دلایل شایع ریزش مو در سگ ها

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)   

در برخورد با ریزش مو، مشخص کردن دلیل ریزش برای درمان پزشکی مهم است. در اینجا ۵ دلیل شایع ریزش مو در سگ‌ها را شرح خواهیم داد:

۱)آلرژی:
آلرژی یک دلیل شایع ریزش مو در بین سگ‌هاست. این آلرژی ممکن است به دلیل محرک‌های محیطی همانند گرده، ذرات گرد و غبار یا به دلیل محرک انگلی مانند کک، یا کنه اتفاق بیافتد.حساسیت غذایی یکی دیگر از دلایل محتمل در ریزش مو میباشند.
علائم نامطلوب یک واکنش آلرژیک شامل خواراندن بیش از حد، گاز گرفتن و البته ریزش مو می‌باشد. در مورد آلرژی با کک، توصیه میشود برای سگ‌ها اقدامات پیشگیرانه ضد ککی صورت بگیرد برای به حداقل رساندن تهدیدات هجوم کک‌ها.

۲)عفونت:
هجوم با انگل‌هایی هم چون کک‌ها، ساس و کنه یکی دیگر از دلایل ریزش مو در سگ‌ها می‌باشد. همراه با ریز موها در اطراف گوش‌ها، چشم‌ها، شکم و قفسه سینه، التهاب و خارش و قرمزی دیگر علائم هجوم انگل‌ها می‌باشد.
عفونت‌های باکتریایی یا قارچی، از جمله در عفونت کچلی (که یک قارچ است) می‌تواند موجب ریزش مو در سگ‌ها گردد. علائم کچلی موضعی شامل از دست دادن دایره‌ای یا نامنظم مو، التهاب و پوسته آلوده می‌شود.

برای دیدن محصولات ضدانگل اینجا را کلیک نمایید.

۳)بیماری کوشینگ:
این بیماری ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت بافت رویی بدن با سطح بالای هورمون کورتیزول است. علائم بیماری کوشینگ شامل از دست دادن مو، تیره شدن موها و ایجاد یک شکم بزرگ است.
بیماری کوشینگ معمولا در سگ‌های بزرگ یا میانسال ایجاد می‌گردد که حتی میتواند در سگ‌هایی که بیش از حد از داروی استروئیدی استفاده می‌کنند نیز رخ بدهد.

۴)ژنتیک:
برخی از نژادهای سگ بیشتر از لحاظ ژنتیکی در معرض ابتلا به طاسی هستند تا دگر نژادها. در ابتدا سگ‌های بی‌مویی هستند که برای این صفت اصلاح شده‌اند همچون کاکل‌دار چینی، بی‌موی مکزیکی، و تریر بی‌موی آمریکایی.
سایر نژادها، هم چون دوبرمن، پا کوتاه، چی هوا هوا و سگ تازی ایتالیایی، گاهی اوقات از طاسی تکه تکه یا با الگو در گوش، قفسه سینه،کمر و پایین گردن رنج می‌برند.

۵)زخم‌های فشار:
زخم های فشار یا زخم بستر صدماتی موضعی هستند که در آن آرنج سگ، یا دیگر نقاط فشار استخوان (باسن و …) به طور منظم با سطح سخت در تماس باشد. این فشار و اصطکاک ثابت باعث می‌شود پوست کالوس بدهد، مو از دست بدهند و بعضی اوقات کرک و خونریزی کند. زخم های فشار بیشتر در سگ‌های پیر شایع است، مخصوصا در نژادهای بزرگ‌تر و سنگینتر

برای بازدید از محصولات مرتبط اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید