شناخت نژاد ماهی مولی molly

دکتر مهدی جعفری   (دامپزشک)   

ماهی مولی molly

نگهداری و پرورش ماهی یکی از کارهای جذابی است که همه به آن علاقه خواهند داشت در اینجا برای دوستداران  ماهی به معرفی نژاد مولی می  پردازیم

ماهی مولی یاتوجه به رنگ و طرحی که دارد نامگذاری می شود به عنوان مثال :مولی سیاه، موله دم عقربیو…

این ماهی در آمریکای مرکزی زندگی می کند  و به طور معمول ماده های مولی ۵ تا ده سانتی متر بزرگتر از نرها هستند حتی در بعضی  گونه ها مانند مولی دم عقربی این افزایش سایز تا ۱۵ سانتی متر نیز هست

مولی در یک نگاه:

  •  دمای مناسب نگهداری :دمای ۲۲ تا ۲۶  درجه سانتیگراد
  •  پی اچ: ۷.۵ تا ۸.۵
  • سختی آب: متوسط تا سخت ، ۲۰ تا ۳۵ (دامنه پایین ۱۰Dh)
  •  طول عمر: تقریبا ۳ سال
  • سازگاری:سازگار  با سایر ماهیان گیاه خوار صلح جو، ولی بهتر است تک گونه نگهداری شود
  •  تولید مثل :زنده زا

 ویژگی های ماهی مولی :

مولی ها ماهی های کم توقع و مهربانی هستند، سازگاری بالایی دارند و در حقیقت ترجیح می دهند در صلح و آرامش زندگی نمایند و زاد و ولد آنها بسیار زیاد است و شما به راحتی می توانید آنها را پرورش دهید و زیاد کنید این ماهی در طرح ها و رنگ های زیادی است که هر کدام جذابیت خاص خود را دارد مولی در یک آکواریوم با شرایط عادی تا ده سانتی متر رشد خواهد کرد البته در بالا ذکر شد که نرها از ماده ها کوچکتر هستند و در همان شرایط یک مولی نر تا ۸ سانت رشد خواهد نمود

مولی برای تکثیر آمیزش دارد و نوزاد در شکم ماده پرورش پیدا می کند و سپس به صورت زنده در آب از مخرج ماهی خارج می شوند . این نوع ماهی یکی  از بهترین مدل های ماهی برای نگهداری و پرورش است.

شرایط نگهداری:

اگر نمیخواهید مولی ها تکثیر شوند در یک آکواریوم گروهی نگهداری شوند در این صورت به محض متولد شدن نوزادان ماهی های دیگر همه ی آن ها را خواهند خورد و حتی باید این نکته را بدانید که خیلی از افراد برای تغذیه ماهی های خود با غذای زنده از این طریق استفاده می کنند.

مولی ها را می توانید با ماهی های صلح جو و گیاهخوار در یک جا نگهداری کنید هم خانواده های خود مانند سوردتیل، پلاتی و …. گزینه های مناسبی برای هم خانه شدن با مولی به شمار می روند

دمای آکواریوم را روی ۲۶ درجه و پ هاش آب را روی ۷ الی ۷٫۵ تنظیم نمایید.

برای پرورش بهتر است هر نوع ماهی مولی را باهم در یک جا نگهداری کنید اگر از چند نوع مختلف در یک جا باشند امکان جفتگیری با هم دارند و نژاد به دست آمده خالص نخواهد بود .

تشخیص جنسیت : 

برای تولید مثل هر موجود زنده لازم است جنس نر و ماده کنار یکدیگر قرار بگیرند تا تولید مثل انها امکان پذیر شود. مولی ها هم استثنا نیستند و برای تکثیر نیاز به جنس نر و ماده خواهید داشت. برای تشخیص جنسیت انها به راحتی میتوانید از اندام جنسی و شکل ظاهری ماهی و باله ها ، پی به نر یا ماده بودن مولی ها ببرید.

مولی نر دارای الت تناسلی سوزنی شکلی است  (به حالت یک باله بلند و باریک) و دارای باله های پشتی پهن تر و اندام کشیده تر میباشد راحت ترین خصوصیت برای تشخیص ماهی نر همان اندام تناسلی است .در حالی که ماهی ماده فاقد چنین اندامیست و در قسمت زیر شکم دو باله پهن کوچک دارد و جثه ان از نرها بزرگتر است.

انواع نژادهای مولی

تنوع در مولی بسیار زیاد است در اینجا به چند مدل از مولی که مشهور تر هستند اشاره می  کنیم:

  • مولی باله بلند طلایی

مولی باله بلند طلائی دارای بدنی متمایل به نارنجی است. این ماهی دارای باله هایی به شکل بادبان کشتی است. مولی طلائی باله های خود را بیشتر در زمان جفتگیری، برای جلب توجه ماهی مقابل باز می کند.

 

  • مولی بالنی

مولی بالنی از دسته ماهیانی است که توسط تکثیر گزینشی به وجود آمده است.این ماهی دارای پشتی گرد و قوس مانند و شکمی بزرگ است.این گونه ی مولی دارای رنگ های سیاه، سفید و زرد می باشد.

 

  • مولی دالماسی

مولی دالماسی از دسته ماهیانی است که توسط تکثیر گزینشی به وجود آمده است.این ماهی دارای بدنی سیاه و سفید است.

 

  • مولی سیاه

یکی از نژادهای گران و کم یاب ، که انتخاب آن به عنوان پرورش گزینه مناسبی است .

این نزاد بدنی یک دست مشکی دارد

برای دیدن محصولات مربوط  به آبزیان اینجا را کلیک نمایید.

اشتراک گذاری مطلب:

پست های مرتبط

پیام بگذارید