چرا گاهی همسترها بچه های خود را می‌خورند؟

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)   

گاهی اوقات تصور اینکه چرا یک همستر مادر مهربان به علت بعضی مشکلات که بیشتر مواقع صاحب آن نقش اساسی در ایجاد آنها دارد مجبور به خوردن نوزادهای خود میشود، برای شما سخت باشد. از این رو با مطالعه و توجه به این مقاله میتوان جلوی این رفتار آنها را بگیریم و شرایطی خوب و سالمی را برای پرورش بچه های این مادران کوچک مهیا کنیم.

همسترهای ماده قبل از به دنیا آوردن نوزادانشان شروع به لانه سازی و آماده کردن جایی برای بزرگ کردن بچه هایشان با استفاده از پوشال، دستمال و غیره می کنند. بعضی مواقع صاحب همستر از بارداری آنها اطلاع کافی نداشته و با توجه به کوتاه بودن دوره بارداری همستر که حدود سه هفته به طول می انجامد نمی توانند نیازهای غذایی و پرورش نوزادان آنها را تامین کنند برای همین به ظاهر شدن این حالت غریزی آنها برای بقای خودشان دامن میزنند.

 

  • شاید اولین و مهمترین این باشد که همستر مادر هنگام بارداری و شیردهی به غذای بیشتر نیاز دارد که باید خیلی زود تامین شود و گرنه مادر مجبور می شود، بعضی از بچه های خود را بخورد تا نیاز سایر نوزادان خود را تامین کند.
  • دومین دلیل رایج استرس می باشد که بیشتر در مادران جوان دیده میشود. استرس بالای بارداری، زایمان، شیردهی و مراقبت از تعداد زیادی همستر کوچک میتواند در حیوان باعث این حس شود که نیمتواند از بچه های خود به خوبی مراقبت کند و باعث رفتار بچه خواری در حیوان شود.

حتی ایجاد مزاحمت صاحب حیوان و یا عواملی که باعث ترس حیوان و افزایش استرس آن شود مانند صدای بلند، وجود و مزاحمت سایر حیوانات خانگی باعث تشدید این رفتار در همستر مادر میگردد.

پس باید محیطی  آرام و ساکت برای آنها فراهم کنیم و حتی آنها را از دسترس کودکان و سایر حیوانات دور نگه داریم. یکی از راههای کاهش استرس پوشاندن قفس آنها و ایجاد یک محیط امن و آرام تر می باشد.

 

  • سومین دلیل رایج رایحه و بو می باشد به این صورت که مادر بچه های خود با کمک بو شناسایی میکند و با رایحه مخصوص وظیفه تمیز کردن و تغذیه را انجام می دهد. حال اگر نوزادان توسط صاحبشان لمس شوند که باعث تغییر بو و عدم شناسایی و سردرگمی مادر شوند باعث ایجاد این حالت و مرگ موجود به ظاهر نا آشنا توسط مادر میشود.

پس بهتر است آنها را لمس نکنیم و از همه مهمتر در هفته اول زندگی نوزادان از لمس و سرکشی آنها اجتناب کنیم.

  • چهارمین علت این است که  گاهی به علت تعداد زیاد بچه ها که در بعضی از زایمانها بوجود می آید مادر بر اساس غریزه مادری خود مجبور می شود بعضی از آنها را حذف کند، تا سایر نوزادان بهتر رشد کنند و از عهده مسوولیت مادری خود برآید. حتی اگر این کار رفتاری مهربانانه به نظر نیاید.

برای مشاهده محصولات همستر اینجا را کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید