اطلاعاتی مفید درباره ماهی قرمز یا معروف به ماهی شب عید

دکتر احمد روغنی – دکتری دامپزشکی

 

نام علمی این ماهی کراسیوس آریاتوس می باشد و در فرهنگ عامه به آن ماهی طلایی ،ماهی گلی،یا ماهی حوض نیز گفته می شود.
این ماهی از زیر گونه های کپورچه ها می باشد .منشا اصلی این ماهی چین می باشد و اهلی سازی اولیه آن نیز در آن کشور انجام گرفته است .در ایران نیز این ماهی در آبریر ها و حوضچه های دریای خزر ،رودخانه کارون و دریاچه هامون به صورت وحشی یافت می شود .حداکثر وزن گیری آنها ۲۰۰-۱۵۰ گرم می باشد هرچند که وزن ۲/۵کیلوگرم نیز برای آنها گزارش شده است .طول عمر یک ماهی قرمز خانگی تا ۱۰ سال هم گزارش شده است ولی متوسط عمر این ماهیها ۸-۶سال می باشد .تخم این ماهیها درصورت بارور شدن با اسپرم ماهی نر به ماهی نر تبدیل میشود و در غیر اینصورت ماهی ماده را بوجود می آورد . نگهداری این ماهیها داخل آکواریوم و حوض به راحتی امکانپذیر بوده و به راحتی نیز اهلی می شوند ولی هرگز از زندگی در کنار انسان لذت نمی برند هرچند که گاها به صورت دست آموز از دست انسان غذا را دریافت می کنند . بهترین دمای آب برای زندگی آنها ۲۲-۲۰ درجه سانتیگراد می باشد .دمای بالای ۳۰ درجه به راحتی آنها را می کشد و دمای زیر ۱۰ درجه نیز به آنها آسیب جدی وارد می کند توجه داشته باشید زمانی که ماهی داخل آکواریوم شما به دمای آبی که در آن است یا دمای منزل و اطاق شما عادت کرده است افزودن ناگهانی مقدار زیادی آب سرد به آکواریوم ممکن است باعث ایجاد شوک حرارتی وتلف شدن ماهی گردد .آب تنگ محل نگهداری ماهی بایستی هفته ای دوبار تعویض گردد تا در صورت کثیف بودن و یا کاهش اکسیژن آب باعث مرگ زودرس ماهی نگردد .

آیا دلیل تغییر رنگ پولک های ماهی قرمز به رنگ سفید یا خاکستری را می دانید؟

پولک های ماهی قرمز درمجاورت نور طبیعی آفتاب رنگدانه مخصوصی تولید می کنند که باعث ایجاد رنگ قرمز یا طلایی در بدن ماهی می شوند . در پولک های بدن ماهی قرمز سلول هایی به نام کروماتوفر وجود دارند که وظیفه تولید رنگدانه در بدن ماهی را بعهده دارند .این رنگدانه ها با منعکس کردن نور خورشید به ماهی رنگ مشخص قرمز یا طلایی می دهند . در صورتیکه ماهی مدتی در تاریکی بماند ویا در ساختمان و دور از نور طبیعی خورشید قرار بگیرد این سلولهای کروماتوفر رنگدانه تولید نکرده و رنگ ماهی بتدریج از قرمز به سفید یا خاکستری تغییر می یابد و در صورتیکه ماهی مجددا در مجاورت نور طبیعی قرار گیرد مجددا رنگ آن به قرمز یا طلایی تغییر میابد.
تغذیه
ماهی های قرمز همه چیزخوار هستند . غذای مخصوص آنها معمولا دارای کربوهیدرات بیشتر و پروتئین کمتری می باشد .این ماهیها به صورت فرصت طلب و دایمی غذا میخورند ولی چون دارای روده های پیچ در پیچ هستند درصورت خوردن غذای زیاده از حد دچار انسداد روده شده و میمیرند .معمولا دوبار در روز غذا دادن به آنها کفایت می کند .غذاهای موجود در بازار عمدتا یا به صورت حبی بوده و درکف آب قرار می گیرند ویا به صورت پوسته ای یا پولک بوده و در سطح آب شناور می مانند .

نکاتی طلایی در رابطه با خرید و نگهداری ماهی قرمز در شب عید

–هنگام خرید ماهی هایی را که در سطح آب و به آرامی شنا می کنند وبه راحتی قابل گرفتن هستند و یا حرکات ناموزون دارند را انتخاب نکنید زیرا احتمالا آنها بیمار بوده و در مدت کمی خوهند مرد .
— اگر داخل آکواریومی که فروشنده می خواهد از آن به شما ماهی بدهد ماهی مرده وجود داشت هرگز از آن آکواریوم ماهی نخرید زیرا می تواند دلیل وجود بیماری داخل آن آکواریوم و مردن ماهی شما در روزهای آتی باشد .
–بهتر است ماهی های تازه خریدا ی شده را داخل یک ظرف جداگانه ریخته و از قطره های ضدعفونی موجود در فروشگاههای فروش ماهی آکواریومی جهت شستشوی بدن آنها بر طبق دستور برچسب استفاده کنید ویا داخل یک تنگ معمولی مقدار یک قاشق غذاخوری نمک طعام بدون ید ریخته وماهی ها را به مدت ۱۰ دقیقه داخل آن قرار دهید تا در صورت آلودگی انگلی یا باکتریایی و یا قار چی در سطح بدن آنها ، بدن آنها ضدعفونی گردد .
— هرگز ماهی تازه خریداری شده را دریک آکواریوم و کنار سایر ماهی های قبلی خود در آکواریوم قرار ندهید زیرا جدا از خطراتی که این ماهی های نسبتا مهاجم و همه چیزخوار برای ماهی های کوچکتر می توانند ایجاد کنند بلکه می توانند برای سایر ماهی ها خطر انتشار آلودگی از یک محیط ناشناخته به داخل محیط جدید را بدنبال داشته باشند .
–رفتار ماهی خود را چند بار در روز کنترل نمایید . مشاهده حرکات غیر معمول مانند شنا در سطح آب ،بلع سریع هوا،حالت گیجی و شنای مارپیچ و به دور خود ،وجود خراش یا لکه سفید در بدن همگی دلیل بر بیماربودن ماهی شما دارد و باید با متخصص مربوطه تماس بگیرید .
–سعی شود از تنگ های دهانه گشاد وبزرگ شیشه ای برای نگهداری ماهی استفاده شود زیرا در تنگ های کوچک انباشت مواد زاید و گازهای مضر سریع انجام شده وآب را کدر ونامساعد برای زندگی ماهی می کند .
— هفته ای یک یا دوبار آب تنگ را خالی و شن های داخل آن را بشویید .
— تنگ ماهی و آب داخل آن معمولا آلوده می باشد، از دست زدن کودکان به آب تنگ و ماهی داخل آن جدا جلوگیری نمایید.

برای اطلاعات بیشتر از محصولات و داروهای آبزیان اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید