معرفی ۸ نژاد برتر گاو شیری در دنیا breeds of dairy cows in the world8

ترجمه و تالیف : دکتر احمد روغنی – دامپزشک

آیا تابحال از خود پرسیده اید چند نژاد گاو شیری در دنیا وجود دارد ؟ برترین نژادهای گاو شیری در جهان کدامند؟چرا در هر کشوری نژادهای گاو شیری خاصی نگهداری می شود ؟ آیا می دانید پرشی ترین نژآد گاو در دنیا کدام است ؟ آیا می دانید که چرا نژاد های مختلف گاو شیری از نظر رنگ پوست متفاوت هستند؟

ما در این مقاله سعی کرده ایم تا شما را با ۸ نژاد برتر گاو شیری و پرطرفدار در دنیا آشنا کنیم .وجود نژادهای مختلف گاو شیری عمدتا حاصل آمیختگی مابین دو یا چند نژاد بومی در نقاط مختلف دنیا و بدست آوردن یک نژاد با رکورد تولید شیر بالا و افزایش کیفیت شیر از لحاظ چربی وپروتئین می باشد . معمولا پرورش دهندگان در نقاط مختلف دنیا با درنظر گرفتن شرایط آب وهوایی کشور خود و همچنین با در نظر گرفتن مقاومت بدنی نژادهای مختلف تولید شده ،از یک یا چند نژاد گاو شیری  برای تکثیر و تولید مثل و تولید شیر در کشور خود استفاده می کنند .این نژادها بسته به نحوه آداپتیشن و تطابق با نوع آب وهوایی که در معرض آن قرار می گیرند وهمچنین نوع تغذیه ای که  استفاده می کنند قادر خواهند بود تا حداکثر پتانسیل ژنتیکی تولید شیر خودرا ،تولید نمایند و درصورت فراهم نشدن شرایط مناسب برای تولیدآنها ،هرگز به حداکثر پتانسیل ژنتیکی خود نخواهند رسید .

مجله علمی دام پخش امیدوار است تا پس از مطالعه این مقاله توسط علاقمندان به نژادهای برتر گاوهای شیری ،هر گونه سوالی که در این زمینه در ذهن علاقمندان و همراهان مجله علمی دام پخش وجود داشته رفع گردد .

 

گاو شیری نژادآیرشیرس Ayrshires

تصویر شماره ۱ :گاوشیری نژادآیرشیرس Ayrshires

مشخصات ظاهری گاو نژاد آیرشایرس

Ayrshires به عنوان یکی از زیباترین نژادهای گاوهای شیری شناخته می شود که در رنگهای مختلف از قرمز روشن تا قرمز گیلاسی ، ماهون ، قهوه ای یا ترکیبی از این رنگها با سفید متغیر است.

وزن ۱۲۰۰ پوندی ایرشایر آنها را به یک گاو قوی و سنگین تبدیل می کند که می تواند به راحتی با هر محیطی سازگار شود.

تاریخچه گاونژاد آیرشایرس

آیرشیرس در سال ۱۸۲۲ از شهر ایر در اسکاتلند به ایالات متحده آمد.

معروفیت نژاد Ayrshire عمدتا  به دلیل “شخصیت قوی و سازگاری آسان آنها با هر شرایط محیطی می باشد .”

 

گاوشیری نژاد براون سوییس Brown swiss

تصویر شماره ۲ : گاوشیری نژاد براون سوییس Brown swiss

مشخصات ظاهری گاوهای نژاد براون سوییس

گاوهای قهوه ای سوئیسی معمولاً قهوه ای تیره هستند ،رنگ آنها ازقهوه ای  بسیار روشن تا تیره متغیر بوده و با گوش های فلاپی بزرگ مشخص می شوند. آنها به طول عمر و خلق و خوی آرام معروف هستند.

وزن حدود ۱۵۰۰ پوندی این غول های مطیع  ، آنها را به یکی از بزرگترین نژادهای لبنی در دنیا تبدیل می کند.

تاریخچه گاو شیری نژاد براون سوییس

گاوهای براون سوئیس اولین باردر سال ۱۸۶۹ از کوههای سوئیس به ایالات متحده آورده شدند آمد.

بسیاری از مورخان گاوقهوه ای سوئیسی را قدیمی ترین نژاد گاو موجوددر جهان می دانند که سابقه آن به ۴۰۰سال قبل از میلاد بر می گردد .

 

 

گاوشیری نژاد گرنسی  Guernseys

تصویر شماره ۳ :گاو شیری نژاد گرنسی  Guernseys

مشخصات ظاهری گاوهای نژاد گرنسی

گرنزی ها عموما مخلوطی از رنگ حنایی و سفید بوده و به دلیل اخلاق ملایم و سریه راه بودن خود معروف هستند.

اندازه گاوهای نژاد گرنزی در هنگام رشد کامل حدودا نزدیک  به دو سوم وزن و اندازه  گاوهای هولشتاین است که یکی از نژاد گاوهای شیری در رده بزرگ می باشد.

 

تاریخچه گاوشیری نژاد گرنزی

این گاوهادر سال ۱۸۳۱ ، از جزیره گرنسی ، جزیره ای در کانال انگلیس در سواحل فرانسه به ایالات متحده آمدند.

گاوهای نژاد گرنسی ،”نژاد رویال” نامیده می شوند زیرا شیر آنها طلایی به نظر می رسد. آنها شیر پرچرب وبا پروتئین بالا با غلظت بالای بتاکاروتن تولید می کنند. .به طور متوسط یک گرنزی روزانه ۲۲ لیتر شیر تولید می کند.

در سه سالگی یک گاو گرنسی تقریبا۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

گاوشیری نژاد هولشتاین  Holsteins

تصویر شماره ۴ :  گاوشیری نژاد هولشتاین  Holsteins

هولشتاین ها به راحتی با رنگ سیاه و سفید متمایزشان قابل تشخیص هستند. در واقع ، آنها محبوب ترین نژاد گاو شیری در ایالات متحده ، استرالیا وبیشتر نقاط دنیا هستندبه گونه ای که تقریبا ۱٫۴ میلیون از ۱٫۶۵ میلیون گاو شیری استرالیا از نژاد هلشتاین هستند.  منشا اولیه گاوهای نژاد هلشتاین شمال اروپا می باشد  وآنها به دلیل تولید شیر بالا شهرت دارند.

مشخصات ظاهری گاوهای نژاد هلشتاین

هولشتاین یکی از بزرگترین نژادهای گاو شیری است که وزن آنها بیش از ۶۰۰ کیلوگرم بوده و تا  حدود ۱۵۰۰ پوند می رسد . قد آنها بیش از ۱٫۵ متر و از ناحیه شانه تقریباً ۵ فوت است.

گاوهای هلشتاین مقدار زیادی شیر تولید می کنند به گونه ای که برخی از هولشتاین هابه طور میانگین تا ۱۰ هزار لیتر در سال شیرتولید می کنند. این معادل ۵۰۰۰ کارتن دو لیتری شیرمی شود.

گاو شیری نژاد جرزی Jerseys

تصویر شماره ۵ :گاو شیری نژاد جرزی Jerseys

نژاد جرزی دومین نژاد پرطرفدار گاوهای شیری در ایالات متحده می باشد واغلب با یک کت چرمی به رنگ حنایی وبا چشم های برجسته و مژه های بلند مشخص می شوند. این گاوها نسبتاً کوچک و دارای رنگ حنایی هستند و نوک های مشکی روی پوزه ، گوش ، پا و دم آنها دیده می شود.

مشخصات ظاهری گاوهای شیری نژاد جرسی

جرزی ها کوچکترین نژادگاو شیری در دنیا هستند و هنگام رشد کامل حدود ۹۰۰ پوند وزن دارند. شیرآنها دارای  درصد بالایی از پروتئین و چربی بوده که برای تهیه  کره ، پنیر، خامه وبستنی بسیار  ایده آل است.

 

تاریخچه گاوشیری نژاد جرسی

اولین نژادهای جرسی در سال ۱۸۵۰ از جزیره جرسی (در کانال انگلیسی بین انگلستان و فرانسه) ، به ایالات متحده آورده شد.

گاو شیری نژاد Shorthorns

تصویر شماره  ۶: گاوشیری نژاد Shorthorns

مشخصات ظاهری

Shorthorns ها از لحاظ رنگ پوست از همه نژادها متنوع تربوده ودارای رنگ های قرمز ، قرمز و سفید ، سفید یا قهوه ای هستند.

آنهاهنگام رشد کامل حدود ۱۴۰۰ پوند وزن دارد. دراصل از، Milking Shorthorns به عنوان یک نژاد دو منظوره استفاده می شود ، به این معنی که برای شیر و گوشت گاو استفاده می شد.

گاو شیری نژادهولشتاین قرمز و سفید Red and White Holsteins

تصویر شماره ۷:گاو شیری نژادهولشتاین قرمز و سفید Red and White Holsteins

مشخصات ظاهری

هولشتاین های قرمز و سفید به دلیل لکه های قرمز و سفید آنها معروف شده اند. آنها در درجه اول اصلیت خودرااز گاو هلشتاین گرفته اند ، اما ممکن است حاوی ژنتیک نژادهای دیگرنیز باشند که رنگ قرمز دارند ، مانند Ayrshire یا Milking Shorthorns.

 

هولشتاین قرمز و سفید نیز از نژادهای گاوهای شیری بزرگ هستند و وزن آنها تقریباً ۱۴۰۰ پوند است. مانند هولشتاین ، آنها نیز به دلیل تولید شیر بالا شناخته می شوند.

گاو نژاد سیمنتال Simmental

تصویر شماره ۸ : گاوشیری نژاد سیمنتالsimmental

تاریخچه نژاد سیمنتال

Simmental نژادی از گاو است که سابقه آن به قرون وسطی برمی گردد. سوابق اولیه نشان می دهد که گاو Simmental نتیجه تلاقی بین گاوهای بزرگ آلمانی و نژاد کوچکتر بومی سوئیس بود. نام Simmental از نام منطقه ای که گاوها برای اولین بار در آنجا پرورش یافته اند گرفته شده است – دره Simme که در Berner Oberland در سوئیس واقع شده است.

این نام به طور خاص در سوئیس به این نژاد داده شده است ، این نژاد از بدو تولد در سوئیس به هر شش قاره گسترش یافته است. تعداد کل بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون گاو Simmental در سراسر جهان و بیش از نیمی از آنها در اروپا برآورد شده است. گسترش جهانی تا اواخر دهه ۱۹۶۰ تدریجی بود.

سیمنتال ها ازرنگ قهوه ای مایل به زرد تا کاهی و قرمز تیره متفاوت هستند ، با علائم سفید در سر ، سینه ، شکم و پاها. آنها اغلب دارای رنگدانه های قرمز در اطراف چشم ها و لکه های سفید روی بدن ، به ویژه در پشت شانه ها و در پهلوها دیده می شوند. در حالت ایده آل دارای موهای نرم و کوتاه هستند. این نژاد به طور طبیعی شاخدار است .

سیمنتال ها حیواناتی با ماهیچه های خوب هستند که دارای استخوان های قوی و بلند هستند. آنها دارای مزاج خوب و تولید شیر بالا هستند.

لاشه های گوشتی سیمنتال ها نسبت به سایر نژادهای اروپایی سنگین تربوده و ضایعات کمتری  دارند و عملکرد بیشتری ازلحاظ تولید گوشت قرمز قابل فروش دارند

 

 

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید