همه چیز در باره نژاد گربه ایرانی – نگهداری ،تغذیه بهداشت فردی Everything about the Persian cat breed – maintenance, personal hygiene nutrition

گربه پرشین

مترجم : دکتر احمد روغنی

 

توصیه ما این اینست اگرمی خواهید از یک گربه نگهداری کنید فقط به سراغ گربه نژاد ایرانی بروید می پرسید چرا؟ چون گربه ایرانی گربه ای کامل از هر نظر است.زیبا و باوقار ، ملایم ، مطیع و آرام و بازیگوش. این گربه های ملوس علاوه بر کنجکاوبودن و بازیگوشی ، عاشق نوازش شما هستندو به قول فارسی زبانان حقه بازترین گربه ها در بازکردن جای خود در دل صاحب خود می باشند . جای تعجب نیست اگر بگوییم آنها یکی از محبوب ترین نژادهای گربه در جهان هستند.

اگر مسابقه ای برای انتخاب کاملترین گربه ها صورت می گرفت ، گربه های ایرانی قطعا بعنوان اصیل ترین و جنتلمن ترین گربه های دنیا انتخاب می شدند. بر اساس گزارش انجمن Cat Fanciers ’، گربه های ایرانی درسال ۲۰۱۸در فهرست چهارمین نژاد برتر گربه دنیادر بین تمامی نژادها رتبه بندی شدند.

نگهداری از گربه ایرانی  با تمام تعاریفی که از آنها می شود بسیار مشکل می باشد برای مثال ،فقط موهای کرک مانند بدن آنهابه تنهایی به مراقبتهای خاصی مانند : استحمام ، شانه کردن و برس زدن زیاد نیاز دارد ، چرا که حفظ بهداشت و سلامت موها برای سلامت حیوان و حفظ وقار او لازم می باشد . مجله علمی دام پخش بنا به درخواست تعدادی از همراهان عزیز و دانشجویان علاقمند خودمبنی بر ارایه مطالبی در باره گربه اصیل و دوست داشتنی پرشین ، تلاش نموده است تا در این مقاله نسبت به ارایه اطلاعات مفید وکاربردی در رابطه با نژاد گربه پرشین بپردازد ، امیدواریم که برای کلیه علاقمندان و کاربران ودنبال کنندگان مجله علمی دام پخش مفید واقع گردد .

 

در ادامه مقاله سعی شده است هر آنچه که باید قبل از نگهداری ازیک گربه زیبای ایرانی بدانید ، آورده شود:

تیپ وظاهر(Appearance)

بسیاری تعاریف زیاداز ظاهر گربه ایرانی را تا حدودی اغراق آمیز می دانند .  اما این موجود دوست داشتنی ایرانی با بدن  کوتاه و گردن و پاهای کوتاه و ضخیم خود بسیار دلرباست . همچنین گوشهایش کوچک ودارای دمی  کوتاه می باشد. سرگربه های ایرانی گرد بوده که دو چشم گرد وبزرگ به رنگهای آبی ، مسی ، فندقی ، سبز و غیره در دو طرف آن خودنمایی می کند.

گربه پرشبن دارای یک کت مویی  ضخیم ، کامل و بلند در سرتاس بدن می باشد که می تواند به رنگهای دودی ، نقره ای ، قهوه ای ،سفید هیمالایی ، یابه صورت ترکیبی از دو یا سه رنگ همراه با سایه ای زیبا متشکل از ترکیب رنگها باشد .

وجود کت مویی وخز مانندش معمولاً باعث می شود بزرگتر از آنچه که هست به نظر برسد. در صورتیکه گربه ایرانی یک گربه با جثه متوسط است. وزن این گربه ها بین ۳ تا ۷ کیلوگرم امی باشد. نرها می توانند تا وزن ۶٫۸ کیلوگرم رشد کنند در حالی که ماده ها می توانند تا ۴٫۵ کیلوگرم رشد کنند .

رفتار و شخصیت(Behavior and Personality)

اگر شما برای اولین بار گربه ایرانی را ببینید ممکن است مانند بسیاری از مردم تنها عاشق ظاهر کرکی و پشمالو و بینی خمیده آنها شوید. اما سوزان مک آرتور ، پرورش دهنده قدیمی گربه نژادایرانی در Pelaqita Persians ، ” نظرش این است که این گربه ها از لحاظ دوست داشتن بیش از اندازه مردم ، بسیار شبیه سگ هستند”.

 

یکی دیگر از خصوصیات گربه های ایرانی که آنها را از سایر گربه ها متمایز می کند اینست آنها گربه های باهوشی هستند و هر زمان که آنها را با نام صدا کنید ، فورابه سراغ شما می آیند. گربه های ایرانی نیز بسیار پرحرف هستند و ساعت ها مکالمه و آواز خواندن آنها شهرت دارد.

البته  بیان مطالب بالا ،ممکن است این حس را در شما القا نماید که پرشین ها حیواناتی بیش فعال هستنداما دقیقا عکس آن صادق است چراکه  این گربه هابسیار تنبل هستند وعلاقه زیادی به ساعتها خوابیدن در شبانه روز دارند و حتی می توانند تا ۲۰ ساعت در روزرا هم بخوابند . به همین دلیل ، از این گربه های تنبل نباید انتظار داشته باشید که در کابینت ها سر و صدا کنند یا در آنجا به دنبال غذا بگردند .   گربه های پارسی معمولا قلمرو خود را از روی مبلمان یا کفپوش کنترل می کنند. گربه های ایرانی ها همچنین گربه های آرامی هستند که عاشق خانه های آرامی هستند که معمولا تغییرات کوچکی روزانه در آنها رخ  بدهد. آنها از محیط های شلوغ و دارای صدای زیاد و بلند متنفر هستند . به طور کلی باید گفت گربه های ایرانی نیازهای بسیار ساده ای دارند:

۱ – عشق زیاد (که ده برابر آن را برمی گردانند)

۲ –  کمی وقت بازی

۳ –  وعده های غذایی معمولی

گربه پرشین

 

مشکلات سلامتی(Health Problems)

 

گربه های ایرانی به همان اندازه که شیرین و زیبا هستند ، مستعد مشکلات مختلف درسلامتی نیز هستند. تحقیقات جدید کالج دامپزشکی سلطنتی و دانشگاه ادینبورگ نشان داده اند که حدود دو سوم گربه های ایرانی در بریتانیا از این مشکلات رنج می برند.

معمولاشایع ترین بیماری هایی که در گربه ایرانی تشخیص داده شده عبارتند از: بیماری های دندانی ، ترشحات چشمی ، رشد بیش از حد ناخن ها و اختلالات پوشش مو. به گفته محققان ، بیشتر مشکلات چشمی و دندانی  در نتیجه سر براکسیفالی آنها است. در حالی که سطوح زیاد کت مویی آنها که شامل موهای بلند و ضخیم می شود  به راحتی  ممکن است در اثر بیماری مات شود و یا به صورت  کلاف پیچ در پیچ درآید.

همانطور که دان جی اونیل ، MSCVetEPI ، PhD ، FRCVS ، اپیدمیولوژیست دامپزشکی و محقق ارشد این مطالعه اشاره می کند ، “صاحبان گربه های ایرانی باید مراقب مو ، چشم و مسائل دندانپزشکی باشند و به محض مشاهده هرگونه علایم بیماری در این اندامها  به دنبال درمان باشند .

سایر مشکلات بالقوه بهداشتی که ممکن است در گربه های پرشین دیده شود شامل  موارد زیر می باشد:

۱ – تنفس پر سر و صدا یا مشکل تنفس به دلیل تنگ شدن سوراخ های بینی

۲ – مال اکلوژن دندان. همانطور که در دندانها کاملاً به هم متصل نمی شوند.

۳ – حساسیت به گرما

۴ – بیماری کلیه پلی کیستیک (PKD)

۵ – استعداد ابتلا به عفونت های قارچی پوستی

۶ – Seborrhea oleosa ، یک بیماری پوستی است که باعث قرمزی ، ریزش مو و خارش می شود.

۷ – دیسپلازی مفصل ران

تغذیه و رژیم غذایی در گربه های پرشین

با نگاهی به اطلاعات بالا ، ناگفته نماند که گربه های ایرانی برای سالم ماندن به رژیم غذایی منحصر به فردی نیاز دارند. مطالعات اخیر نشان می دهد که یک رژیم سرشار از پروتئین شامل غذاهای مرطوب و خشک برای شاد نگه داشتن و شکوفایی گربه های ایرانی نیاز است. ترجیحا بهتر است یک رژیم متعادل حاوی پروتئین ، مواد معدنی ، ویتامین ها ، چربی ها را برای پرشین خود تهیه کنید.

همواره به این نکته توجه داشته باشید که گربه های ایرانی ممکن است دمدمی مزاج باشند. بنابراین ، یک رژیم غذایی جامد تهیه کنید کنید و به آن پایبند باشید و در صورت تصمیم به تغییر جیره اینکار را بتدریج انجام دهید تا گربه شما به آرامی به غذای جدید عادت نماید و دچار بی میلی به غذا نشود . ترجیحا از غذاهای جامد مخصوص نژاد پرشین استفاده کنید .

با تمام این اوصاف ، در اینجا برخی از “غذاهای انسانی” که برای گربه های ایرانی سالم تلقی می شوند ، آورده می شود تا در صورت در دسترس نبودن غذاهای آماده و مخصوص این نژاد از آنها استفاده نمایید:

گوشت – درست مانند همه گربه های دیگر ، گربه های ایرانی گوشت خوار اجباری هستند. از این رو ، آنها نمی توانند بدون گوشت زنده بمانند. در حقیقت ، بیشتر غذاهای گربه از گوشت تشکیل شده است ، شما می توانید از ماهی آزاد ، بوقلمون ، گوشت خرگوش ، گوشت گاو یا مرغ  برایش غذاتهیه کنید.

گندم و جو دوسر – گربه هامعمولا ترجیح می دهند این غذاها را نخورند ، اما گندم و جو دوسر منبع عالی انرژی (و ویتامین B) برای این گربه تنبل شما هستندو بایستی به صورت پخته و مخلوط با غذای گوشتی به آنها داده شود

موز و سیب پوست کنده – بله ، شما درست خواندید! مگر اینکه گربه ایرانی آنها را رد کند ، موز و سیب می توانند منبع عالی فیبر محلول ، پتاسیم و ویتامین C باشند.

اسفناج – اسفناج مواد مغذی مانند کلسیم ، آهن ، ویتامین A ، K و C را برای گربه شما فراهم می کند .

غذاهای مضر برای گربه های ایرانی عبارتند از:

۱- شکلات

۲ – کافئین

۳- کشمش و انگور

۴- سیر ، پیاز و پیازچه

۵ – الکل

۶- تخم مرغ خام

۷- غذاهای سگ

۸-  شیر

توجه :هرگزگربه ایرانی خود را با ته مانده سفره و میز غذای خود تغذیه نکنید. آنها می توانند برای این گربه ها بسیار سمی و یا خطرناک باشند. همچنین ، بهتر است غذاهای گربه ایرانی را در یک کاسه کم عمق و وسیع سرو کنید تا گربه شما به راحتی به آن دسترسی پیدا کند. در غیر این صورت ، ممکن است با توجه به ساختار صورت خود در خوردن غذا مشکل داشته باشد.

آراستن و بهداشت ظاهری

یک چیز مسلم است  و آنهم اینکه گربه های ایرانی در مقایسه با گربه های دیگر نیازهای نظافتی بیشتر وکاملاً متفاوتی دارند. تپل فارسی شما به شدت به نظافت روزانه و مخصوصاً شانه زدن با شانه از جنس استنلس استیل نیاز دارد. این کار به منظور جلوگیری ازایجاد تخت شدن موها و یا پیچ خوردن آنها می باشد که در این نژاد بسیار رایج است.

شما همچنین باید به طور مرتب گربه خود را حمام کنید ، اما دفعات آن به حجم وضخامت موهای گربه شما بستگی دارد. یک کت مویی کثیف در گربه ایرانی چرب به نظر می رسد و تارهای مو حالت حصیری و شکننده پیدا می کنند . بنابراین اگر خودتان نمی توانید نظافت را انجام دهید ، استخدام نظافتچی حرفه ای را در نظر بگیرید و یا به محلهای مخصوص اینکار و یا پانسیون های مخصوص مراجعه کنید.

طول عمر(Lifespan)

نژاد گربه پرشین طول عمر گربه های ایرانی حدود ۱۲ تا ۱۷ سال است و میانگین سنی آنها ۱۴٫۱ سال است. در عین حال ، عوامل خاصی می توانند بر طول عمر فارسی شما تأثیر بگذارند:

– گربه ایرانی در فضای باز یا سرپوشیده

 

اگر تصمیم دارید گربه ایرانی خود را در فضای باز نگه دارید ، انتظار داشته باشید که فقط ۲ تا ۵ سال با شمازندگی کند چرا که طبق گفته WebMD ، طول عمر گربه های فضای باز به دلیل خطرات زیادی که در معرض آنها قرار می گیرد ، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به ویژه که گربه های ایرانی بیشتر برای زندگی در محیط داخلی مناسب هستند تا محیط بیرون.

– عوامل ژنتیکی و ارثی

درست مانند انسان ها ، ترکیب ژنتیکی در مورد امید به زندگی نقش مهمی ایفا می کند. برخی از نژادهای پرشین در طول دوره عمرشان نسبت به سایر گونه های این نژاد به مشکلات ارثی بهداشتی مانند PKD ، آتروفی پیشرونده شبکیه (PRA) ، بیشتر دچار می شوند .

– غذا و رژیم غذایی

گربه های ایرانی که دسترسی کمی به رژیم غذایی متعادل دارند ، ممکن است بدلیل ابتلا به بیماری های مختلف و ناشی از سوء تغذیه عمری طولانی نداشته باشند. به همین دلیل است که شما باید اطمینان حاصل کنید که ملوس ایرانی شما تمام مواد مغذی و مواد معدنی مورد نیاز برای سرزندگی و سلامت آنها از طریق تغذیه دریافت می کند.

همواره به یاد داشته باشید ، گرانترین غذا ، بهترین از لحاظ کیفیت نیست و آنها لزوماً عمر گربه شما را طولانی نمی کنند.

– دسترسی به آب شرب تمیز و بهداشتی

تامین مداوم آب تمیز و شیرین برای همه موجودات زنده از جمله گربه های ایرانی ضروری است. در صورت تامین آب بهداشتی  ، باید بدانید ارتباط مستقیمی بین مصرف آب سالم و سلامت گربه وجود دارد. توجه داشته باشید که گربه های ایرانی به ازای هر ۱ پوند وزن بدن حداقل به ۱ اونس (۲۸ میلی لیتر) آب نیاز دارند که این میزان در شرایط آب وهوای گرم افزایش می یابد .

سایر عواملی که به احتمال زیاد بر طول عمر گربه ایرانی تأثیر می گذارد شامل نظافت ، مراقبت های بهداشتی عمومی ، سطح مراقبت از چشم ، عقیم سازی است.

موریزش

 

گربه های ایرانی اغلب به صورت طییعی موریزی دارند و به همین دلیل بسیاری از مردمی که آنها را بعنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند ممکن است با این موریزش مشکل داشته باشند، برای کاهش این مشکل و رفع آن می توانید با برس کشیدن روزانه موهای گربه خود ، از ایجاد حالت تخت شدن و ریزش آنها بر روی مبل و فرش جلوگیری کنید  واز طریق بکار بردن برسهای مخصوص، قبل از ریزش ، نسبت به جمع آوری موهای در حال ریزش اقدام کنید .

نژاد گربه پرشینحقایقی جالب در مورد گربه های ایرانی

منشا اولیه گربه های ایرانی از ایران سرچشمه می گیرد …  هیچ کس  دقیقا نمی داند گربه های ایرانی از کجا و چگونه به فلات ایران آمده اند. اروپایی ها اولین بار هنگامی که دیپلمات های آنها در خاورمیانه مستقر شدند این گربه های مو بلند را به کشورهای خود آوردند. اگر بخواهیم ، دو تا از اولین نژادهای گربه های معروف ایرانی از انگورس (آنکارای کنونی) در ترکیه واز ایران (پایتخت باستانی امپراتوری ایران) به اروپا آمدند.

گربه های  ایرانی ها آنقدرها هم باهوش نیستند: همانطور که می دانید ، اکثر گربه ها باهوش و حیله گر هستند. ولی این نژاد گربه نسبت به سایر نژادهای گربه در رسیدن به مراحل پیشرفت کندتر عمل می کند. ممکن است  در زمان پرورش بچه گربه های آنها متوجه شوید که حتی در ۸ هفتگی ، برخی بچه گربه ها هنوز از جعبه بستر استفاده نکرده اند.

آنها در رنگین کمانی از رنگ ها بدنیا می آیند: طبق گفته انجمن گربه سانان در آمریکا، طیف های رنگی مختلفی از گربه های ایرانی وجود دارد مانند: یخی و یکدست ؛ دودی ومدادی سایه دار ؛ نقره ای و طلایی ؛ ابلق ؛ رنگ پلنگی ورنگ هیمالیایی (سفید با دم و گوش و پاهای سیاه ). با این حال ، موهای آنها می تواند ترکیبی تقریباً بی پایان از الگوها و رنگهای مختلف داشته باشد: شکلاتی ، کرم ، لاک پشتی ، قهوه ای کلوچه ای ، بنفش ، آبی و غیره.

آمریکایی ها عاشق گربه های ایرانی هستند: این نژاد وقتی در سال ۱۸۹۵ به ایالات متحده معرفی شد ، تبدیل به یکی از محبوب ترین نژادهای گربه در آمریکا شدد. در حقیقت ،گربه های ایرانی اولین نژاد گربه بودند که هنگام تشکیل انجمن گربه سانان در ایالات متحده ، در آنجا به ثبت رسیدند.

گربه های ایرانی نژادی منحصر به فرد هستند. بنابراین شما باید آماده باشید تا با مراقبت و وقار مورد نیاز آنها ، با آنها رفتار کنید. تا زمانی که ورزش روزانه ، رژیم غذایی سالم و عشق زیاد به آنها ارائه دهید ، گربه ایرانی شما زندگی طولانی ، سالم و شادی را به دنبال خواهد داشت.

 

بله ،گربه های ایرانی  هزینه های زیادی دارند ، اما ارزش خرید آن را دارند.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید