غذای مرغ عشق

دکتر مهدی جعفری (دامپزشک)   

همان طور که انسان نمیتواند با آب و نان خالی زنده بماند، مرغ عشق ها هم نیز قادر به تحمل جیره های خاصی که تنها از دانه و آب تشکیل شده باشند، نیستند. حتما جیره ای که تنها از یک غذا تشکیل شده باشد، چه از لحاظ مواد مغذی و چه از نقطه نظر روانی، قابل قبول نمی باشد. جیره های غذایی فقیر، باعث بروز تعدادی از مشکلات مرتبط با سلامتی اعم از:
-عفونت های تنفسی
-ریزش پرها
-فلسی شدن پوست
و اختلالات تولید مثلی می گردد.
جیره غذایی نامناسب سبب کاهش طول عمر مرغ عشق نیز می شود. جیره مناسب مرغ عشق که توسط انجمن جهانی دامپزشکان طیور توصیه شده است:
۱-دانه ها، تیره گندمیان و بقولات: ۵۰درصد
۲-میوه جات و سبزیجات به رنگ سبز تیره یا پرتغالی تیره: ۴۵درصد
۳-پروتئین به شکل گوشت(کاملا پخته)، تخم مرغ(کاملا پخته) یا محصولات لبنی: ۵درصد

هنگام قراردادن غذای تازه در دانخوری، موادغذایی باقی مانده به جهت پیشگیری از ایجاد فساد و حفظ سلامتی پرنده، باید دور ریخته شوند. در حالت ایده آل، موادغذایی موجود در قفس مرغ عشق باید هر ۲ الی ۴ ساعت یکبار تعویض گردند. در واقع، مرغ عشق هنگام صبح، ظهر و شب بایستی از مواد غذایی مطلوب برخوردار گردد.

برای دیدن محصولات مربوط به پرندگان اینجا را کلیک نمایید.

۱)دانه ها،غلات و بقولات مناسب غذای مرغ عشق

دانه ها و غلات و بقولات تشکیل دهنده جیره مرغ عشق، بایستی حاوی اقلام غذایی تازه و تمیز و پاکیزه باشند. دانه ها، باید داخل ظروف خشک و تمیز ریخته شود. جهت اطمینان از وجود غذای کافی، ظرف غذای پرنده بایستی روزانه بررسی گردد. تنها به مشاهده ظاهری ظرف غذا اکتفا ننمایید. بهتر است ظرف غذا را از قفس خارج نموده و زیر نور کافی بررسی نمایید و در ادامه بایستی پوسته های خالی دانه ها جدا گشته و دور ریخته شوند. انجام پدیده مذکور از این جهت حائز اهمیت است که مرغان عشق حتی در صورت تامین ناکافی موادغذایی نیز، رفتار غیرعادی از خود بروز نمی دهند. این گونه از پرندگان با نظافت خاصی به مصرف مواد غذایی می پردازند. به عبارتی، ایشان پوسته های خالی دانه ها را دوباره در ظرف غذا قرار می دهند. در صورت عدم دقت صاحبان، ممکن است گرسنه بمانند.

-ارزن غذایی مناسبی برای مرغ عشق است؟
یکی از محبوب ترین موادغذایی برای مرغان عشق، دانه ارزن می باشد. خوشه های طلایی رنگ ارزن، هم به عنوان غذای مرغ عشق و هم به عنوان اسباب بازی مورد استفاده قرار می گیرد.به سبب وجود ذخایر چربی در ارزن، بهتر است جهت پیشگیری از وقوع چاقی، از تغذیه افراطی مرغ عشق با ارزن جلوگیری نمایید.
از دیگر غلات و بقولاتی که جهت تغذیه مرغ عشق بکار می روند، می توان به غلات صبحانه غیر شیرین، نان گندم و لوبیا، برنج و پاستای پخته اشاره کرد.

۲)سبزیجات پرتغالی تیره یا سبز تیره و میوه جات،حاوی ترکیبات پیش ساز ویتامین A می باشند. ویتامین A، جزء مهمی از جیره غذایی پرندگان محسوب می شود، اما متاسفانه دانه ها، غلات و بقولات فاقد ترکیبات ویتامین گفته شده می باشند. ویتامین A از رخداد عفونت پیشگیری نموده و موجب حفظ سلامتی چشم و دهان و دستگاه تنفس می گردد. سبزیجات و میوه جات سرشار از ترکیبات پیش ساز ویتامین A، شامل مواردی چون هویج، فلفل قرمز خشک، سیب زمینی شیرین،کلم بروکلی، سیب زمینی هندی و اسفناج می شوند. میوه جات و سبزیجات تازه را باید به قطعات کوچک و مناسب جهت تغذیه مرغ عشق تقسیم کرد. برای نمونه، هویج خردشده یا پخته، سیب زمینی هندی بخارپز یا پخته و سیب زمینی شیرین، جهت غذای مرغ عشق بسیار مناسب است. سبزیجات و میوه جات پخته بایستی خنک شده (معادل درجه حرارت اتاق) و سپس به پرندگان زینتی ارائه گردند.

 

سبزیجات و میوه جات کنسرو شده :

برخی از پرندگان، به میوه جات و سبزیجات کنسرو شده یا یخ زده علاقه مند می باشند. علاقه مندی ایشان به ترکیبات اخیر به دو شکل بروز می یابد:

الف: بلع و مصرف میوه جات و سبزیجات یخ زده یا کنسرو شده

ب: سایش و مالش منقار به بافت حریره مانند موادغذایی مذکور

لازم به ذکر است، مقادیر فراوان سدیم موجود در مواد غذایی کنسرو شده، ممکن است برای مرغ عشق خطرناک باشد. عموم مرغان عشق به میوه جات دانه دار مثل انجیر و توت فرنگی بسیار علاقه مند هستند. چون مناسب است گاهی اوقات میوه جات دانه دار برای غذای مرغ عشق ها و این دسته از پرندگان استفاده نمایید.

برای دیدن محصولات پرندگان اینجا را کلیک نمایید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید