سگ نر یا سگ ماده کدام را انتخاب کنیم

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)   

ویژگی های سگ نر:

بازیگوش و فعال
سگ های نر معمولا بازیگوش و سرزنده تر هستند و به خوبی شما را سرگرم می کنند. سگ های نر ترجیح می دهند تا همواره عمل کنند و نشستن و از دور شاهد ماجرا بودن برای آن ها کار جذابی نیست و شاید به همین دلیل می باشد که گاهی در انجام حرکاتشان سر به هوا به نظر می رسند. این سگها در کارهای خود کمی خشن و هیجانی هستند و به صاحب خود وابستگی شدیدی دارند.
-سگهای نر مهربان تر
اگرچه سگ های ماده مستقل تر هستند ولی سگ های نر مهربان تر و احساسی تر از سگ های ماده هستند و بیشتر دوست دارند مورد نوازش قرار بگیرند. سگ های نر همیشه دوست دارند با انسان ارتباط برقرار کنند و وقتشان را با انسان بگذرانند. به این ترتیب می توان گفت که سگ های نر از نظر احساسی ثابت قدم تر از سگ های ماده هستند.

-هورمون ها
سگ، چه نر باشد و چه ماده از قلمروی خود به خوبی محافظت می کند ولی سگ های نر این عادت خسته کننده را نیز دارند که در حین قدم زدن، هر ۲ متر یک بار، پای خود را بالا ببرند و ادرار کنند تا قلمروی خود را مشخص کنند.هم چنین سگ های نر اگر بوی یک ماده سگ فحل را احساس کنند نسبت به سگ های نر دیگر بسیار خشن می شوند.
-مواظب فرار سنگ های نر باشید
مسئله فرار در میان سگ های نر مسئله نسبتا فراگیری است و به هورمون های سگ مربوط می شود. سگ های نر در زمان فحلگی و یا زمانی که بوی یک ماده سگ فحل را احساس کنند، بی تردید از خانه فرار می کنند. البته این در مورد همه ی سگ ها صادق نیست و اگر سگ به خوبی تربیت شده باشد این مشکل به وجود نمی آید. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است سگ را عقیم کرد.

سگ های ماده:

-رفتاری آرام تر و منفعل تر
سگ های ماده در مقایسه با سگ های نر، کم تر اهل بازی کردن هستند و ترجیح می دهند که بیشتر مشاهده گر باشند تا بازی کننده. سگ های ماده کمتر از سگ های نر اهل دلربایی کردن و نوازش هستند. آن ها سعی می کنند که زمان را خودشان مدیریت و در نتیجه مستقل ترند و برای رشد کمتر به حضور صاحبشان احتیاج دارند.
-مطیع تر
سگ های ماده نسبت به سگ های نر حرف گوش کن تر و آرام تر هستند و نگرانی کمتری بابت فرار آن ها وجود دارد. آن ها بیشتر ترجیح می دهند که با صاحبشان در ارتباط باشند و خانه خود را داشته باشند و با توجه به همین ویژگی بر خلاف سگ نر، سگ ماده برای جفت گیری فرار نمی کند و آموزش به آن ها ساده تر از سگ های نر است.


-معایب فحلی سگ ماده
دوران فحلگی و ویژگی های دوران فحلگی سگ های ماده با سگ های نر متفاوت می باشد. بر خلاف سگ نر، سگ ماده، هر ۲ متر یک بار نمی ایستد تا قلمروی خود را مشخص کند و هر زمانی هم که بخواهد جفت گیری نمی کند، بلکه سگ ماده ۲ بار در سال و به مدت ۱۵ روز فحل است و در این مدت رفتارش تغییر می کند و به مراتب پر استرس و خشن تر می شود. امکان دارد شما در دوران فحلگی ماده سگتان لکه هایی از خون او را در خانه ببینید که این مسئله نگران کننده ای نیست و از مقتضیات دوران یک ماده سگ می باشد.علاوه بر این ممکن است زمانی که در دوران فحلگی او را با قلاده بیرون می برید ، او سگ های نر زیادی را دور خود جمع کند که البته بهترین راه حل برای این مسئله عقیم کردن سگ قبل از ۲ سالگی می باشد تا اختلالات هورمونی در او به وجود نیاید.

برای بازدید از محصولات مرتبط اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید