زخم پا قناری

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)   

یکی از مشکلات و بیماری های رایج در قناری، بیماری در قسمت پای قناری می باشد، که قناری با بالا نگه داشتن پا و در موارد شدیدتر با کاهش تحرک و تغذیه آن را نشان میدهد و در اینجا به چند فرم رایج آن اشاره می شود.

پاهای فلس دار قناری

این بیماری به شکل ایجاد لايه سخت بر روي پا و انگشتان و حتی پينه در پاها دیده می شود و در پرنده های مسن تر شایع تر می باشد و علتهای ایجاد این بیماری در پای قناری به شرح زیر می باشد.

۱- کثیفی قفس قناری

۲- تغذیه نامناسب قناری

۳- وجود انگل در قناری

۴- کمبود ویتامین A

 

پیشگیری و درمان بیماری در پای قناری

۱- تعویض مرتب بستر کف قفس

۲- شستن چوب های موجود در قفس و استفاده از میله یا چوب مناسب برای نشستن قناری

۳- تشخیص و درمان انگل توسط دامپزشک

۴- شستن پا با آب گرم و ماساژ ملایم

۵- استفاده از داروهای ضد قارچ و کالاندولا پت

۶- اصلاح جیره غذایی قناری و افزودن مکمل ویتامینه

باید توجه داشت که برای درمان ابتدا باید تشخیص به درستی انجام گرفته باشد و باید برای درمان قطعی صبور و درمانهای لازم را به مدت طولانی انجام داده شود.

 

زخم پا قناری

این حالت میتواند به دلایل متعدد در پای قناری ایجاد شود. گاهی عامل اصلی ایجاد این زخم های به خصوص در پرندگان جوان که هنوز کف پای نرمی دارند، مناسب نبودن بستر و چوب نشیمن می باشد که با تعویض مکرر و استفاده از سطح نرم تر می توان مانع از ایجاد آن شد. عدم توجه به این شکل از بیماری باعث تشدید زخم و ایجاد میخچه و آسیب دائمی به اعصاب و پای قناری میگردد. باید همیشه به بهداشت و نظافت قفس توجه لازم انجام شود و از استفاده از ابزارهای غیر استاندارد جدا خودداری شود. گاهی مرطوب بودن زیاد قفس و چوب نشیمن باعث تشدید و ایجاد این حالت نیز میگردد که باید به بهداشت و رعایت اصول پرورش قناری توجه کامل شود.

درمان باید توسط دامپزشک متخصص انجام گیرد و در صورت عدم دسترسی به دامپزشک باید هر روز با آب حاوی بتادین به نسبت یک به ده شسته و خشک شود و از پماد حاوی آنتی بیوتیک به همراه ضد التهاب استفاده گردد تا در سریع ترین زمان به دامپزشک مراجعه شود.

برای دیدن محصولات مربوط به پرندگان اینجا را کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید