورباغه ها نمی توانند.

به طور کلی با توجه به نیازهای محیطی متفاوت بین قورباغه ها و وزغ ها پیشنهاد می شود قورباغه ها و وزغ ها را در کنار هم و در یک تراریوم قرار ندهید چراکه آنها نیازهای متفاوتی دارند. اگرچه ، حفظ درجه حرارت ۷۰-۸۰ درجه فارنهایت باید برای قورباغه ها و وزغها مفید باشد.

برای کنترل دمای تراریوم در شب ، درجه حرارت را کمی پایین بیاورید تا به حدود ۶۵ درجه فارنهایت برسد ، اما هرگز کمتر از این دما کاهش ندهید.البته این نکته را بخاطر داشته باشید که ممکن است بعضی دماسنج ها ، دمای محفظه را به شما بالاتر نشان بدهند ، به همین دلیل لازم است که شما از چند دماسنج در تراریوم خود استفاده کنید .

– بستر تعبیه شده در تراریوم پرورش قورباغه

هم قورباغه ها و هم وزغ ها یک نوع بستر را ترجیح می دهند آن هم یک بستر مرطوب ، مرطوب که بتوانند به راحتی در داخل آن سوراخی ایجاد کرده و داخل آن قایم شوند.  بهترین موادی که از آن می توان بعنوان بهترین بستر برای قورباغه ها و وزغ ها در داخل تراریوم استفاده نمود می توان به : الیاف پوسته نارگیل ، خاک گلدان ، دستمال کاغذی مرطوب ، پیت ماس یا خزه اسفناجوم اشاره نمود.

صرف نظر از تهیه یک بسترمناسب ، آبیاری و مرطوب نمودن بستر نیز بسیار مهم می باشد ، شما باید روزانه آن را آبیاری کنید. برای آبیاری می توانیداز یک ابزار مه پاش استفاده کنید تا بستر مقداری آب را جذب کرده و سطح رطوبت خود را ثابت نگه دارد. این رطوبت ثابت در طول روز، به قورباغه ویا وزغ ها کمک می کند تا رطوبت و درجه حرارت بدن خود را تنظیم کنند .

پرورش وتخمگذاری قورباغه ها و وزغ ها

به طور کلی پرورش وتولید مثل وزغ ها و قورباغه ها یکسان است.در هر دو گونه ماده ها تخم های خود را در آب کم عمق گذاشته و در آنجا تخم ریزی میکنند . در عرض ۹-۱۰ روز ، نوزادها آماده شروع به شنا در آب می شوند.

وقتی فصل جفت گیری شروع می شود ، وزغ ها و قورباغه های نر شروع به کرک کردن یا باد کردن ریه های خود می کنند ، به امید جلب توجه یک ماده. هر دو ماده قورباغه و وزغ به دلایل بیولوژیکی بزرگتر از همتایان نر خود هستند.

 

هنگامی که یک قورباغه یا وزغ ماده تصمیم به جفت گیری می گیرد ، نرها در اطراف او جمع می شوند. سپس ، ماده به مکان مناسبی نقل مکان می کند تا بتواند تخم گذاری کند. پس از اینکه عمل تخمگذاری توسط حیوان ماده در آب کم عمق انجام شد ، وزغ ها و قورباغه های نر تخمها را بارور می کنند.

هیچ تفاوت خاصی بین این دوگونه وجود ندارد. فقط برخی از گونه های وزغ تخم های خود را در خشکی می گذارند ، برخلاف قورباغه ها که همیشه تخم های خود را در آب کم عمق می گذارند .

 

نتیجه

 

وزغ ها و قورباغه ها ممکن است برای یک فرد معمولی چندان متفاوت به نظر نرسند ، اما تفاوت هایی وجود دارد که می توانید متوجه شوید. یکی از بارزترین تفاوت ها تفاوت در ظاهر و بافت پوست است. وزغها خشن تر و درشت ترند ، با پوست زگیل دار و ناهموار ، در حالی که قورباغه ها صاف صاف و کاملاً براق هستند ، در هر صورت ، هر دو حیوانات خانگی فوق العاده ای هستند و اگر شرایط زندگی سالم را برایشان فراهم کنید حداکثرتا ۱۰ سال عمر می کنند.

به هر حال آنها بهترین دوستان شما خواهند بود .

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید