غذای سنجاب خانگی

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)   

سنجاب ها به تازگی به دنیای حیوانات خانگی راه پیدا کرده اند و خیلی زود جای خود را به عنوان یک حیوان خانگی بانمک و مهربان در بین افراد باز کرده اند. در این مقاله میخواهیم شما را بیشتر با تغذیه درست سنجابها آشنا کنیم.

سنجاب ها از خانواده جوندگان هستند و به طور معمول همه چیز خوار محسوب می شوند به این صورت که هم از گیاهان و میوه های آنها و هم از حشرات تغذیه می کنند و  آنها در طبیعت به راحتی میتوانند نیازهای غذایی خود را براورده کنند، ولی در مورد یک سنجاب خانگی همه چیز به صاحب آن یا در واقع به شما بستگی دارد و اینجاست که اهمیت تغذیه آنها و خواندن این مقاله لازم و ضروری می شود.

در تغذیه سنجاب باید تنوع مواد غذایی، تعداد دفعات تغذیه و تامین تمام نیازهای بدن سنجاب که باعث سلامت دستگاه گوارش و دندانهای آنها میشود مورد توجه قرار گیرد.

غذای سنجاب خانگی

مهمترین چیزی که باید در تغذیه به آن بسیار توجه داشت، استفاده از غذاهایی با کیفیت بالا و رعایت اصل تنوع غذایی می باشد، که تمامی نیازهای سنجاب ها را تامین کند. هیچگاه نباید از یکی از مواد غذاهایی که در پایین از آنها نام برده  شده است استفاده کرد. باید توجه داشت که در دو وعده غذایی که مخلوطی از میوه ها، سبزیجات و دانه ها هستند، به  میزان ۶۰ گرم تا ۸۵ گرم برای یک سنجاب بالغ در روز استفاده شود.

گندم، جو، ذرت، دانه کاج، سویا، ماش، عدس، تخم آفتابگردان، گردو، فندق، بادام،پسته، بلوط، سیب، انگور، پرتقال، گریپ فروت، توت معمولی، توت فرنگی، آلو، گیلاس، گوجه، موز، خربزه، هندوانه ، کاهو، کلم، گل کلم، نخود فرنگی، کدو، هویج و لوبیا سبز هستند.

همچنین سنجابها به خوراکیهایی مانند: ماست، پنیر بدون نمک و شیر خشک، تخم مرغ پخته شده با پوست، غذاهای گوشتی و حتی پلت تجاری خرگوش علاقه زیادی نشان می دهند.

مکملهای غذایی برای سلامت سنجابها بسیار ضروری هستند که باید آنها را بصورت دائم و طبق یک برنامه دقیق به خوراک و غذای سنجاب اضافه نمود. بسیاری از سنجابهای خانگی به علت عدم تنوع غذایی و عدم مصرف مکملهای معدنی و ویتامینه دچار شکستگی استخوان، عدم رشد مناسب و ضعف عمومی هستند .

غذاهایی که نباید به سنجاب خانگی داده شود

  1. بادام زمینی به علت داشتن چربی زیاد و موادی که برای سنجابها سمی می باشد.
  2.  غذاهایی که شکل تیز و برنده دارند مانند جو دوسر پوست گیری نشده .
  3. هسته و میوه هایی که دارای هسته هستند مانند آلوچه، هلو، چون هسته باعث انسداد در دستگاه گوارش میشود و همچنین مواد سمی موجود داخل هسته برای آنها بسیار خطرناک می باشد.

سنجاب های وحشی در طبیعت رشد دائمی دندانهای خود را با جویدن تنه درختان کنترل می کنند، از این رو صاحب سنجاب خانگی و اهلی باید با قرار دادن خوراکی های خشک و سخت مانند: استخوان های مصنوعی خوراکی، سنگ های مصنوعی جویدنی مخصوص جوندگان یا بلوک و آجر مخصوص که حاوی کلسیم و ویتامین هستند و حتی چوب درختان میوه علاوه بر تامین مواد مورد نیاز حیوان خود رشد دندانهای آنها را هم کنترل کنند.

برای اطلاعات بیشتر از محصولات جوندگان اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید