انتقال ویروس کرونا از حیوانات

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)   

منبع ویروس کرونا

این ویروس از منابع نامشخصی به انسان منتقل شده است و در اینباره نظریه های مختلفی وجود دارد که در یکی از نظریه ها این ویروس از طریق خفاش و یا نوعی مورچه خوار به انسان منتقل شده است.

در بعضی از نظریه ها نیز گفته شده است که ویروس کرونا از طریق آزمایشگاهی به انسان منتقل شده است .

و حالا سوال مهم برای دوست داران حیوانات این است که آیا این ویروس از حیوانات نیز انتقال پیدا می کند و چگونه میتوان این بحران را مدیریت کرد.

آیا حیوانات می‌توانند مبتلا به ویروس کرونا باشند؟

همانطور که همه میدانیم تا امروز هیچ نتیجه ای مبنی بر ابتلای حیوانات به این ویروس ثبت نشده است و همچنین هیچ انسانی از طریق حیوان خانگی خود مبتلا نشده است، حتی مواردی وجود داشته است که حیوان خانگی در مجاورت انسان مبتلا بوده است و خود مبتلا نشده است، البته حیوانات میتوانند ناقل این بیماری به عنوان یک ابزار مکانیکی باشند. بنابراین در این شرایط بهترین کار برای شما این است که حیوان خود را فعلا بیرون نبرده و در خانه نگهداری نمایید. این بهترین راه برای حفظ سلامت خود و حیوان عزیزتان است.

ناقل ویروس کرونا

باید به این نکته توجه کرد که حیوانات منشا ویروس کرونا نیستند ولی اگر حیوانی در مقابل ویروس قرار بگیرد مثلا روی سطحی بایستد که ویروس روی سطح بوده و یا ویروس از طریق انسان آلوده به او منتقل شود، می تواند ناقل ویروس شود.

طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی و سامانه حمل و نقل حیوانات خانگی خود حیوان در شرایط فوق مبتلا نخواهد شد ولی با اولین تماس فیزیکی با او انسان ویروس کویید ۱۹ را دریافت می کند،  بنابراین حیوانات می توانند ناقل بیماری باشند اگر در معرض ویروس قرار گرفته باشند. پس ضرورت دارد بسیار در نگهداری حیوانات و دور کردن آنها از ویروس کوشا  باشید.

رفتار با حیوانات بیرون از منزل

حیواناتی که در خارج از منزل و یا محیط بسته زندگی می کنند کاملا در معرض این ویروس هستند و در مواجهه با آن ها باید کاملا نکات بهداشتی را رعایت نمایید. از دست زدن و نوازش آنها بدون دستکش پرهیز نمایید. اگر با دستکش هستید و با حیوانات غیر خانگی در ارتباط هستید به محض نوازش باید قبل از اینکه به حیوان خود یا وسایل خود دست بزنید دستکش را درآورده و در سطل زباله بیاندازید. 

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، حتما متوجه شده‌اید که حیوانات خانگی، هیچ خطری برای‌تان ایجاد نمی‌کنند. حیوانات، تا زمانی که در مجاورت بیمار کرونایی و یا ویروس کرونا، قرار نگیرند، نمی‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند و عملا انتقال کرونا از حیوان به انسان امکان‌پذیر نیست؛ مگر آن‌که حیوان، حامل ویروس کرونایی باشد که از انسان به او منتقل شده‌ است.

درصورتی که حیوان، برای هواخوری، بازی و موارد این‌چنینی، به خارج از منزل رفته باشد، احتمال انتقال کرونا از حیوان به انسان، وجود دارد. پس برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، حتما در مدت قرنطینه خودتان، حیوان عزیزتان را نیز قرنطینه کنید و در منزل، سرگرمی‌هایی برای او ایجاد کنید، تا نیاز به خروج از منزل نداشته‌ باشد.

مراقبت از پت ها در زمان شیوع ویروس کرونا:

بنا بر مواردی که در بالا عنوان شد، هیچ حیوان خانگی ای خود به خود ویروس نمی گیرد و باید در مجاورت افراد آلوده قرار بگیرد. بنابراین باید از حیوانات خانگی خود نیز مانند خودتان مراقبت کنید، ممکن است حیوان شما سر کیسه های خرید آلوده و یا دستکش های آلوده شما در سطل زباله برود، موارد احتیاط را رعایت فرمایید و هر وسیله ای که امکان انتقال ویروس را دارد از خانه دور نمایید تا حیوانات از سرکنجکاوی نیز احتملا آلوده نشوند.

متاسفانه بنرهای زیادی در سطح شهر بدون توضیح در مورد چگونگی انتقال ویروس کرونا از طریق حیوانات زده شد و این نا آگاهی باعث بسیاری از مشکلات برای حیوانات خانگی شد و بسیاری از آنها بی سرپرست شدند.

این حیوانات به خاطر سبک زندگی در خانه متاسفانه در بیرون و بدون سرپرست به مشکل برخواهند خورد و بسیاری از این حیوانات جان خود را از دست دادند، درست است که بعد از متوجه شدن این موضوع بنرها از سطح شهر جمع آوری شد ولی هنوز  هم خیلی از افراد این تصور غلط را کنار نگذاشته و با حیوانات مهربان نیستند.

اگر کسی در اطراف شما با این طرز تفکر وجود دارد او را به خواندن این مقاله تشویق نمایید تا با هم این تفکر اشتباه را از بین ببریم.

چکیده:

در این مقاله خواندیم که، حیوانات اصلا منشا ویروس کرونا نخواهند بود. فقط امکان دارد که در مجاورت با این ویروس ناقل بیماری شوند. بنابراین لازم است که تمام نکات بهداشتی که برای خود رعایت می کنید برای حیوانات نیز به کاربندید.

از بیرون بردن حیوانات خانگی، پیاده روی، پارک و مسافرت بپرهیزید و بعد از اتمام این ویروس نیز حیوان خود را فقط با باکس بیرون و مسافرت ببرید.

مدام از اسپری های ضدعفونی کننده حیوانات استفاده نمایید.

محل زندگی آنها را همیشه تمیز کنید.

از آوردن هرگونه وسیله ای از بیرون که امکان دارد روی آن ویروس نشسته باشد به داخل خانه بپرهیزید.

مراقب خود و حیوانات عزیزتان باشید.

برای دیدن محصولات سگ اینجا کلیک نمایید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید