نحوه صحیح استفاده از شیر خشک برای بچه گربه

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)   

مهمترین نکته ای که باید در خاطر داشته باشید این است که شیر گاو برای نوزادان سگ و گربه ضرر دارد.

برای تغذیه نوزاد سگ و گربه باید از شیرخشک مخصوص سگ و گربه استفاده نمایید. د رصورتی که در دسترس نبود از شیرخشک بدون لاکتوز نوزاد انسان استفاده نمایید. شیر گاو به خاطر، قند لاکتوز سمی و کشنده بوده و باعث دل درد شدید در گربه ها میشود، اسهال، کم آبی و سپس مرگ عواقب بعدی شیر گاو است. بنابراین حتما از بدون لاکتوز بودن شیر اطمینان حاصل نمایید، سپس به گربه خود غذا بدهید.

هنگام استفاده از شیر باید این نکته را رعایت کنید که، شیر کاملا رقیق باشد زیرا غلیظ بودن باعث به هم خوردن تعادل آبی بدن نوزاد می شود. هیچ وقت به گربه به زور شیر ندهید و بگذارید خودش مک بزند تا باعث خفگی او نشوید.

شیر ولرم باشد اگر داغ شود باعث سوزاندن او می شود و هر دو تا سه ساعت میتوانید به او شیر دهید. باید با حوصله و دقت این کار را انجام دهید. وقتی نوزاد گربه سیر شود دیگر خودش شیر نخواهد خورد پس عجله نکنید و منتظر بمانید تا سیر شود. بعد از خوردن شیر گربه را در آغوش بگیرید و خیلی آرام به پشتش بزنید تا آروغ بزند.

برای شیر دادن بهتر است از شیشه شیرهای نوزاد گربه استفاده نمایید. اگر در دسترس نبود از قطره چکان پلاستیکی استفاده نمایید و باز هم اگر در دسترس نبود از سرنگ انسولین استفاده شود، البته اصلا شیر را با فشار داخل دهان او نریزید و بگذارید خودش بخورد.

پس از شیرخوردن می توانید با یک پارچه نرم شکم گربه دایره وار بمالید، با این کار مانند زبان مادرش عمل می کنید و به حرکت روده ها و تخلیه ادرار و یا مدفوع کمک می نمایید، زیرا حیوان خود به خود قادر به این کار نخواهد بود.

اگرنوزاد گربه را بدون مادر، بزرگ می کنید، دمای محیط باید حتما ۳۰ درجه سانتیگراد باشد، چون نوزاد گربه نمی تواند در غیر از این دما، بدن خود را گرم نگه دارد و خطرمرگ وجود دارد.

در گربه ها و سگهای بزرگتر به جای تغذیه با جگر مرغ، قلب مرغ داده شود که هزینه زیادی ندارد و مانند جگرمرغ باعث مشکلات استخوانی و عضلانی و دیسک کمر و در نهایت مسمومیت و مرگ حیوان نمی شود.

جدا از اینکه بچه گربه به غذا و گرما نیاز دارد به محبت هم نیاز دارد. گربه را به پوست خود بچسبانید و بگذارید که کنار شما تکان بخورد. گربه را مکررا ناز کنید و تیمار کنید او به محبت شما بیشتر نیاز دارد.

تا آنجا که میشود بچه گربه نباید تا ۵ تا ۶ ماهگی از مادر جدا شود.

 

نحوه تخلیه ادرار و مدفوع

بچه گربه به طور طبیعی قادر به تخلیه ادرار و مدفوع به طور ارادی نمی باشد و گربه مادر با لیسیدن مجاری دفع تحریکات لازم برای انجام دفع را ایجاد می نماید. ادرار و مدفوع بچه گربه ای که قرار است بی مادر بزرگ شود لازم است حداقل هر ۲ ساعت یکبار تخلیه گردد. شما می توانید این کار را با کشیدن یک پنبه خشک بر روی مجاری دفع ادرار و مدفوع انجام دهید. بچه گربه های نوزاد بدون کمک شما یا مادرشان قادر به انجام عمل دفع نیستند. مادر بچه گربه ها با لیسیدن مقعد آنها به مدفوع کردنشان کمک می کند. شما باید با استفاده از یک پارچه مرطوب شکم و مقعد بچه گربه را مالش دهید تا بتوانند مدفوع کند. سعی کنید حالت لیسیدن مادر برای بچه گربه تداعی شود.

برای دیدن غذاهای مفید و غیر مفید مخصوص گربه اینجا را کلیک نمایید.

 

تعداد وعده‌های‌ غذایی‌ با توجه‌ به‌ سن‌ گربه‌ ها

۱-۲ ماهگی‌: ۶ وعده‌. حداقل‌ ۳ وعده‌ شیر ولرم‌ و ۳ وعده‌ غذای‌ جامد نرم‌.

۲-۴ ماهگی‌: ۴-۵ وعده‌. ۲ وعده‌ شیر ولرم‌ و ۲-۳ وعده‌ غذا.

۴-۶ ماهگی‌: ۳ وعده‌.

۶ ماهگی‌ به‌ بعد: ۲ وعده‌.

در آبستنی‌ سنگین‌: ۲-۴ وعده‌ (۱۳ بیشتر از غذای‌ معمول‌).

در دوران‌ شیردهی‌: ۴-۵ وعده‌

گربه‌ پیر: ۲-۳ وعده‌ ولی‌ میزان‌ غذای‌ هر وعده‌ کمتر باشد.

شما تا به  حال از بچه گربه کوچک نگهداری کرده اید؟ لطفا تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برای مشاهده محصولات گربه ها اینجا را کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید